Železničář / Provoz / Pod Jeseníky vlaky už brzy pojedou po elektrizované trati
Pod Jeseníky vlaky už brzy pojedou po elektrizované trati
27.1.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Trať Šumperk – Kouty nad Desnou loni zažila největší proměnu ve své 111 let trvající existenci. Spojnice, na které zajišťuje provoz Svazek obcí údolí Desné (SOÚD), byla kompletně elektrizována a zvýšila se na ní i traťová rychlost. Elektrické RegioPantery Českých drah by tady měly jezdit už za několik měsíců – od poloviny června letošního roku.
V současné době cesta devatenáct kilometrů dlouhého úseku Regionovou s logem ŽD (dopravcem je Veolia Transport Morava) zabere bezmála čtyřicet minut, po zvýšení traťové rychlosti by ho elektrické spoje měly zvládat v čase kolem dvaceti minut. Odpadne i nepříjemné přestupování v Šumperku. Ani elektrizací trati do podhůří Jeseníků plány SOÚD a Olomouckého kraje nekončí. V seznamu investic na rok 2018 je prodloužení trati z Koutů zhruba o kilometr dál k místním sjezdovkám. Spíše do říše fantazie patří úvaha o tom, že by vlaky mohly v budoucnu projíždět novým tunelem pod Červenohorským sedlem a dále pokračovat do Polska.
Rekordně rychlá stavba
Realizace této akce byla nejen rychlá, ale i finančně velmi „příjemná“. Hodnotící komise vybírala v soutěži mezi třemi účastníky (krom vítěze OHL ŽS a STRABAG Rail). Drážním úřadem, sekcí stavební, bylo na konci března 2015 uděleno stavební povolení, jež 30. 4. nabylo právní moci. Už 24. dubna 2015 byla podepsána smlouva o dílo se zhotovitelem, jímž bylo sdružení EŽ a Eurovia – Železnice Desná (za objednatele SOÚD). Ze zakázky v objemu skoro 400 milionů většinu nákladů uhradí evropské fondy, zbytek SFDI. Subdodavateli byly společnosti ŽSD, AK signal Brno, Eurovia Services, Supervisory systems, Adolf Tauber.
Stavbaři vybudovali nové zabezpečovací zařízení ve čtyřech stanicích a na trati. Přejezdová zabezpečovací zařízení, sdělovací a informační zařízení. Celou trať lemuje nový optický kabel. Upraveny byly též některé přejezdy a ve Vikýřovicích vyrostl nový most přes Račí potok. U zastávky v Loučné-Filipové byla postavena nová trakční měnírna. Ze zastávky v centru Loučné nad Desnou se stala výhybna se dvěma kolejemi a nástupištěm uprostřed.
RegioPantery by měly do Koutů vyrazit už v červnu
Instalace troleje proběhla speciálním strojem, který pomocí pohyblivých ramen natahoval nosné lano i trolej. Parta montérů na výsuvných plošinách pak vodiče připevnila ke sloupům. Tzv. technologie pod tahem, která je odlišná od klasické ruční, má výhodu v podobě kratší doby montáže. S montáží vodičů začala firma 15. října 2015, hotovo bylo na konci listopadu. Podle posledních informací se se zahájením elektrického provozu počítá v polovině roku 2016. Plánuje se, že tu vlaky budou jezdit v hodinovém taktu.
Zhodnotí se investice a budou do Koutů místo motorových vozů zajíždět elektrické jednotky RegioPanter ze Zábřehu na Moravě? Podle mluvčí Olomouckého kraje Kamily Navrátilové kraj s Českými drahami o provozu na této dotované trati intenzivně jedná. Předpokládaný termín zahájení provozu v elektrické trakci je 12. června letošního roku.
POPOVODŇOVÉ ZMRTVÝCHVSTÁNÍ
Železniční trať Šumperk – Kouty nad Desnou s odbočkou do Sobotína je příkladem toho, jak odhodlání místních může zachránit už téměř odepsanou infrastrukturu. Trať, už předtím označovanou za neperspektivní a ztrátovou, fatálně poničila povodeň v roce 1997, že hrozil její zánik. Obce podél trati se však s koncem železnice nechtěly smířit. Vznikl Svazek obcí údolí Desné, který převzal zničenou trať, dokázal na její obnovu sehnat finance a později ji i získat do svého majetku. V roce 1999 byla trať opravena.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »