Železničář / Provoz / První opravený vůz WLABmee míří do provozu
První opravený vůz WLABmee míří do provozu
18.2.2022 – autor: JOSEF HOLEK
První z rekonstruovaných lůžkových vozů řady WLABmee Českých drah je hotový. Po nutných přejímacích procesech by se měl v průběhu jara objevit na linkách z Prahy do Maďarska a na Slovensko. Cestujícím nově nabídne kromě moderních prvků výbavy i dva rodinné oddíly. V dílnách Škoda Pars jsou další tři vozy. Technické zhodnocení si dopřeje všech devět vozů.
Dvojice rodinných oddílů, informační audiovizuální systém, připojení k internetu zdarma, klimatizace, zásuvky anebo elektronické zámky. To je výčet moderních prvků výbavy právě rekonstruovaných lůžkových vozů řady WLABmee ČD. Na koleje v následujících týdnech vyjede první z nich a na dálkových nočních linkách doplní flotilu lůžkových vozů řady WLABmz. Dopravce tak v segmentu noční dálkové dopravy s nabídkou komfortních a moderních vozů dál upevňuje svou pozici. „Modernizace přispěje ke zlepšení kvality poskytovaných služeb, spolehlivosti a kultuře cestování,“ zhodnotil Aleš Kučera, produktový manažer Českých drah.
„Technické zhodnocení zahrnuje i dosazení nových nástupních dveří a vnějšího informačního systému, instalaci dvou okenních rolet a nových LED svítidel, renovaci stěn a podlah či úpravu vodního hospodářství. Zjednodušily se rozvody vody, provedla úprava automatického odvodnění, instalován byl nový bojler a dosazeny nové retenční nádrže. Nová je i výbava kuchyňky a zázemí pro doprovod. V oddílech pro cestující je nově koncipován hygienický kout s umyvadlem a odkládací prostory,“ vyjmenoval Vladimír Omelka z odboru servisu kolejových vozidel s tím, že rodinné oddíly vzniknou propojením dvou klasických oddílů se třemi lůžky. Systém je známý například z lůžkových vozů řady WLABmz. Lůžka jsou nově přečalouněná (včetně dosazení nové výplně) a dveře do jednotlivých oddílů chrání bezpečnostní zámek na kartu.
Dolaďování na testech
České dráhy lůžkové vozy nasazují na linky nočních vlaků do Popradu anebo Budapešti. První vůz byl hotový na konci loňského roku, ale po provedených zkušebních jízdách jsou odstraňovány závady zjištěné při těchto jízdách. Další tři vozy jsou v dílnách Škody Pars v různém stavu rozpracovanosti, zbylé jsou ještě v provozu. Celá zakázka by měla být hotová do konce letošního roku.
Klimatizované lůžkové vozy vznikly v letech 2000–2001 rekonstrukcí původně oddílových vozů vyrobených vagonkou Bautzen v letech 1986–1987. Nabízí deset oddílů pro jedno až tři lůžka, oddíl pro průvodce, toalety a sprchu. Mohou jezdit až 160 km/h. Kromě devíti lůžkových vozů WLABmee nechávají ČD rekonstruovat i devět lehátkových vozů řady Bcmz. Modernizaci lehátkových vozů má v tomto případě na starosti DPOV. Vyjet by měly taktéž na konci roku. Zmíněná moderní „lůžka“ řady WLABmz České dráhy zatím modernizovat nehodlají.
Další články této rubriky
Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu
12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »
České dráhy posílily údržbu vozů
17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »
V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor
11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »