Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

29.5.2020 – autor: MARTIN HARÁK Foto: RADIM KLUS

České dráhy nasadily do provozu dvě moderní třísystémové elektrické lokomotivy 1216.903, respektive 1216.902, známé jako Taurus. První stroj vyrazil na trať symbolicky 1. dubna. Stroj v korporátním nátěru ČD odvezl odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica do Břeclavi, odkud se po hodinové pauze vrátil zpět do svého domovského depa na vlaku EC 100.

Nejrychlejší stroje ČD v provozu

Oba vlaky jezdí běžně mezi Polskem a Vídní, ale vzhledem ke koronavirové pandemii jsou vedeny zatím pouze mezi Bohumínem a Břeclaví. Přesně o týden později, konkrétně ve středu 8. dubna, se na kolejích objevila i druhá lokomotiva 1216.902, která sekunduje na dalších výkonech EuroCity mezi Bohumínem a Břeclaví.

Oba Taurusy byly v roce 2019 odkoupeny od rakouské stavební společnosti RTS, dceřiné firmy mezinárodní společnosti Swietelsky, která je již v dané chvíli nepotřebovala. Stroje putovaly do Střediska údržby Bohumín (OCÚ Východ) a prošly ve spolupráci s ÖBB nezbytnou údržbou s úpravou softwaru na obě napěťové soustavy v České republice a také schválením podmínek provozu Drážním úřadem. To bylo nezbytné pro zahájení provozu na českém území. „Zásadní změnou bylo například dosazení širších smykadel na stejnosměrné sběrače,“ řekl šéf bohumínského depa Stanislav Vaštyl.
Jejich standardní denní plánovaný běh je přibližně 850 km.

Nejrychlejší stroj ČD

Jedná se nyní o nejrychlejší hnací vozidla ve vlastnictví českého dopravce s maximální rychlostí 230 km/h a s nejvyšší dosaženou rychlostí až 253 km/h. Na českých tratích budou nicméně využívat místní maximální rychlost 160 km/h. Lokomotivy Taurus, což v překladu znamená býk, jsou konstruovány pro osobní i nákladní dopravu. Vyrábí je firma Siemens, která jich doposud vyprodukovala přes pět stovek.

Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic se počítá s tím, že budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory. Po zklidnění pandemické situace by měly oba stroje s vlaky EuroCity zajíždět až do rakouské metropole. 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.75

Další články této rubriky

České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jihČeské dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih

11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »

Raillex: Specialista na přepravy automotiveRaillex: Specialista na přepravy automotive

25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika