Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Pendolina procházejí oční operací, dostávají výkonnější světla

Pendolina procházejí oční operací, dostávají výkonnější světla

27.9.2012 – autor: MARTIN HARÁK

V Depu kolejových vozidel Praha se u jednotek Pendolino rozhodli k postupné výměně návěstních světel a dálkových reflektorů. Nová světla jsou nejen úspornější, ale současně výkonnější. Zvyšují tak nejen viditelnost, čímž ulehčují práci strojvedoucím, ale rovněž pomáhají zlepšovat bezpečnost železniční dopravy.

Pendolina procházejí oční operací, dostávají výkonnější světla

Strojvedoucí každého hnacího vozidla musí počítat se sníženou viditelností na trati. V noci vládne samozřejmě tma, ale i ve dne může ubýt světla například kvůli bouřce nebo hustému lesnímu porostu v okolí kolejí. To platí jak pro malé motoráčky, tak pro Pendolina, která si za více než deset let provozu na našich tratích vydobyla pověst vlajkové lodi Českých drah. 

I výměna jedné žárovky je drahá

„Před nějakou dobou jsme ztratili trpělivost s neustálými výměnami praskajících žárovek na Pendolinech,“ říká šéf servisního týmu vlaků Pendolino Jan Studeník. „Leckdy se totiž stalo, že jsme museli jet pro jednu žárovku z našeho depa v Michli až na pražské hlavní nádraží, a to třeba jen z toho důvodu, aby vlak mohl opět pokračovat na své celodenní pouti mezi Prahou a Ostravou. Výměna žárovky trvala sice jen pět minut, ale když se k tomu připočítá čas strávený na cestě, tak se celý úkon pěkně prodražil. Zároveň začaly stárnout i paraboly světel, takže svítivost se snižovala. Postupně jsme tedy začali uvažovat o tom, čím je nahradit,“ říká Studeník.

Původní světlo je vlastně sestava dvou světel na každé straně kabiny, kde bílé poziční bylo společné s dálkovým a ve­dle něj bylo červené, takzvané koncové světlo. „V současné době probíhá zkušební provoz nových světel na třech jednotkách, konkrétně na strojích  680 004, 680 005 a 680 006. Na ostatních Pendolinech je prozatím v provozu starý typ,“ vysvětluje Studeník a dodává, že u návěstních světel nově spojili bílé a červené do jedné sdružené svítilny. 

Inspirace u rakouského Taurusu

„Před pár lety se začala objevovala kombinovaná LED světla i na jiných strojích Českých drah, a tak jsme si dali podmínku, že použijeme taková, která jsou k sehnání v tuzemsku. A nejlépe nějaká, která jsou používána na některém z vozidel Českých drah. Hned v prvopočátku jsme zavrhli LED světla ze CityElefantů, protože jejich konstrukce je podle našich zkušeností ne zcela spolehlivá. My jsme potřebovali něco, co jednou namontujeme a pak jen při předepsaných prohlídkách zkontrolujeme funkčnost,“ říká Studeník.

Po postupné selekci nakonec zvítězilo LED světlo z firmy MSV elektronika ve Studénce, kde pražskému depu vyšli maximálně vstříc. „O jeho spolehlivosti jsme se mohli přesvědčit například na vložených motorových vozech řady 054 nebo prvních Regionovách. Nakonec bylo potřeba sehnat dálkové světlo. Tady jsme dali na radu zkušených strojvedoucích z našeho depa, kteří jezdí na oblíbených rakouských lokomotivách Taurus. Když jsme zjistili, že stejné světlo je namontováno i na nových českých lokomotivách řady 380, nebylo opravdu co řešit,“ doplňuje šéf servisního týmu.

Nakonec jsme přistoupili i k výrobě celého nového držáku ve Studénce. První takto upravené Pendolino se objevilo v prosinci loňského roku. „Hned po zahájení provozu jsem dostával děkovné esemesky od pražských strojvedoucích. Podstatná změna nastala ale i u nás na správkárně na Odstavném nádraží Jih. Zatím nebylo potřeba vyměnit v těchto nových světlech ani jednu žárovku. Poziční LED světla mají přece jen mnohem delší životnost,“ chlubí se Studeník. 

Místo plastu používají tvarované sklo

Nezávisle na tomto projektu vznikl ještě druhý, který s tím prvním souvisí. Pendolina totiž mají ještě dvě světla na střeše: dálkové a horní bílé. S těmi sice není takový problém, ale kryt před nimi je z průhledného plastu, jehož povrch se během provozu značně poškrábal a špína v těchto rýhách je prakticky neodstranitelná. Z čirého plastu se tak stal mléčný a svícení přes něj dálkovým světlem je zcela neúčinné. Plast byl tedy nahrazen lepeným bezpečnostním tvarovaným sklem, které vyrobila slovenská  firma Hriadeľ, známá velkými zkušenostmi s dodávkami různých skel i na jiná drážní vozidla v České republice.

Výsledky zmínených změn se projevily dvojím způsobem. Zaprvé sama Pendolina jsou na trati lépe vidět. Zadruhé strojvedoucí mají lepší přehled o tom, co se na trati děje. Cestující si toho zřejmě nevšimnou, ale jejich bezpečnost se tím fakticky zvýšila. Prosazení změn sice trvalo déle, než jejich tvůrci čekali, ale vše spěje k tomu, že do konce letošního roku projdou i zbývající čtyři Pendolina „oční operací“. Od nového jízdního řádu tak všech sedm Pendolin pojede s novými světly.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 1

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika