Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Restaurační vůz ComfortJetu prošel náročnými testy v klimatunelu

Restaurační vůz ComfortJetu prošel náročnými testy v klimatunelu

23.12.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ

První restaurační vůz pro soupravy ComfortJet je na světě. V průběhu listopadu podstupoval náročné zkoušky ve vídeňské klimatické komoře. Teoreticky tedy již známe reálnou podobu celé soupravy, byť se ještě v ucelené formě nesetkala – jednotlivé vozy podstupují různé fáze zkoušek před zahájením zkušebního provozu ComfortJetů, jenž je plánován na rok 2024. Jak restaurační vůz vypadá a v jaké fázi je výroba dalších vozů?

Restaurační vůz ComfortJetu prošel náročnými testy v klimatunelu

Výroba projektu s pracovním názvem ČD 182, tedy 20 devítivozových netrakčních souprav s řídicími vozy ComfortJet pro České dráhy a jednoho upraveného řídicího a běžného vozu pro Správu železnic, pokračuje dle stanoveného plánu. Práce se odehrávají hned na čtyřech místech. Ve Štýrském Hradci vyrábí firma Siemens Mobility podvozky, vozové skříně vznikají ve Vídni a montáží kabin řídicích vozů se zabývají odborníci v Mnichově, kde mimochodem vznikají i lokomotivy ze sesterské objednávky 50 Vectronů pro České dráhy s maximální rychlostí 230 km/h – právě ony budou mimo jiné ComfortJety tahat a sunout. Konečná montáž a oživení se uskutečňují v ostravském závodě Škoda Group.
Pokud budeme konkrétní, v polovině listopadu bylo hotových 40 hrubých skříní. Ty se nacházejí v různých stupních kompletace po testy a zkušební provoz bez cestujících. První zkrácená, šestivozová souprava ComfortJetu dorazila do Zkušebního centra VUZ Velim na statické i jízdní zkoušky v září, v říjnu pak přibyl též první řídicí vůz.
Další souprava, tentokrát čtyřvozová, se v listopadu vydala na rakouskou Westbahn, kde bude moci absolvovat jízdní zkoušky v rychlostech přes 200 km/h, jež jsou pro schválení ComfortJetů s maximální rychlostí 230 km/h nezbytné. Na tuzemských kolejích ze zjevných důvodů nemohou být realizovány, a to ani na velkém zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích, na němž je maximální rychlost 200 km/h.

V extrémních podmínkách
Zcela jiný druh zkoušek souvisejících s ComfortJety probíhá též v Rail Tec Arsenal (RAC) – klimatické komoře ve Vídni. První vyrobený restaurační vůz zastoupil ostatní, aby na něm byla otestována funkčnost v extrémních klimatických podmínkách obou pólů – tedy od -25 do +45 °C, a to i v součinnosti s prouděním vzduchu simulujícím jízdu vlaku nebo násvitem sluncem. 
„V RTA strávíme přibližně dva měsíce,“ přibližuje Pavel Slaný z Engineeringu Siemens Mobility. „Nejdříve je vůz v přípravné hale, kde prověřujeme jeho vlastnosti. Montujeme senzory na klapky klimatizace, abychom viděli jejich polohu během testů. Spouštíme klimatizaci a měříme, jaké množství vzduchu nám proudí do kterých částí vozu. Poté přijdou odborníci z RTA a instalují všechny senzory, což standardně trvá dva týdny. Následně je vozidlo posunuto do klimatické komory, kde stráví zhruba dva týdny,“ vysvětluje.
Restaurační vůz mimochodem doznal ve srovnání se svým bratrancem ze soupravy modrého railjetu řady změn, které reagují na zkušenosti z provozu. Předně mu jako základ posloužil vůz standardní stavby, byť má na jedné straně v úrovni baru zaslepená okna a dveře pro cestující se nachází jen na jednom konci. Jinak je řešen i interiér. Posezení v jídelní části bylo částečně rozšířeno, ve zbytku vozu je velkoprostorový oddíl druhé třídy, jenž navazuje na vstupní dveře.
Naopak restaurační část bude v soupravě trvale otočená směrem k vagonu a řídicímu vozu první třídy. Mezi spíše kosmetické změny praktického rázu pak můžeme započítat ještě parkovací místo pro minibar nebo upravenou pípu se dvěma kohouty i dvěma druhy narážecích hlav.

První nasazení už příští rok
Netrakční jednotky ComfortJet nabídnou celkem 555 míst k sezení, z toho 99 míst v první třídě. Dalších 18 míst se nachází v restauračním oddíle. Samozřejmostí nových vlaků Českých drah již jsou palubní wi-fi síť, zásuvky 230 V a USB konektory pro napájení cestovní elektroniky. ComfortJety dále nabídnou nabíječky pro elektrické invalidní vozíky a elektro­kola nebo bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v první třídě. 
První zkušební nasazení nekompletních souprav bez řídicích vozů a restauračních vozů, jež nahradí restaurační vozy klasické stavby, s cestujícími očekáváme v první polovině roku 2024 na trati Praha – Ostrava a následně Praha – Berlín. Po schválení řídicích a restauračních vozů se uskuteční rekonfigurace souprav do konečné podoby. V roce 2026 by mělo být nasazeno všech dvacet souprav s lokomotivami Siemens Vectron na dálkových spojích nejen do Německa, ale také do Rakouska, Maďarska, na Slovensko a případně i do Dánska. 
 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika