Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

8.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Oficiálně jde o vlak Sv 1306. Železničáři mu však neřeknou jinak než Raketa. Mezi několika tisíci spojů Českých drah jde o unikát. Vlak jedoucí z Bohumína na pražské Odstavné nádraží jih, ačkoli se jedná o výkon osobního dopravce, nepřeváží cestující, ale jen náklad. Do soupravy jsou řazeny nejen správkové vozy a lokomotivy či redislokovaná kolejová vozidla, ale do distribuční sítě se tímto vlakem dostává také magazín ČD pro vás i jiné tiskoviny a letáky.

Raketa z Bohumína do Prahy převáží kolejová vozidla i drážní časopisy

V Olomouci na nádraží stojí tři vozíky vrchovatě naložené balíky třetího letošního čísla časopisu ČD pro vás. Časopis se tiskne v Břeclavi, ale z olomouckého hlavního nádraží se pomocí vlaku Sv 1306 rozváží na některá distribuční místa. Onu první březnovou středu má vlak, přezdívaný ještě z dob přeprav spěšnin Raketa, zpoždění. Na vině jsou výluky, zejména pak komplikovaná dopravní situace v samotné Olomouci, kde se přestavuje stanice. Do cíle na pražském Odstavném nádraží jih, kam má vlak přes Hradec Králové a Nymburk dorazit večer, ale není problém zpoždění zkrátit. 

Počet vozů výrazně kolísá

Sotva lokomotiva 162.046 zastaví u peronu, začnou drážní zaměstnanci doslova kmitat. Posunovač odvěsí lokomotivu, která je tentokrát určena pro DKV Olomouc. Tranzitérka přípravářka Lenka Vyoralová mezitím provádí soupis vlakové dokumentace soupravy a na zadní část vlaku vzápětí na milimetr přesně zabrzdí 1. staniční záloha (714.015), která tu odvěsí vůz typu Bdt262 čísla 50 54 20-19 183-3 určený do olomoucké opravny vozů. A to již skladnice přepravy a řidič vozíku s pomocí manipulanta Jana Rašky začínají překládat časopisy do útrob zavazadlového vozu typu Ds952 čísla 50 54 95-40 082-0.

Za chvíli jsou všechny balíky srovnány do komínků podle stanic určení. Pak už souprava jen počká (do 10.55) na novou lokomotivu 163.096 a po předjetí nějakým tím vlakem vyšší třídy může vyrazit k Zábřehu na Moravě. „Dneska je vlak kratší, ale míváme i jedenáct vozů,“ říká manipulant Raška. A my dodáváme, že někdy veze i 25 vozidel. 

Omezení rychlosti je kvůli vozům, které míří do opravy

Raketa, jezdící do poloviny dubna dvakrát týdně v obou směrech, z toho celoročně ve středu do Prahy a ve čtvrtek zpět s pravidelným vozem Ds, ale neslouží jen převozu tiskoviny ČD pro vás. Ostatně časopis v ní putuje jen jednou za měsíc. Vlak je především určen pro kolejová vozidla včetně správkových vozů – tedy vozidla jedoucí do opravy nebo z opravy. Proto také má omezenou rychlost na 80 km/h a všichni zúčastnění zaměstnanci musí toto rychlostní omezení sledovat, pokud se v něm zrovna nějaké rychlostí omezené vozidlo právě nachází. Návazný přesun z/do míst, která nejsou v trase Rakety, se zajišťuje na vhodných pravidelných návazných vlacích – a když to nejde jinak, tak i výjimečně samostatnými jízdami.

Historie tohoto jediného nákladního vlaku Českých drah je už docela dlouhá. Až do konce grafikonu 1999/2000 se pro tento účel využívaly poštovní expresy Praha – Bohumín, ale právě u nich docházelo k omezení rychlosti danému stavem vozu, případně rozvázání přípojů, což zákazník, Česká pošta, nechtěl akceptovat. Se začátkem jízdního řádu 2000/01 tak začala jezdit dvojice rychlíků 1308/1309. Po zvýšení poplatků za dopravní cestu (od 15. 1. 2010) byla omezena pravidelnost trasy vlaků jen na úsek Olomouc hl. n. – Praha-Vršovice. Od této doby mají Rakety čísla 1306/1307. Trasa se později ustálila na úseku Bohumín – Praha ONJ vjezd. 

Jízda začíná depeší

Správkové vozy z/do Bohumína byly až do prosince 2009 převáženy na rychlostně vhodném páru R 408/409 Vltava, jehož jízda je dnes již minulostí. Z denního vlakového spoje se stal garantovaný spoj za úhradu zahraničního dopravce (RŽD) a dnes jezdí s vozy způsobilými na rychlost 160 km/h třikrát týdně. Od 7. 2. 2010 byla jízda vlaků 1306/1307 pravidelně sledována a zaváděna samostatnou depeší. Dodnes je praxe taková, že požadavky na převoz vozidel se sbíhají v pražské kanceláři Odboru 11, která veškeré informace a požadavky shromažďuje a pak depeši pro Raketu včetně návazných přeprav na každý termín jízdy vytváří. Stejně tak řeší veškeré operativní věci s ní spojené. A vede o všem také pečlivou statistiku.

Díky ní se tak čtenář dozví, že do 17. března 2014 bylo Raketou Sv 1306 do Prahy odvezeno 2 987 vozidel a spojem Sv 1307 ve směru opačném celkem 2 366 vozů a hnacích vozidel různého druhu (od nákladních vozů ložených potřebnými vozidlovými díly přes různé vozy osobní, řídicí, elektrické jednotky až po rychlíkové lokomotivy) – celkem tedy za 243 uskutečněných a sledovaných jízd je to 5 353 vozidel, což činí průměrných 22 vozidel na každý vlakový pár. 

Mašiny jsou zároveň dispečerkou

Raketu vozí v současné době turnusově strojvůdci TS 141 DKV Olomouc z Provozní jednotky Bohumín s některou ze tří lokomotiv řady 162, které zároveň slouží jako dispečerky DispD v Olomouci a České Třebové. Před lety byla Raketa dokonce velkým lákadlem pro železniční fotografy, protože na ni tehdy DKV Olomouc vedle turnusových Žehliček vystavovalo nejčastěji v té době ještě provozuschopné stroje 141.018 a 141.054 a třináctkrát dokonce dnes již muzejní Bobiny 140.004 a 140.085.     

NĚKTERÁ VOZIDLA V ČELE RAKETY

111.030                – odvezla zatím 935 vozidel za 42 jízd
141.018                – odvezla 854 vozidel za 42 jízd
162.035                – odvezla zatím 776 vozidel za 33 jízd
163.041                – odvezla zatím 721 vozidel za 33 jízd
141.054                – odvezla 567 vozidel za 34 jízd
140.085                – odvezla 245 vozidel za 12 jízd  
163.096                – odvezla zatím 165 vozidel za 8 jízd
110.045                – odvezla 112 vozidel za 7 jízd
111.005                – odvezla 79 vozidel za 3 jízdy
140.004                – odvezla při jediné jízdě 27 vozidel


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4.75

Fotogalerie

Další články této rubriky

Pardubice hlásí hotové 1. a 2. nástupištěPardubice hlásí hotové 1. a 2. nástupiště

28.7.2022 - Hned dvě významné dopravní stavby výrazně ovlivnily provoz na železnici na východě Čech. Už bezmála dva roky se modernizuje hlavní nádraží v Pardubicích a zároveň se od loňského května kompletně rekonstruuje trať mezi… »

ČD převzaly lokomotivu zpětně vybavenou ETCSČD převzaly lokomotivu zpětně vybavenou ETCS

30.6.2022 - České dráhy převzaly první vozidlo zpětně dovybavené palubní jednotkou evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Prototypový stroj řady 362 WTB zároveň získal od Drážního úřadu povolení k běžnému provozu a uvedení na trh. V… »

Legendární Gorily pomalu dosluhujíLegendární Gorily pomalu dosluhují

29.6.2022 - Poslední tři páry denních spojů na tratích v tuzemsku v současnosti dopravují legendární slovenské lokomotivy řady 350 známé pod přezdívkami Gorila nebo také Krysa. Několik desetiletí ovládaly dopravu na rušné trati mezi Prahou,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika