Železničář / Provoz / Rok železnice připomene zvláštní vlak
Rok železnice připomene zvláštní vlak
30.4.2021 – autor: LIBOR LOCHMAN, JOSEF HOLEK
Letošní rok je pro železničáře zcela mimořádný. Začal Evropský rok železnice – událost, která zde doposud nebyla a v následujících desetiletích nepochybně hned tak nebude. Poprvé v historii Evropské unie je takto vyznamenán druh dopravy, který je šetrný k životnímu prostředí. Celou kampaň doprovodí Evropský vlak. Za více než měsíc projede celý starý kontinent. Na své pouti zastaví i v Praze.

Ukázat společnosti, že železnice je tady pro ni, pro obyvatele celé Unie stejně tak jako pro firmy a je prostředkem, který významně přispěje k bezemisní mobilitě v Evropě. To je cílem iniciativy Evropské komise. Aby nosnou myšlenku podtrhla, připravuje výpravu speciálního Evropského vlaku. Vyjede z Lisabonu, metropole aktuálně Unii předsedajícího Portugalska, a svou pouť skončí v Lublani, hlavním městě nástupnického Slovinska.
Železnice je pro dosažení cílů bezemisní ekonomiky naprosto klíčová. Současné emise skleníkových plynů z dopravy tvoří 25 % celého objemu, přičemž plán je snížit je o 90 %. Přitom železnice dokáže nabídnout zaměstnání desetitisícům lidí, umožní rychle přepravit je i náklad na krátké a dlouhé vzdálenosti a být zároveň maximálně šetrná k životnímu prostředí. A co více, železnice je velmi bezpečná. Přesto, vlaky přepravují v evropském průměru pouze 7 % osob a 11% nákladů. Máme tedy šanci situaci vylepšit.
Jak na to, může napovědět právě speciál. Ten projede celý kontinent a zastaví ve většině hlavních měst a zprostředkuje setkání s politickou reprezentací i občany. Výstava na palubě vlaku představí význam evropských dopravních sítí v evropské ekonomice, důležitost dopravních investic a samozřejmě také významnou roli železnice. Vlak bude provozován ve spolupráci národních
dopravců, mezi nimi i Českých drah.
Dopravci a jejich partneři se budou také významně podílet na pořádání akcí v místech, kde bude mít vlak pobyt.
Libor Lochman je někdejší výkonný ředitel Sdružení evropských železnic (CER) v Bruselu, poradce předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika, koordinátor a manažer celého projektu.
Souprava
- sestavena by měla být z pracovní a odpočinkové části
- pracovní část budou tvořit dva výstavní vozy, umožňující Evropské komisi představit cíle propojení Evropy dopravním sítěmi, jakož i roli železnice v tomto ohledu
- vlak doplní konferenční vůz, jenž bude sloužit pro pořádání mítinků či brífinků
- odpočinkovou zónu zajistí vůz 1. třídy s panoramatickými okny a jídelní vůz
- pro účely nočních přesunů je k dispozici vůz lůžkový
Další články této rubriky
Banány míří definitivně do výslužby
9.3.2025 - Legendární lokomotivy řady 150 a 151 známé pod přezdívkami Banán či Dvojka míří definitivně do výslužby. V pravidelném provozu skončí na začátku března. Pak je ČD odstaví do zálohy a následně nabídnou k prodeji případným… »
ČD investují do zázemí v Olomouci
19.2.2025 - Díky dodávkám desítek nových jednotek RegioPanter a dalším přírůstkům ve vozovém parku změnila osobní doprava na Olomoucku během několika málo let zcela svůj charakter. Přechod z klasických souprav vagonů s lokomotivami na… »
Nová hala v Chebu má hotovou nosnou konstrukci
11.2.2025 - Stavba nové opravárenské haly ve Středisku údržby Českých drah v Chebu pokračuje podle plánu a je zhruba ve třetině. Za necelých devět měsíců prací stavbaři kompletně zdemolovali stávající objekty, dokončili založení nové… »