Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

2.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK Vizualizace: SIEMENS MOBILITY/ŠKODA TRANSPORTATION

Padesát nových vozů, které Českým drahám dodá konsorcium Siemens Mobility a Škoda Transportation, už je ve výrobě. První pětivozová souprava by měla do rukou dopravce dorazit v květnu 2021. Po dokončení se všechny vlaky objeví na vnitrostátních linkách mířících z Prahy na sever a západ Čech.

Nové vozy pro České dráhy už pomalu vznikají

Průběžně od května do října roku 2021 má výrobce Českým drahám postupně dodat deset pětivozových souprav. Ty si národní dopravce objednal u konsorcia firem Siemens Mobility a Škoda Transportation. Od letošního jara vznikají ve výrobních závodech těchto společností první díly hrubých staveb vozů. Nové osobní vozy budou do určité míry technicky vycházet z oblíbených netrakčních jednotek railjet.

„Základní konstrukce hrubé stavby jsou svařovány u společnosti Škoda Transportation, poté na kamionu putují na svaření kompletní hrubé stavby do Siemensu ve Vídni, kde posléze technici zajistí lakování a základní montáž. Finalizaci, tedy konečnou montáž, pro kterou hlavní dodávky materiálu zajišťoval Siemens, následně provede Škodovka v závodě v Ostravě-Vítkovicích,“ upřesnil Jan Hrabáček, vedoucí oddělení koncepce osobní dopravy Českých drah s tím, že nové, tlakotěsné osobní vozy ­budou moci jezdit rychlostí až 200 km/h. „Soupravy by měly v provozu jezdit jako ucelené a bude možné k nim připojit přes UIC rozhraní konvenční osobní vozy,“ vysvětlil.

Bohatě vybaveny

V každé soupravě bude zařazen vůz první třídy řady Ampz s pětapadesáti místy k sezení, druhou třídu představují dva velkoprostorové vozy řady Bmpz s osmdesáti místy k sezení, multifunkční řady Bbmpz s 50 místy k sezení a řady Bdmpz pro 68 cestujících a místem pro přepravu jízdních kol. „První ani druhá třída se nebudou svým uspořádáním příliš lišit od railjetu. Multifunkční vůz bude kombinovat uspořádání různých vozů stávajícího railjetu. Rozšíří se však počet míst pro vozíčkáře na tři a součástí vozu se také stane dětské kino,“ dodal Hrabáček. Barevné provedení interiéru a exteriéru vychází z aktuálního designového manuálu Českých drah.

V komfortní výbavě nových vlaků se pochopitelně počítá s elektrickými zásuvkami, připojením k internetu pomocí technologie wi-fi, klimatizací, audiovizuálním informačním systémem, stolečky, lampičkami anebo s elektronickým rezervačním systémem. Novinkou bude možnost automatického dobíjení mobilních telefonů u vybraných sedadel v 1. vozové třídě.

Předpokládané nasazení těchto souprav České dráhy předpokládají s příchodem grafikonu 2021/2022 na vnitrostátní vozbu z Prahy do Chebu přes Plzeň (linka Ex6) i Ústí nad Labem (linka R15). Zakázka dopravce vyjde na necelé tři miliardy korun.


Průměrné hodnocení (14 hlasů): 4.57

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika