Železničář / Provoz / Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru
Práce na kladenském S-bahnu se blíží k závěru
18.7.2024 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Trať mezi kladenským centrálním nádražím a stanicí Kladno-Ostrovec přes zastávku Kladno město sice měří pouze lehce přes pět kilometrů, práce na její modernizaci však svým rozsahem patří mezi nejvýznamnější tuzemské železniční stavby. A přestože má být definitivně dokončena až příští rok, již nyní jsou zásadní úpravy před dokončením a počátkem června se uskutečnilo pokládání první koleje v celém úseku.
Až se cestující v srpnu letošního roku vrátí na trase mezi kladenským „hlavním“ nádražím a Ostrovcem do vlaků, svou původní trať nebudou poznávat. Poněkud rustikální ráz centrální stanice se sypanými nástupišti, jednokolejná mezistaniční trať, nevábné Kladno město a půvabná stanička v Ostrovci – vše během posledního roku vzalo za své.
Místo toho se Kladno dočkalo moderní dvoukolejné trati. Nikoliv názvem hlavní nádraží má v současnosti hotová první dvě ostrovní nástupiště, třetí, boční teprve vzniká u staniční budovy. To zatím stojí. Dokončují se podchody, informační systém, eskalátory a bezbariérové zpřístupnění stanice pomocí výtahů. Úpravami navíc projde i přednádraží, kde vznikne moderní přestupní uzel na veřejnou autobusovou dopravu.
Výrazně se změnila i původní jednokolejka vedoucí po západním okraji Kladna směrem k jeho části Rozdělov s ikonickými věžáky. Místní patrně nejvíce uvítají nový podjezd pod tratí poblíž sportovního areálu, díky kterému jsou minulostí kolony u přejezdu na frekventované výpadovce k dálnici D6.
Velmi zajímavých změn se dočkala zastávka Kladno město. Nevábnou kostku se zázemím pro cestující a panelové nástupiště poblíž podjezdu pod čtyřproudým průtahem, jenž právě nad tratí mění jméno z Československé armády na Vítěznou, nahradila moderní vlaková zastávka, která podjezdu umně využívá. Z obou nástupišť i stran přibude schodiště k autobusovým zastávkám v bezprostřední blízkosti, na místě jsou již eskalátory, chystá se výtah a nový bude i prostor pro cestující.
A před dokončením jsou i nová dvě boční nástupiště v Kladně-Ostrovci, za kterými vzniká kolejová spojka pro obrat většiny souprav. Díky celé stavbě tak velká část Kladna získá moderní železnici a pohodlné napojení na hlavní město.
První elektrický vlak od Kralup
To ale přece jen hovoříme o vzdálenější budoucnosti, po dokončení aktuální stavby sice budou cestující těžit z pohodlnějšího přístupu ke vlaku a vyšší kapacity trati, práce na modernizaci, zdvoukolejnění a elektrizaci tratě z Kladna k pražskému Výstavišti však ještě ani nezačaly a i v ideálním případě potrvají do konce dekády.
Znamená to, že na ekologičtější elektrický provoz si Kladno ještě nějakou dobu počká. V rámci současné stavby tak vzniká pouze příprava na elektrizaci, jejímž nejviditelnějším projevem je instalace části trakčních sloupů, které si na troleje ještě pár let vyčkají.
Nakonec ovšem ono čekání pravděpodobně nebude závislé na dokončení modernizace od Prahy. Dle vývoje plánů na elektrizaci tuzemské železniční sítě lze totiž předpokládat, že první elektrický vlak do Kladna poněkud nečekaně dorazí z Kralup nad Vltavou. Právě tato trať, včetně odbočky Jeneč – Středokluky, má jako jedna z prvních podstoupit takzvanou prostou elektrizaci. Ta se již projektuje a její dokončení je předpokládáno na rok 2027, což je termín, který trolej od Prahy rozhodně nestihne.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »