Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Rodí se Panteři i nové osobní vozy

Rodí se Panteři i nové osobní vozy

17.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Cestující na vnitrostátních dálkových i regionálních linkách se dočkají nových osobních vozů a dalších jednotek RegioPanter. Vozy klasické stavby už jsou ve výrobě nejen u nás, ale i v Rakousku. Finální podobu dostávají také první Panteři pro spěšné vlaky spojující Plzeň s Karlovými Vary.

Rodí se Panteři i nové osobní vozy

Padesát nových vozů řazených v deseti pětivozových soupravách pro expresní segment a čtyři elektrické jednotky RegioPanter pro segment spěšný. To je nová technika ČD, jež se v dalším roce roce objeví zejména na vnitrostátních dálkových i regionálních linkách. Vozy klasické stavby, které pro ČD vyrábí konsorcium firem Siemens Mobility a Škoda Transportation, postupně vznikají ve Vídni a Ostravě a vychází z osvědčených vozů netrakčních jednotek ViaggioComfort. „Nalakovaný vůz přijíždí do Škody Vagonka v Ostravě na kamionu jako nadrozměrný náklad. Je již osazený okny, dveřmi a s ochranným, antikorozním nástřikem,“ uvedl Pavol Ježík, projektový manažer Škody Transportation. V Ostravě montéři doplňují kompletní interiér včetně tepelného obložení, podlahy, toalety, osvětlení, podvozky, centrální zdroj energie, vzduchotechniku a další rozvody.

Šelmy propojí dva kraje

První dva vozy přijely z Vídně na začátku roku, další dva v únoru a další tři v březnu. „Maximálně budeme schopni expedovat jeden vůz každé čtyři pracovní dny. Výroba jednoho vozu však trvá několik měsíců. Montáže by měly skončit v dubnu 2021,“ upřesnil Ježík. Na typové a sériové zkoušky první souprava dorazí zřejmě na přelomu června a července letošního roku. ČD předpokládají, že vozy nasadí do provozu příští rok. Objeví se na dálkových spojích mířících z Prahy do Chebu přes Plzeň i Ústí nad Labem. Pro spěšné vlaky, které by měly příští rok v dubnu spojit Plzeň s Karlovými Vary, v Ostravě a Plzni vzniká čtveřice dvouvozových jednotek řady 650. „V Ostravě vyrobíme hliníkové skříně a převezeme je do Plzně, kde instalujeme další komponenty. Dodáme podvozky, výzbroj a začnou zkoušky,“ popsal Ivo Gurňák, obchodní ředitel Škody Vagonka, která projekt realizuje v konsorciu se Škodou Transportation.

Jen o 6 minut pomalejší

V březnu byla před dokončením první jednotka. Druhá zamířila do lakovny. RegioPantery poté poputují na testy. „Ty skončí v listopadu letošního roku a postupně vlaky podstoupí typová schválení. Oproti předchozím typům jsme totiž provedli spousty úprav na základě nových legislativních požadavků a technických norem, byť vychází z jednotky, kterou ČD běžně používají a která jezdí už od roku 2012. Schvalovací proces by měl skončit v březnu 2021,“ vysvětlil Gurňák. Panteři, kteří spojí obě západočeské metropole, budou mít nové informační systémy, wi-fi, pohodlnější sedadla a zabezpečovač ETCS. Naopak exteriér se mění méně, na první pohled zaujmou jen ostřeji řezaná světla.

Oba kraje si od RegioPanterů slibují rychlejší spojení, byť spěšné vlaky na mezikrajských výkonech jezdí už nyní, nejčastěji v podání jednotek řady 844. „Spoje budou jen o šest minut pomalejší než Západní expresy, které obsluhují daleko méně zastávek. Vlaky ČD budou díky vložení nových jednotek na spojnici Chebu a Plzně jezdit každou hodinu,“ uvedl Vladimír Omelka, obchodní ředitel karlovarského Regionálního obchodního centra ČD. Nyní expresy zvládají 106 km dlouhou trasu z Plzně do Chebu za 1 hodinu a 21 minut. „Máme radost, že se společný projekt s Plzeňským krajem podařilo realizovat, a jsem přesvědčen, že bude mít pro kraj obrovský přínos,“ uzavřel Martin Hurajčík, náměstek hejtmana Karlovarského kraje pro oblast dopravy.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika