Železničář / Provoz / Rychnovská lokální dráha zažívá boom u cestujících i u nákladu
Rychnovská lokální dráha zažívá boom u cestujících i u nákladu
28.6.2012 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Je sice pouhých 15 kilometrů dlouhá, ale svými výkony v rámci obvodu KCOD Hradec Králové tato trať rozhodně nepatří mezi popelky. To platí i z pohledu nákladního dopravce ČD Cargo, který obsluhuje zdejší automobilku. Řeč je o trati SŽDC číslo 022 při úpatí Orlických hor.
Za celý loňský rok přibyla Českým drahám necelá dvě procenta cestujících. Nejviditelnější nárůst se projevil v relaci Praha – Brno, ale existují i lokální tratě, které rovněž vykázaly nadprůměrný růst poptávky. To se týká i úseku Častolovice – Solnice v Královéhradeckém kraji, kde v meziročním porovnání zaznamenali vyšší počet cestujících o 3,5 procenta, respektive nárůst osobokilometrů o 4 procenta. Na zdánlivě „okrajovou“ trať u hranic s Polskem je to úspěch. „Z regionálních tratí v našem kraji je z pohledu přepravních výkonů, tedy vzhledem k provozovanému rozsahu dopravy, nejlepší,“ potvrzuje ředitel královéhradeckého KCOD Roman Moravčík.
Hodinový takt s Regionovami
Ve stanici Rychnov nad Kněžnou, která leží přibližně uprostřed tratě 022, vybrali v pokladně za minulý rok necelých 6 milionů korun. Vlakové čety, které jezdí pod domovskou stanicí Častolovice, na trati vybraly dalších 2,5 milionu korun tržeb. Na osmikilometrovém úseku mezi Častolovicemi, které leží na dálkové trati 021, a třináctitisícovým městem Rychnovem funguje až do večera hodinový takt (s jednou výjimkou kolem desáté dopoledne) ve špičce rozšířený o další vlaky. Spojení s krajským městem tu zajišťuje zejména dvouhodinový takt spěšných vlaků Hradec Králové – Letohrad, jezdící s modernizovanými soupravami 854 + 054 + 954, nazývanými zde slangově Trilobit. Toto spojení je doplněno „historickými“ trasami rychlíků 790 a 791 pro přímé spojení s Prahou. Po samotné trati 022 jezdí zejména Regionovy, které tu zajišťují 90 procent spojů. Zájem cestujících se týká i „vzdálenější“ části tratě z Rychnova do Solnice. Tento úsek slouží pro dopravu do kvasinského závodu firmy Škoda Auto, který je s počtem více než čtyř tisíc zaměstnanců (a s dalšími subdodavateli) největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Za prací sem dojíždějí lidé z celých Orlických hor, firma má i mnoho zaměstnanců z Polska.
Kraj s železnicí stále počítá
Osobní doprava na trati 022 je přirozeně součástí integrovaného dopravního systému IREDO. Rušení provozu zde zatím rozhodně nehrozí. V rámci hodnocení jednotlivých tratí v regionu, které prováděla společnost OREDO, to dopadlo se zdejší lokálkou dobře: byla zařazena do druhé kategorie ze čtyř možných. U dalších tratí na Podorlicku už hodnocení bohužel tak příznivé není. Zajímavé je zejména porovnání s nedalekou lokálkou Doudleby nad Orlicí – Rokytnice v Orlických horách (trať 023). Na trati do Solnice je přeprava v pracovní dny dvojnásobná oproti víkendu, což je dáno dojížďkou lidí do zaměstnání a do škol, kdežto na trati do Rokytnice tvoří víkendová přeprava do hor téměř 80 procent frekvence všedního dne.
Určitým důkazem toho, že trať 022 má před sebou budoucnost, je fakt, že v Rychnově nad Kněžnou České dráhy opravily z prostředků KCOD prostory pro odbavení cestujících a z prostředků RSM i výpravní budovu. Královéhradecký kraj také uvažuje o přemístění autobusového nádraží k železniční stanici, což by samozřejmě usnadnilo přestup.
Čekání na větší kapacitu
Trať 022 v úseku Týniště nad Orlicí – Častolovice je také pod drobnohledem společnosti ČD Cargo. Dvoupatrové vozy nakládané produkcí automobilky v Kvasinách sem přistavují už čtyři obsluhy zajišťované Provozním pracovištěm Týniště. Jezdí sem i v sobotu a – což je jev na lokálce skoro nevídaný – dvě obsluhy fungují i v nočních hodinách! To se má dít až do doby, než se rozšíří kapacita tratě. Zdejší věří, že se stavbou se začne v roce 2014. „Nejvíce je potřeba pokračovat v přestavbě uzlové stanice Týniště nad Orlicí, druhé nejfrekventovanější stanici po Hradci Králové, kde jsou palčivou bolestí chybějící nástupiště, což je pro cestujících velmi nepohodlné a také ne zcela bezpečné,“ říká ke stavebním prioritám ředitel KCOD Roman Moravčík. „Na trati 022 opravdu počítáme se zkapacitněním. Jde o zvýšení traťové rychlosti z 50 na 80 km/h včetně úprav přejezdů s nevyhovujícím zabezpečením nebo špatnými rozhledovými poměry. V odbočných Častolovicích musí dojít ke změně kolejového uspořádání, přesněji k výstavbě spojky na rychnovském zhlaví. Dosud zde nákladní vlaky nemohou jezdit v době, kdy u nástupišť stojí osobní vlaky,“ pokračuje ředitel. Pokud se za dva roky úpravy opravdu uskuteční, zvýší se propustnost „dvacet dvojky“ jak pro osobní vlaky ČD, tak nákladní vlaky ČD Cargo.
O TRATI
Lokální dráha Častolovice – Solnice byla zprovozněna 26. října 1893. • Je dlouhá 15 km, osobním vlakům trvá cesta asi 25 minut. • Zhruba 90 procent osobních spojů zajišťují Regionovy. • Většina vlaků ČD jezdí jen v úseku Častolovice – Rychnov nad Kněžnou. • V meziročním srovnání tu stoupl počet cestujících o 3,5 procenta.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »