Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Patrové vozy Bmto dostávají novou tvář

Patrové vozy Bmto dostávají novou tvář

7.9.2016 – autor: JAN CHALOUPKA

První čtveřice z celkem 12 dvoupatrových vozů řady Bmto už prošla podstatnou částí plánované rekonstrukce, kterou mají od jara letošního roku na starosti pracovníci šumperské společnosti Pars nova. Časově nejnáročnějším úkolem zatím bylo vyvaření skříní značně zkorodovaných vozidel, na nichž se podepsala téměř čtyřicetiletá služba v provozu.

Patrové vozy Bmto dostávají novou tvář

České dráhy a Pars nova podepsaly v lednu letošního roku smlouvu na modernizaci 12 patrových osobních vozů řady Bmto pro příměstskou dopravu. Při jejich modernizaci se kompletně obnoví interiér a vnitřní vybavení vozu. Revitalizují se a přečalouní sedačky, přičemž původní východoněmecké koženky nahradí moderní textilní potahy v modrých barvách. Zcela nově se dosadí elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, wi-fi připojení k internetu a audiovizuální informační systém. Rekonstrukcí rovněž projdou dveře, které budou nově ovládané tlačítky, uzavírány centrálně a za jízdy blokované. Zachován bude i nezbytný prostor pro přepravu osmi jízdních kol. Vagony budou vybaveny zcela novými toaletami s uzavřeným systémem, jež je možné používat i ve stanici.

Pojedou na příměstských linkách

„S modernizovanými vozy počítáme v pracovní dny pro posilové vlaky na příměstských elektrifikovaných linkách v okolí Prahy. V provozu budou s řídicími vozy a lokomotivami. O víkendech tyto vozy použijeme pro zvládnutí silnější frekvence na Posázavském pacifiku,“ řekl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.

Patrové vozy řady Bmto vyrobila v roce 1976 východoněmecká vagonka v Görlitz v počtu 50 kusů. V 80. a 90. letech se staly typickými zástupci pro Posázavský pacifik. Dnes mají České dráhy v provozu ještě dvaatřicet těchto vagonů. Část z nich již prošla dílčí modernizací a jezdí na Vysočině nebo v Jihočeském kraji. Zbývající modernizaci prodělají nyní a zůstanou v pražské příměstské dopravě.

První třídu zajistí Sysel

První třída má své místo i v příměstské dopravě. Její komfort v připravovaných soupravách zajistí trojice řídicích vozů nově vznikající řady ABfhpvee395, konstrukčně vycházející z řady Bfhpvee295. U těchto vozidel bylo celkově upraveno uspořádání a výbava interiéru, včetně jeho osvětlení a systému úložných prostor. Mezistěnou oddělený prostor první třídy s kapacitou 24 míst bude nově osazen sedadly Grammer ICE3000. Standardní výbavou celé soupravy bude připojení na internet prostřednictvím sítě wi-fi.

Dodáním modernizovaných souprav skončí padesátiletá epocha jednotek řad 451/452, známých jako „žabotlam“ či pantograf. Poslední provozní soupravy budou využity už jen jako záloha ještě v prvních měsících příštího roku.

České dráhy zaplatí za modernizaci všech 12 patrových vozů 102 milionů Kč bez DPH, tedy o 18 milionů korun méně, než byl původní předpoklad při vypsání soutěže. Termín dodání je polovina ledna 2017.


Průměrné hodnocení (27 hlasů): 4.56

Další články této rubriky

Trať do Kadaně čeká elektrizace, vyrazí sem RegioPanteřiTrať do Kadaně čeká elektrizace, vyrazí sem RegioPanteři

29.3.2019 - Obyvatelé Kadaně získají do dvou let přímé vlakové spojení s většinou významných center Ústeckého kraje. Umožní to plánovaná elektrizace traťového úseku z Kadaně-Prunéřova do Kadaně. O záměru informovala Správa… »

Lanovku na Ještěd čeká letos delší odstávka Lanovku na Ještěd čeká letos delší odstávka

25.3.2019 - Kvůli pravidelné revizi a rekonstrukci elektrického zařízení spojeného s výměnou pohonu a zabezpečovacího zařízení bude od 1. dubna až do 20. června tohoto roku přerušen provoz lanové dráhy na Ještěd. Pravidelná jarní… »

České dráhy převzaly poslední EffiShunter řady 794České dráhy převzaly poslední EffiShunter řady 794

22.3.2019 - Společnost CZ LOKO předala dvanáctou a zároveň poslední objednanou motorovou lokomotivu řady 794, určenou pro posunovací službu u Českých drah. Vozidla, která nesou obchodní název EffiShunter 300, dodával tuzemský výrobce… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika