Železničář / Provoz / Přes plánovaný prodej nemovitostí stále investujeme do budov
Přes plánovaný prodej nemovitostí stále investujeme do budov
7.8.2014 – autor: VLADIMÍR ČEVELA, VÁCLAV MICHAJLUK, PETR MARTINEK
Prodej rozsáhlého nemovitého majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty se mírně protahuje a proběhne zřejmě až na přelomu roku. I proto se regionální správy majetku stále starají o komplex výpravních a dalších budov. Nejsou to jen běžné opravy, ale i investice. V některých případech se podařilo najít komerční partnery, kteří se na akcích podílejí. Přinášíme vám několik pohledů na tyto činnosti z různých koutů republiky.
Břeclav
V současné době SŽDC realizuje druhou etapu optimalizace železničního uzlu Břeclav. Ta spočívá v úpravě kolejí, výhybek, mostu, zabezpečovacího zařízení a elektrické trakce – vše ve střední části stanice. Účelem této etapy optimalizace je především zrychlení průjezdu vlaků ve směru Vídeň – Brno a Vídeň – Přerov. Od poloviny loňského roku došlo i k razantní úpravě přednádražního prostoru, části bývalého nákladiště. Město Břeclav odkoupilo od Českých drah několik postradatelných provozních budov a bývalý obytný dům, zajistilo jejich demolici a na uvolněné ploše začalo stavět přestupní terminál Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje a navazující okružní křižovatku. Převážná část přestupního terminálu se realizuje na pozemku Českých drah. Před kolaudací dojde k přesnému geometrickému zaměření a již nyní se jedná o odprodeji tohoto zbytného majetku. Výpravní budova na plánovanou rekonstrukci trpělivě čeká. Dojde k ní až po prodeji SŽDC.
Veselí nad Moravou
V roce 2009 byla ve stanici Veselí nad Moravou provedena zdařilá modernizace nádražní restaurace, která je součástí výpravní budovy. Vznikla tak samostatně fungující provozovna s moderní gastro technologií a moderním technickým zázemím. Bohužel nemá v současné době stálého provozovatele. V dalších letech vybudovalo město Veselí nad Moravou s pomocí dotací ROP a ve spolupráci s ČD a SŽDC podchod pod výpravní budovou s napojením na stávající příjezdový a odjezdový podchod vedoucí k nástupištím této železniční stanice. Účelem stavby bylo přímé a bezbariérové propojení nástupišť s přednádražním prostorem v rámci napojení na přestupní terminál a technickou infrastrukturu v této části města. V objektu podchodu byly vybudovány výtahy na jednotlivá nástupiště a rampa pro imobilní občany.
V loňském roce byla do haly výpravní budovy vestavěna moderní prodejna čerstvého pečiva a rychlého občerstvení. Vybudoval ji ve spolupráci s Českými drahami jeden z hlavních síťových operátorů. V rámci finančních úspor byla v loňském roce také provedena optimalizace topného systému. Došlo k rozdělení systému na jednotlivé objekty a odpojení nevyhovujícího topného kanálu v délce asi 150 m.
V rámci prodejů zbytného majetku prodaly České dráhy městu Veselí nad Moravou pozemky pro vybudování parkoviště a pozemky pro vybudování cyklostezky. V současné době již probíhá vedle stanice výstavba největší městské parkovací plochy. Parkoviště osobních automobilů bude vystavěno v místě bývalého nákladiště v těsné blízkosti železničního a autobusového nádraží. V současné době probíhají jednání ve věci propojení kamerového systému sledujícího dění v nově vybudovaném podchodu s děním na přestupním terminálu, stojanech na kola a vstupu do výpravní budovy. To by mělo zlepšit bezpečnostní situaci.
Nákladové nádraží Žižkov
Pod záštitou Městské části Praha 3 a ve spolupráci s dalšími subjekty byla pro rok 2014 připravena koncepce letního festivalu, který opět oživí prostor Nákladového nádraží Žižkov. Od března do října zde ožívá projekt Náklaďák. Za zmínku stojí scénické zpracování povídek Raye Bradburyho ztvárněné studenty Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze či Landscape festival. Ten seznamuje veřejnost s industriální a krajinnou architekturou a informuje o rozvoji městského prostoru jak formou výstav a přednášek, tak i workshopů. Naplánovány byly koncerty festivalových skupin Sto zvířat, Švihadlo nebo Vasilův Rubáš a na své si přijdou i milovníci klasické hudby. Za zmínku stojí i vystoupení Prague Cello Quartetu. Pro žáky 6. až 9. tříd základních škol byla připravena projekce ekologického dokumentu s následnou diskuzí.
Obraz největší funkcionalistické průmyslové stavby v Praze jako kulturně-vzdělávacího centra se již pomalu, ale jistě začíná zapisovat do našeho povědomí. Zdá se, že trvalé využití této unikátní kulturní památky v srdci Prahy má našlápnuto. Propojení ziskového a neziskového sektoru zde funguje. Tak neváhejte a nastupte si, prosím, do tohoto dobře rozjetého vlaku.
Děčín východ, dolní nádraží
Areál stanice Děčín východ je velmi rozlehlou lokalitou. Kromě dvou výpravních budov se zde nachází větší množství staveb, které ovšem svým rozsahem přesahují současné dopravní potřeby. Nejedná se jen o budovy, ale také o nevyužívanou infrastrukturu. Proto bylo v loňském roce rozhodnuto o odstranění významné části areálu bývalé opravny vozů včetně snesení nevyužívaného kolejiště. Objekty byly nepotřebné, navíc ve špatném technickém stavu.
Pro osobní dopravu je v současné době využívána rekonstruovaná výpravní budova Děčín východ, horní nádraží. Naopak nevyužívanou část lokality prezentuje rozlehlá, památkově chráněná výpravní budova Děčín východ, dolní nádraží z roku 1874. Dominantou neorenesanční budovy je centrální hala s bohatou štukovou výzdobou (alegorie řek Labe a Dunaje). Zajímavou částí je také reprezentační Modrý salonek vyzdobený znaky těch měst, s nimiž spojovala železnice město Děčín. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní osobní doprava u této budovy, což vedlo ke ztrátě její funkce. Funkční nyní zůstala jen obytná část objektu, která je z provozních důvodů dotčena řadou modernizačních úprav. Objekt byl bohužel zařazen do seznamu ohrožených památek (od roku 1987 se jedná o nemovitou kulturní památku).
České dráhy hledají dlouhodobě možné využití tohoto objektu. V roce 2006 bylo zahájeno jednání s Národním technickým muzeem o případném převodu vlastnictví k vytvoření stálé železniční expozice. Tato aktivita byla ukončena ze strany muzea v roce 2007. Od té doby se významnější zájemce o využití budovy neobjevil a aktuálně je objekt připraven k odprodeji. Stav budovy je průběžně monitorován Ústavem památkové péče a inspekcí ministerstva kultury. České dráhy nadále zajišťují dílčí opravy, které zabraňují celkové devastaci. Jedná se například o opravu střešní konstrukce včetně komínů a atik. V plánu je i kompletní rekonstrukce celé střešní konstrukce (zatím ve fázi projednání projektové dokumentace). Pevně věříme, že se přece jen podaří najít partnera, který historické budově vdechne nový život a najde nové využití.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »