Železničář / Provoz / Poslední štace vysloužilců: v depu čekají na šikovné ruce s nůžkami
Poslední štace vysloužilců: v depu čekají na šikovné ruce s nůžkami
28.10.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Najdete tu desítky lokomotiv, osobních či nákladních vozů, ale také staré pantografové jednotky ze šedesátých a sedmdesátých let minulého století. Českotřebovské depo kolejových vozidel je místem posledního odpočinku vyřazených vlaků, které již v provozu dosloužily a v tichosti čekají na likvidaci. Jde však o složitý proces a jako jediní v České republice se na tuto činnost specializují právě tady. Co vše to ale obnáší a jak takové rozebírání vysloužilých vozů vypadá v praxi?
České dráhy začaly s postupnou likvidací vozidel v roce 1994. V devadesátých letech se v České Třebové rozebíraly hlavně lokomotivy, pak se na nějakou dobu celý proces zastavil a likvidační práce se obnovily před dvěma lety. Teď v depu čeká na svoji poslední cestu více než stovka vozidel.
Nevyužitá vozidla míří na hřbitov do České Třebové
Prvotní impulz ke zrušení přichází z Odboru kolejových vozidel Generálního ředitelství Českých drah, který vyhodnocuje konkrétní potřeby vozidel a efektivně navrhuje redukce určitých řad železničních kolejových vozidel, tedy výběr řady a konkrétní počet. Na základě této informace vyberou takzvané rušicí komise jednotlivých dep kolejových vozidel, ve většině případů pod vedením vedoucích oprav, konkrétní kusy k rušení a návrh předloží Odboru kolejových vozidel. Komise má navíc za úkol zhodnotit možnosti získání náhradních dílů z jednotlivých vozidel. Po souhlasu tohoto odboru se konkrétní lokomotiva, vůz či jednotka dostávají do stavu „zrušených“ a současně se s Odborem centrálního nákupu a logistiky začíná diskutovat o jejich možném prodeji. Pokud o dané vozidlo není na trhu zájem, putuje drážní veterán na jakýsi pomyslný železniční hřbitov v České Třebové. Rozhodujícím ukazatelem k vyřazení starého vozidla bývá i konkrétní turnusová potřeba ke grafikonu vlakové dopravy.
Nejdřív se vagony odstrojí a pak rozstříhají
Pro samotnou likvidaci je v České Třebové vyčleněn tým pracovníků, který má dost zkušeností na to rychle a efektivně vyřazené vozidlo odstrojit a připravit k rozřezání. Základem je „vyčištění“ interiéru vozidla. U osobních vozů, lokomotiv a jednotek se nejprve demontují sedačky, podlaha a čalounění, aby zůstal jen kovový skelet vozové skříně. Podle zaměstnanců českotřebovského depa jde při samotné likvidaci o jednu z nejnáročnějších činností, neboť se při této mravenčí práci musí myslet i na tříděný odpad, který České dráhy na vlastní náklady ekologicky likvidují. Jde například o plasty či izolace, které nelze prodat na další využití jako druhotné suroviny, jako je tomu třeba u kovových částí.
Poté se skelet osobních vozidel rozstříhá strojními nůžkami. Jde o takzvaný „čistý“ proces, protože při rozpalování karosérií by docházelo nejen k zanášení trysek autogenu, ale hořením by vznikly zdraví škodlivé dýmy. Navíc je nutné počítat s velkým rizikem požáru uvnitř skříně opatřené asfaltovými ochrannými nátěry. „Jakousi třešinkou na dortu je v poslední fázi rozřezání podvozku vozidla. Tuto těžkou a zodpovědnou práci vykonávají speciálně vycvičení zaměstnanci, kteří musí rychle a efektivně podvozkové skupiny rozřezat a připravit k odvozu do sběrných surovin nebo hutí,“ říká vedoucí oddělení likvidace železničních kolejových vozidel Jaroslav Falta.
Na řadě jsou staré pantografy
A co se momentálně v České Třebové nejvíce posílá do železničního nebe? Jasně vedou „pražské“ staré pantografy řad 451 a 452, které spatřily světlo světa koncem šedesátých a v první polovině sedmdesátých let. Tyto jednotky jsou v počtu několika kusů v provozu ještě v pražské aglomeraci a postupně jsou stahovány z provozu a odváženy k likvidaci právě do České Třebové. Následují osobní vozy řad A, AB a B, takzvané „koženky“ a „plyšáky a také motorové vozy řady 851 z šedesátých let, které železničáři přezdívají Krokodýl. „Společně s nimi jsme do železničního nebe v první polovině letošního roku posílali i přívěsné vozy k těmto motorákům,“ upřesňuje Falta.
Podle vrchního přednosty DKV Česká Třebová Jiřího Slezáka jsou ve spojení s vedoucími oprav všech dep národního dopravce, potažmo středisky oprav kolejových vozidel dceřiné společnosti ČD Cargo. Všem depům a provozním jednotkám se tak získanými náhradními díly z likvidovaných vozidel snaží v co největší míře pomoci. „Zvláštní důraz se klade na to, co se dá ještě z likvidovaných vozidel zachránit,“ upozorňuje Falta.
Podle něj se takto dají získat jak části karoserií, tak i třeba celé kabiny strojvedoucích jak z lokomotiv, tak motorových vozů, ale rovněž nárazníky a velké zastoupení mají i samotná dvojkolí. „Odbornou veřejnost určitě nepřekvapí, že je velký zájem nejen o celky, ale i o části vznětových motorů do dieselových lokomotiv. Nedávno jsme kolegům poskytli dokonce i zachovanou klikovou hřídel. Stranou zájmu nejsou ani vzduchové jímky nebo kompresory,“ doplňuje vrchní přednosta Slezák. Ale to není zdaleka vše. „Z vyřazených osobních vozů často použijeme i celé nápravy a podvozky, o které mají zájem ve všech depech po celé České republice,“ dodává vedoucí oddělení likvidace Falta.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »