Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

2.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK Vizualizace: SIEMENS MOBILITY/ŠKODA TRANSPORTATION

Padesát nových vozů, které Českým drahám dodá konsorcium Siemens Mobility a Škoda Transportation, už je ve výrobě. První pětivozová souprava by měla do rukou dopravce dorazit v květnu 2021. Po dokončení se všechny vlaky objeví na vnitrostátních linkách mířících z Prahy na sever a západ Čech.

Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

Průběžně od května do října roku 2021 má výrobce Českým drahám postupně dodat deset pětivozových souprav. Ty si národní dopravce objednal u konsorcia firem Siemens Mobility a Škoda Transportation. Od letošního jara vznikají ve výrobních závodech těchto společností první díly hrubých staveb vozů. Nové osobní vozy budou do určité míry technicky vycházet z oblíbených netrakčních jednotek railjet.

„Základní konstrukce hrubé stavby jsou svařovány u společnosti Škoda Transportation, poté na kamionu putují na svaření kompletní hrubé stavby do Siemensu ve Vídni, kde posléze technici zajistí lakování a základní montáž. Finalizaci, tedy konečnou montáž, pro kterou hlavní dodávky materiálu zajišťoval Siemens, následně provede Škodovka v závodě v Ostravě-Vítkovicích,“ upřesnil Jan Hrabáček, vedoucí oddělení koncepce osobní dopravy Českých drah s tím, že nové, tlakotěsné osobní vozy ­budou moci jezdit rychlostí až 200 km/h. „Soupravy by měly v provozu jezdit jako ucelené a bude možné k nim připojit přes UIC rozhraní konvenční osobní vozy,“ vysvětlil.

Bohatě vybaveny

V každé soupravě bude zařazen vůz první třídy řady Ampz s pětapadesáti místy k sezení, druhou třídu představují dva velkoprostorové vozy řady Bmpz s osmdesáti místy k sezení, multifunkční řady Bbmpz s 50 místy k sezení a řady Bdmpz pro 68 cestujících a místem pro přepravu jízdních kol. „První ani druhá třída se nebudou svým uspořádáním příliš lišit od railjetu. Multifunkční vůz bude kombinovat uspořádání různých vozů stávajícího railjetu. Rozšíří se však počet míst pro vozíčkáře na tři a součástí vozu se také stane dětské kino,“ dodal Hrabáček. Barevné provedení interiéru a exteriéru vychází z aktuálního designového manuálu Českých drah.

V komfortní výbavě nových vlaků se pochopitelně počítá s elektrickými zásuvkami, připojením k internetu pomocí technologie wi-fi, klimatizací, audiovizuálním informačním systémem, stolečky, lampičkami anebo s elektronickým rezervačním systémem. Novinkou bude možnost automatického dobíjení mobilních telefonů u vybraných sedadel v 1. vozové třídě.

Předpokládané nasazení těchto souprav České dráhy předpokládají s příchodem grafikonu 2021/2022 na vnitrostátní vozbu z Prahy do Chebu přes Plzeň (linka Ex6) i Ústí nad Labem (linka R15). Zakázka dopravce vyjde na necelé tři miliardy korun.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.57

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika