Železničář / Provoz / Rok železnice připomene zvláštní vlak
Rok železnice připomene zvláštní vlak
30.4.2021 – autor: LIBOR LOCHMAN, JOSEF HOLEK
Letošní rok je pro železničáře zcela mimořádný. Začal Evropský rok železnice – událost, která zde doposud nebyla a v následujících desetiletích nepochybně hned tak nebude. Poprvé v historii Evropské unie je takto vyznamenán druh dopravy, který je šetrný k životnímu prostředí. Celou kampaň doprovodí Evropský vlak. Za více než měsíc projede celý starý kontinent. Na své pouti zastaví i v Praze.
Ukázat společnosti, že železnice je tady pro ni, pro obyvatele celé Unie stejně tak jako pro firmy a je prostředkem, který významně přispěje k bezemisní mobilitě v Evropě. To je cílem iniciativy Evropské komise. Aby nosnou myšlenku podtrhla, připravuje výpravu speciálního Evropského vlaku. Vyjede z Lisabonu, metropole aktuálně Unii předsedajícího Portugalska, a svou pouť skončí v Lublani, hlavním městě nástupnického Slovinska.
Železnice je pro dosažení cílů bezemisní ekonomiky naprosto klíčová. Současné emise skleníkových plynů z dopravy tvoří 25 % celého objemu, přičemž plán je snížit je o 90 %. Přitom železnice dokáže nabídnout zaměstnání desetitisícům lidí, umožní rychle přepravit je i náklad na krátké a dlouhé vzdálenosti a být zároveň maximálně šetrná k životnímu prostředí. A co více, železnice je velmi bezpečná. Přesto, vlaky přepravují v evropském průměru pouze 7 % osob a 11% nákladů. Máme tedy šanci situaci vylepšit.
Jak na to, může napovědět právě speciál. Ten projede celý kontinent a zastaví ve většině hlavních měst a zprostředkuje setkání s politickou reprezentací i občany. Výstava na palubě vlaku představí význam evropských dopravních sítí v evropské ekonomice, důležitost dopravních investic a samozřejmě také významnou roli železnice. Vlak bude provozován ve spolupráci národních
dopravců, mezi nimi i Českých drah.
Dopravci a jejich partneři se budou také významně podílet na pořádání akcí v místech, kde bude mít vlak pobyt.
Libor Lochman je někdejší výkonný ředitel Sdružení evropských železnic (CER) v Bruselu, poradce předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika, koordinátor a manažer celého projektu.
Souprava
- sestavena by měla být z pracovní a odpočinkové části
- pracovní část budou tvořit dva výstavní vozy, umožňující Evropské komisi představit cíle propojení Evropy dopravním sítěmi, jakož i roli železnice v tomto ohledu
- vlak doplní konferenční vůz, jenž bude sloužit pro pořádání mítinků či brífinků
- odpočinkovou zónu zajistí vůz 1. třídy s panoramatickými okny a jídelní vůz
- pro účely nočních přesunů je k dispozici vůz lůžkový
Další články této rubriky
Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu
12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »
České dráhy posílily údržbu vozů
17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »
V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor
11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »