Železničář / Provoz / Přestavba Přerova změnila nádraží v provizorium
Přestavba Přerova změnila nádraží v provizorium
9.8.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Od září 2009 probíhá celková modernizace přerovského uzlu. Tato rozsáhlá železniční stavba je obtížná i z hlediska provozního, neboť prakticky vylučuje delší přerušení provozu výlukovou činností. Přes všechen stavební ruch jsou však zpoždění vlaků minimální, a to především díky součinnosti stavbařů a železničářů.
Přestavba přerovského železničního uzlu, která je rozdělena do dvaceti etap, se nachází ve své polovině. Pro osobní přepravu a cestující jsou bezesporu nejviditelnější změny v podobě nových nástupišť 1A a 1B, 3 a 4, přičemž třetí nástupiště bylo předáno cestující veřejnosti letos na začátku léta. „Momentálně se staví nástupiště číslo dvě, které se bude nacházet v poněkud odlišné poloze než to původní. Současně se po částech rekonstruuje železniční most přes řeku Bečvu. Dokončený byl i most přes takzvaný Mádrův podjezd, včetně kolejových úprav, a jižní zhlaví osobního nádraží obsahuje téměř všechny výhybky v definitivním stavu,“ vysvětluje dispozice přednosta Provozního obvodu Přerov Vladimír Závodník ze SŽDC.
Na nástupiště zatím přes koleje
Zatímco jižní část uzlu postupně dostává finální obrysy, v osobním nádraží ještě dojde k velkým změnám. Cestující se do středy 25. července mohli dostat na třetí a čtvrtý peron podchodem. To je ale dnes již minulostí. „Od toho dne musí cestující chodit k vlaku úrovňovým přechodem přes koleje. Ten je pochopitelně střežen kvůli bezpečnosti. Naši zaměstnanci převádějí cestující podle momentální dopravní situace, což na ně klade zvýšené nároky,“ říká přednostka přerovské osobní stanice ČD Víta Wolfová a pokračuje: „Tento stav by měl trvat do druhé poloviny listopadu, kdy nám stavbaři slibují otevření druhého nástupiště a navíc od 3. prosince ještě otevření nového podchodu. V tu chvíli si opravdu oddychneme.“
Všude po stanici jsou k dispozici vývěsky a informační tabule pro cestující, které informují zákazníky o přístupu k jednotlivým nástupištím. „Je to především z toho důvodu, že se cestující pohybují po stavbě. Navíc naši zaměstnanci zákazníky informují a staniční rozhlas opakovaně hlásí přístupové cesty tak, aby nikdo nezabloudil do kolejiště. Přesto se bohužel najdou i tací, kteří se během modernizace třetího a čtvrtého peronu ozvali, že jsme nic neoznačili a navíc ani neohlásili. Osobní pokladní a informátoři z našeho ČD centra ale všechno opakovaně vysvětlují,“ říká rezolutně přednostka Wolfová. „V komplikované provozní situaci jsou velkým pomocníkem nejen pantografové jednotky, ale také Push-Pull soupravy Českých drah, které jsou nyní pravidelně nasazovány na linku Přerov – Břeclav,“ pochvaluje si také ředitel olomouckého Oblastního ředitelství SŽDC Petr Novák.
Pravostranný provoz se blíží
Přechod na pravostranný provoz na trati Břeclav – Přerov, který je naplánován na letošní prosinec, se dotkne pochopitelně Přerova samotného. „Přehození směrů kupodivu nebude představovat v samotném Přerově žádný problém. Naopak na takzvané Dluhonické spojce mezi Prosenicemi a Dluhonicemi, která byla vybudována pro plynulé přejíždění z levostranného na pravostranný provoz, s částečnými komplikacemi počítáme. Předpokládáme, že se i tato významná spojka dočká modernizačních úprav a obtíže vzniklé přechodem na pravostranný provoz se odstraní v rámci stavby s názvem Rekonstrukce železniční stanice Přerov, druhá stavba, která je v současné době v přípravné fázi,“ doplňuje Petr Novák.
Z nádraží zmizí výpravčí
Po celkové rekonstrukci přerovského uzlu se bude doprava řídit přímo z Centrálního dispečerského pracoviště v Přerově. Z nádraží tak zmizí signalisté, výpravčí, operátorky, dozorci výhybek a také výhybkáři podílející se přímo na řízení provozu. Přínosem pro cestující bude především vybudování nového podchodu na jižní straně nádraží s přístupem na nástupiště 1A a 1B a také přilehlé autobusové nádraží. Vložením dvou nových průjezdných kolejí, které povedou mimo nástupištní hrany v obvodu osobního nádraží, se zvýší propustnost stanice i plynulost jízdy nákladních vlaků.
STAV REKONSTRUKCE V ČERVENCI 2012:
- v provozu jsou již moderní nástupiště 1A a 1B, 3 a 4
- částečně je zrekonstruováno kolejiště na severním zhlaví včetně přepojení zabezpečovacího zařízení na JOP ESA 11
- z jedné poloviny je modernizován pětikolejný most přes řeku Bečvu
- ruší se stanoviště signalistů číslo IV, díky čemuž vznikne prodloužené 2. nástupiště a dvě nové průjezdné koleje, které výrazně zvýší propustnost stanice
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »