Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Poklidné babí léto ve Velimi oživil rej nových elektrických jednotek

Poklidné babí léto ve Velimi oživil rej nových elektrických jednotek

9.12.2015 – autor: DANIEL LOS, foto VLADIMÍR FIŠAR

Tropický ráz počasí v prázdninových měsících vystřídalo v září krásné babí léto. Naopak říjen byl až na několik málo vydařených dnů měsícem vyloženě podzimním, doprovázený deštěm a mlhou. Jako by zkracující se dny měly za následek i postupné opadání zájmu o zkoušení ze strany zákazníků ZC Velim. To ale neznamená, že by se na okruhu zahálelo.

Poklidné babí léto ve Velimi oživil rej nových elektrických jednotek

Hned v úvodu je třeba zmínit nejvýznamnějšího českého zástupce druhé poloviny roku – ostravskou Škodu Vagonku. Počet jednotek řady 660 na začátku září čítal tři kusy (660.101, 660.001 a 660.002), hned o prvním zářijovém víkendu se přidala i druhá pětivozová jednotka 660.102. Největší péče byla ale věnována prototypu pětivozového modelu, který je ve ZC nejdéle. V září absolvoval zkušební jízdy na vybraných tratích SŽDC – například na rychlém rovném úseku Řečany nad Labem – Pardubice hl. n., ale i na obloukovitých úsecích v okolí Havlíčkova Brodu.

V říjnu se malá velimská zoo těchto šelem rozrostla o další přírůstek v podobě třetí pětivozové jednotky 660.103. V tomto dravém složení se od začátku 43. kalendářního týdne rozeběhlo kolo technickobezpečnostních zkoušek (TBZ) a následného předání vozidel zástupcům Českých drah. Provedeny byly nejprve zkoušky TBZ na dvou pětivozových jednotkách 660.101 a 102 včetně vyzkoušení VZ (vlakového zabezpečovače) na trati SŽDC v úseku Velim – Pečky – Řečany nad Labem – Velim. Předání zákazníkovi se uskutečnilo neobvykle v neděli 25. října, obě jednotky si o den později odvezli strojvedoucí ČD do domovského depa v Brně-Maloměřicích. Do konce října se ještě podařilo udělat zkoušky TBZ i s oběma třívozovými jednotkami 660.001 a 002. 

Skončila řada projektů

Během září a října skončily některé krátkodobé i dlouhodobé projekty. Po více než roce skončily zkoušky elektrických jednotek ETR 564 španělského výrobce CAF. Od konce loňského roku obě pětivozové jednotky ve ZC spíše parkovaly, než zkoušely. Před odjezdem na další testy do Rakouska přišel ale klient s požadavkem vyměnit ve ZC klasická dvojkolí za měrná, což by trvalo několik dnů. Proto ještě před vlastní přepravou do Rakouska byla první z jednotek odeslána do DKV Praha, PP Praha-Libeň, kde se během jediného dne uskutečnila výměna dvou dvojkolí. Za výbornou spolupráci patří poděkování kolegům z DKV Praha. Pro přepravu jednotky mě­ly být použity speciální spojovací vozy, které ovšem nedorazily do ZC včas, a proto musely být narychlo dopraveny klasické nákladní vozy, na jejichž háky byly zavěšeny adaptéry pro posun. Po návratu jednotky byly přistaveny i originální spojovací vozy a obě spojené jednotky tak mohly opustit ZC Velim dne 19. září vstříc další misi.

O den později odjelo druhé nejdelší vozidlo zkoušené ve Velimi, dvacetivozová souprava Talgo. Specialisté TÜV SÜD Rail provedli v září zkoušky protismyku a funkční testy soupravy, která má od nového grafikonu spojit Berlín s Moskvou.

Po testech odjel i Thameslink

Po zhruba dvou měsících a vykonání všech potřebných zkoušek odjela 14. října i další z elektrických jednotek – Siemens Thameslink. Zkoušky měly už tradičně hladký průběh a jediné, co zdržovalo jak příjezd, tak odjezd této jednotky, byly spojovací vozy nutné pro přepravu, které nebyly doručeny včas. Naštěstí byl odjezd posunut pouze o zhruba týden oproti původnímu plánu.

Minimálně na několik týdnů byly přerušeny zkoušky elektrických lokomotiv Bombardier TRAXX AC3 LM, které byly ve ZC Velim nepřetržitě od poloviny loňského roku. Určitý útlum nastal již o prázdninách. V září se ještě otestovalo vícenásobné řízení při spojení až čtyř lokomotiv TRAXX. Stávající tři stroje řady 187 byly pro účel těchto zkoušek doplněny na začátku září ještě dvěma pomocnými stroji řady 186. Lokomotivy 187.002-1 a 187.103-7 odjely ze ZC Velim 22. září a trochu paradoxně byly do Německa přepravovány společně se soupravou Talgo, která byla z Velimi nejprve přetažena do České Třebové a teprve v noci z 21. na 22. září zamířila do Berlína. Naopak na zkoušky protismyku dorazil 25. září stroj 186.139-2, aby 8. října ZC Velim opustil a po dlouhé době ustanovil počet lokomotiv z rodiny TRAXX na nule.

Siemens nezůstal pozadu

Jediným zástupcem skupiny jednotek Siemens se po odjezdu Thameslinku stala elektrická jednotka ICx. Jednotka č. 9001, která byla ve ZC Velim od května do srpna, prošla optimalizací nastavení brzdových systémů a také validací němec­kého sběrače pro systém 15 kV/
/16⅔ Hz. Po úspěšném ukončení první fáze zkoušek a najetí cca 20 000 km se tato jednotka vrátila do Německa, kde pokračuje přípravou a poté vlastními zkouškami na tratích DB Netz.

Dobrý dojem ze spolupráce při zkouškách této nestandardně dlouhé jednotky přiměl Siemens ve spolupráci pokračovat a tentokrát vyslal jednotku č. 9003. Ve druhé fázi testů by měly být uskutečněny softwarové testy vlakové diagnostiky a příprava na zkoušky optimálního nastavení švýcarského sběrače. Na konci října byly ale veškeré jízdní a stacionární aktivity přerušeny a jednotka podstoupila úpravy mechanické a elektrické části a instalována byla nejnovější verze hardwaru jednotky. To bylo nutné pro začátek schvalovacích testů, na jejichž konci má být získání povolení provozu v Německu.

Vzhledem k délce jednotky management projektu ICx rozhodl, že se celá jednotka rozdělí symetricky na dvě šestivozové části. Aby ani jedna z polovin nebyla jen tak odstavena v kolejišti, pracovalo se na obou částech současně, přičemž jedna polovina byla v hale HPZ II. a druhá v hale HPZ I.

TWINDEXX: Vzhůru do patra

Zkoušky pokračovaly i na patrových elektrických jednotkách TWINDEXX. Zřejmě na delší dobu se ustálil počet osmivozových jednotek na dvou kusech. Výrobce je má označeny TS01 a TS11, číselně jsou to však jednotky č. 201 a 204. Na druhé z nich v září skončily zkoušky bezpečnosti proti vykolejení, určení vlivu bočního větru nebo ověření funkčnosti aktivního systému naklápění skříně, kdy byla jednotka jednostranně nakloněna až o 250 mm. Testy prováděli specialisté Výzkumného ústavu kolejových vozidel (VÚKV). 

Poslední říjnový den přijela do ZC další ze známých jednotek Regio2N (R2N) z produkce francouzského Bombardieru. Od přerušení zkoušek těchto elektrických, napůl nízkopodlažních, napůl patrových jednotek, uplynuly tři a půl měsíce. Ke zkouškám jela desetivozová jednotka s maximální rychlostí 160 km/h. Před koncem roku by měla být doplněna ještě druhou, která již bude mít rychlost 200 km/h.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.43

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika