Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Panterům poslouží nové útočiště

Panterům poslouží nové útočiště

29.4.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Středisko údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích se může od začátku března pochlubit novou nejmodernější halou pro údržbu elektrických jednotek a vratných souprav. Vlakům, ale i technikům se tak dostalo špičkového pracoviště. V budoucnu by se v hale mohly servisovat i jednotky v majetku Jihomoravského kraje.

Panterům poslouží nové útočiště

Nejmodernější hala pro údržbu železničních vozidel Českých drah byla uvedena do provozu ve středisku údržby v Brně-Maloměřicích. Vyrostla za zhruba dva roky od zahájení stavby a dopravce vyšla na více než čtvrt miliardy korun. Stavba disponuje dvěma kolejemi s délkou přes 150 metrů a bude sloužit především pro údržbu elektrických jednotek a vratných souprav ČD s potenciálem využití pro servis nových elektrických jednotek Jihomoravského kraje.
V Jihomoravském kraji ČD provádí údržbu řady elektrických jednotek, které provozují v dálkové i regionální dopravě. Dopravce tak musel počítat i s neodkladnými investicemi pro zajištění adekvátního zázemí, které opravárenská hala poskytne. „Zefektivníme například údržbu 132 metrů dlouhých jednotek InterPanter, které se nevešly celou svou délkou do původní haly a bylo nutné je servisovat po částech, což prodlužovalo dobu jejich odstavení. Na jednu kolej bude současně také možné přistavit až dvě jednotky RegioPanter. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. A je známo, že čas jsou peníze a také spokojenost zákazníků,“ podotkl Ivan Bednárik, generální ředitel a předseda představenstva ČD.

Práce v nejmodernějším prostředí
Nové servisní středisko disponuje širokou škálou vybavení, které zaměstnancům ČD umožní pohodlněji, bezpečněji a efektivněji pracovat. V hale jsou prohlídkové kanály se samostatnými vstupy z čela i boku. Podél jedné koleje se nachází pevné prohlídkové lávky pro údržbu zařízení na střeše elektrických jednotek, druhá kolej je vybavená dvěma šestimetrovými mobilními plošinami. „Součástí je také jeřábová dráha s elektrickým mostovým jeřábem o nosnosti 11 tun, zařízení pro odsávání vakuových WC nebo signalizace posunu pro zvýšení bezpečnosti. Využito bylo energeticky úsporných prvků například v podobě LED svítidel,“ doplnil Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.
Národní dopravce provozuje elektrické soupravy InterPanter na dálkových linkách R13 (Brno – Břeclav – Olomouc) a R19 (Brno – Česká Třebová) a elektrické jednotky RegioPanter řady 640 a 650 na regio­nálních vlacích v závazku kraje. Vedle těchto ucelených jednotek zde budou udržovány i vratné soupravy s řídicími vozy, které obsluhují spoje Jihomoravského a Zlínského kraje.

Nejen na papíře
Výstavba haly vyšla na více než čtvrt miliardy korun, stavět se začalo před dvěma lety. Do projektu byl doplněn požadavek na připravenost infrastruktury střediska pro případnou budoucí výstavbu, jejíž potřeba byla avizována v rámci alternativních plánů rozvoje železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nezbytnou součástí stavby tak bylo propojení nové haly se stávajícími halami sever a jih, instalace trakčního vedení vnějších přístupových a objízdných kolejí či zpevnění manipulační plochy v blízkém okolí. Tím však ČD dosáhly nemalých úspor případných budoucích nákladů s dodatečnou samostatnou výstavbou těchto součástí.
Výstavbou maloměřické haly ale rekonstrukce technického zázemí u ČD zdaleka nekončí. Staví se i v Plzni, v Chebu už se připravuje další budování, tentokrát typizované haly. Další by měla vzniknout v Českých Budějovicích. Moderní zázemí se plánuje také v Havlíčkově Brodě, Trutnově nebo v Olomouci. Tyto investice jsou potřebné vzhledem ke smlouvám uzavřeným s krajskými samosprávami a v návaznosti na modernizaci vozidlového parku.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika