Železničář / Provoz / Projekt Mnichov získává tvář v Nymburce
Projekt Mnichov získává tvář v Nymburce
28.6.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Hned na dvou velkých projektech modernizace osobních vozů pro mateřskou firmu ČD pracují v současné době v nymburském závodě DPOV. Jde o úpravy vozidel, které odkoupily České dráhy v předešlých letech od Rakouských spolkových drah ÖBB. Projekty byly pracovně pojmenovány podle původního určení vozů na Mnichov, tedy vozidla určená na linku z Prahy do bavorské metropole, a na Vnitro, což jsou vozy používané na vnitrostátních expresních spojích a rychlících.
Vrámci projektu Mnichov se na nymburském pracovišti provádí technické úpravy na vozech druhé vozové třídy řad Bmz235 a Bmz229 a současně i na „jedničkách“ řady Amz138. „Do konce letošního roku bychom měli do provozu předat pětadvacet revitalizovaných vozů. Konkrétně půjde o sedmnáct vozů řady Bmz235, a po čtyřech vozech řad Bmz229 a Amz138. Projekt běží v Provozním středisku oprav v Nymburce od loňského roku, kdy vznikl revitalizovaný prototyp vozu druhé třídy řady Bmz229. Konkrétně se jednalo o vůz číslo 61 54 29-91 001-6, který se mimochodem představil veřejnosti na Národním dni železnice loni v září v Bohumíně,“ řekl předseda představenstva společnosti DPOV Roman Kott. Doplnil, že na prototypu se uskutečnily všechny předepsané zkoušky, a navíc jej bez problémů schválil Drážní úřad ČR. Ke konci května tak bylo předáno do provozu celkem jedenáct vozů druhé třídy, z toho sedm řady Bmz235 a čtyři řady Bmz229.
Původní italská a rakouská konstrukce
Oba typy vozů druhé vozové třídy byly vyráběny v letech 1977 až 1978 rakouskou firmou SGP v závodech Wien Simmering a Graz a současně italským konsorciem FIAT v Turíně pro Rakouské spolkové dráhy jako vůz řady Bmoz. V letech 2002 až 2009 prošly tyto vagony v Rakousku řadou modernizací, kdy byly například dosazeny vakuové toalety s uzavřeným systémem WC nebo doplněny oddíly s dětským kinem. To vzniklo na místě šestého oddílu a vybaveno je přehrávačem s velkým monitorem pro přehrávání dětských filmů až pro deset dětí najednou. V rámci modernizace byly primárně zlepšeny provozní a bezpečnostní vlastnosti vozů. Nahrazen byl centrální zdroj energie, čímž se zvýšil výkon pro pokrytí vyššího odběru elektrického proudu, a doplněn byl o napájecí soustavu 3 kV 50 Hz. Předěláno je řízení rozvodu vody po voze, kompletní výměnou prošla rovněž elektrovýzbroj umístěná v nové skříni včetně řízení spotřeby vozu i vozidlová baterie. Ta má nejen zvýšenou kapacitu, ale je současně bezúdržbová. Nové je také řízení nástupních dveří se selektivním odblokováním, zelenou linkou, vizuální a akustickou signalizací pohybu dveří a osvětlením nástupních schodů.
Opravy vozů v rozsahu PVY
Podle Radomíra Hejzlara, který má na nymburském pracovišti DPOV na starosti homologaci těchto vozidel, jsou postupně všechna opravena v rozsahu PVY (periodická vyvazovací oprava podle předpisů ČD) a opotřebené části interiéru revitalizovány. „Důležitým momentem je vylepšení komfortu pro zákazníky národního dopravce. Například u vozů řady Bmz229 jsme na místě jedenáctého oddílu vybudovali cateringový oddíl. Možná někdo namítne, že se kapacita vozu snížila o šest sedaček, ale zařazením těchto vozů do dálkových souprav, jedoucích do vzdálených destinací i několik hodin, se jednoznačně zlepší nabídka doplňkových služeb pro cestující,“ upozornil Hejzlar. Zákazníci určitě ocení i dosazení elektronického, akustického informačního systému, rezervačního systému či bezdrátové připojení k internetu (wi-fi). Lepším dojmem působí i nová podlahová krytina nejen v samotných vozech, litá podlaha na toaletách či nové potahy na sedačkách. Samozřejmostí je dosazení zásuvek na 230 V s napájecími USB konektory, vylepšená regulace vytápění a klimatizace či dosazení nového typu osvětlení interiéru pomocí regulovatelných LED svítidel.
Vozy Bmz po úpravách
Klimatizované čtyřnápravové vozy mají délku 26 400 mm. Jejich nejvyšší povolená rychlost je 200 km/h. Vybavené jsou podvozky Fiat Y0270S s kotoučovými brzdami, špalíkovou brzdou a nouzovými elektromagnetickými kolejnicovými brzdami. Nástupní dveře jsou předsuvné, ovládané tlačítky a vybavené centrálním zavíráním a blokováním za jízdy. Mezivozové přechodové dveře jsou automatické, ovládané optickým čidlem. Všechna okna těchto vozů jsou vcelku, vyjma oken na představcích, která jsou výklopná v horní čtvrtině. Ve vozech řady Bmz229 se nachází 9 šestimístných oddílů (54 míst k sezení), oddíl pro catering (vybavený dvěma lednicemi, pulty a skříňkami a zásuvkami pro kávovar a mikrovlnnou troubu) a dětským kinem. Ve vozech řady Bmz235 se nachází 11 šestimístných oddílů (66 míst k sezení). Jednotlivé oddíly pro cestující jsou vybavené čtveřicí výsuvných a sklopných stolků a čtveřicí dvouzásuvek 230 V s USB napájecími konektory. Vozy mají centrální zdroj energie (CZE), z něhož se napájí elektrické spotřebiče včetně klimatizace či zásuvky 230 V.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »