Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Nedostatek vícesystémových strojů vyřešila zápůjčka

Nedostatek vícesystémových strojů vyřešila zápůjčka

25.11.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Společnost ČD Cargo pomáhá mateřským Českým drahám překlenout dočasný nedostatek vícesystémových elektrických lokomotiv. Vše začalo výlukovou činností správce infastruktury SŽDC ve stanici Plzeň hl. n., kdy bylo nutno vést rychlíky relace Praha – Železná Ruda přes hlavní plzeňské nádraží bez přepřahu.

Nedostatek vícesystémových strojů vyřešila zápůjčka

Potřeba nasazení strojů řady 362 v úseku Praha – Klatovy ve výsledku znamenala požadavek jedné lokomotivy této řady v turnusovém provozu navíc. Počátkem letošního února tak vznikla dohoda o reciproční zápůjčce lokomotiv s cílem zlepšit provozní situaci. Národní dopravce proto nabídl stroj řady 163 za jeden ze série 363 dceřiné firmy Cargo. Stroj 363.065 byl prioritně nasazen na relaci Cheb – Ústí nad Labem, kde je v současném jízdním řádu konstrukční rychlost 120 km/h dostatečná.

K dalším zápůjčkám elektrických lokomotiv se muselo přistoupit k 1. srpnu, kdy Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) v rozporu s původními informacemi z loňského podzimu přepnuly s několikaměsíčním předstihem napájení ve stanici Púchov na 25 kV/50 Hz. Protože v té době ještě panoval u Českých drah dočasný nedostatek vícesystémových lokomotiv řady 380 čekajících na periodické opravy, po dohodě s ČD Cargo se prostřednictvím dodatku ke smlouvě rozsah zvětšil na reciprocitu 3 ku 3 lokomotivám. Cargová Esa z SOKV Ústí nad Labem byla předána do DKV Plzeň a jsou opět převážně nasazena na vedení vlaků na rameni Cheb – Ústí nad Labem. Výjimečně se objeví třeba v Praze nebo Českých Budějovicích. Jde výhradně o stroje řady 363. Modernizovanou sérii 363.5 totiž nelze v osobní dopravě používat.

Nasazeny na poštovní expresy

Stejnosměrné lokomotivy řady 163 ČD předalo depo Česká Třebová do ČD Cargo s tím, že by byly využity na vedení poštovních expresů do Ostravy hl. n. a na průběžné nákladní vlaky z Nymburka do České Třebové. Předání a dislokace zapůjčených strojů byla provedena tak, aby nemusel vzrůst počet správkařů v DKV ČD ani SOKV ČD Cargo. Smlouva platí do konce jízdního řádu 2014/15.

V současnosti už je i provozní situace Českých drah lepší – v dílnách zůstává pouze jediná lokomotiva řady 380. Nejde o první příklad vzájemné lokomotivní výpomoci „dcery“ a „matky“ – poslední známý je z loňské ledovkové kalamity. V dřívějších letech, kdy byla nákladní a osobní doprava „pod jednou vlajkou“, to byl jev ještě častější. Dnes nastavená spolupráce dispečinků obou dopravců však umožňuje operativní zápůjčky řešit neprodleně.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 3.67

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika