Železničář / Provoz / Nádraží v Roudnici je hotovo, koridor čekají další úpravy
Nádraží v Roudnici je hotovo, koridor čekají další úpravy
26.1.2023 – autor: VÍT ČEPICKÝ
Rekonstrukce železniční stanice Roudnice nad Labem na severní části 1. tranzitního koridoru dospěla ke konci. Jedná se o jednu z většího množství staveb, které postupně napravují kompromisní a provozně nepříliš vhodná řešení vzniklá při optimalizaci tratě číslo 090 na přelomu století. Tehdejší orientace na cenu a rychlost stavby nyní znamená, že ještě před plnohodnotným dokončením celé trasy mezi Prahou a státní hranicí v Dolním Žlebu už řada rekonstruovaných úseků vyžaduje další modernizaci. Pojďme si je představit.
Optikou cestujících byla největším nedostatkem modernizace trati mezi Prahou a německou hranicí absence rekonstrukcí hned několika významných nádraží. Z různých důvodů se prakticky žádných úprav nedočkala již značně omšelá a bariérová nádraží v Lovosicích nebo Kralupech nad Vltavou, nevhodný přístup k vlakům přes koleje a z nízkých nástupišť bez podchodů částečně zůstal například v Roztokách u Prahy, Hněvicích, Roudnici nad Labem, Povrlech a dalších.
Postupně se však zodpovědné instituce snaží tyto dřívější nedostatky napravovat. Jako první se velké rekonstrukce spojené s přebudováním přístupu k vlakům na výhradně bezbariérové a neúrovňové dočkala stanice Roztoky u Prahy. A podobným přebudováním, jehož největším přínosem je kromě lepšího přístupu k vlakům zejména výrazně vyšší bezpečnost cestujících i provozu samotného, čerstvě prošla také Roudnice nad Labem.
Práce vyvrcholily na přelomu roku 2022 a 2023. K původnímu, nyní již kompletně obnovenému ostrovnímu nástupišti se zvýšenou nástupní hranou přibylo blíže k nádražní budově druhé ostrovní nástupiště, v tomto případě ovšem jednostranné. Přímo u nádražní budovy vznikla ještě jedna nástupní hrana formou nástupiště vnějšího, které směrem k Praze přechází do jazykového. K vlakům se tedy Roudničtí nově, stejně jako v Roztokách, dostanou podchodem a po schodištích, respektive výtahy. Přecházení přes koleje se zodpovědní cestující zcela vyhnou.
Kralupy stále čekají
Naopak v Lovosicích plnohodnotné práce teprve začínají. Zdejší nádraží sice prošlo plnou peronizací před desítkami let, tedy dlouho před modernizací tratě do koridorových parametrů, dodnes mu ale chybí například bezbariérový přístup. V rámci rekonstrukce projdou prostory pro cestující i kolejiště obnovou, nástupní hrany budou zvýšeny a konečně přibudou i výtahy. Stávající podchod bude navíc prodloužen i druhým směrem a kolejiště nádraží přestane být místním překážkou, kterou mnohdy riskantně zdolávali nejkratší možnou cestou.
Nádraží v Kralupech nad Vltavou je v podobném stavu jako lovosické. Staré perony s nízkou nástupní hranou, přístup pouze podchody a po schodech, po rekonstrukci volá též kolejiště. Informační systém ve formě přetáčecích Pragotronů potěší milovníky drážní nostalgie, méně však běžné cestující a provozní zaměstnance. Bohužel termín zahájení prací na kralupském nádraží je stále nejasný, což se týká i samotné nádražní budovy.
O málo veselejší je situace kolem stavby, která přímo navazuje na kralupské nádraží. Rekonstrukce Nelahozeveských tunelů, tedy tří na sebe bezprostředně navazujících prostupů pískovcovým masivem o délce 23 metrů (nejkratší český železniční tunel), 41 a 291 metrů, které prošly poslední větší opravou v 70. a 80. letech, by podle předpokladů Správy železnic měla začít v roce 2025 a trvat čtyři roky. Během nich dojde k vybudování nového jednokolejného tunelu v bezprostřední blízkosti stávajících, ve kterých kvůli nedostatečným prostorovým parametrům zůstane taktéž pouze jedna kolej.
ETCS a přechod na střídavý proud
V plánu je ovšem obnova dalších traťových úseků severní části 1. koridoru, a to dokonce těch, které modernizací a zlepšením traťových poměrů prošly relativně nedávno – na přelomu století. Tříkilometrový úsek mezi Novými Kopisty a Lukavcem trpí nevhodným složením náspu a vysokou hladinou spodních vod, kvůli kterým zde musí být trať podbíjena až dvakrát ročně. Rekonstrukcí projde železniční spodek a také trakční vedení, práce by se měly stihnout v roce 2024.
Ještě výraznější objem prací čeká úsek mezi Ústím nad Labem, přesněji výhybnou jih, a stanicí Lovosice. Práce na modernizaci téměř dvacetikilometrové dvoukolejné trati podél řeky Labe do koridorových parametrů se odehrály mezi lety 1998 a 2001.
První část novodobé rekonstrukce mezi Ústím a Prackovicemi nad Labem je plánovaná mezi roky 2024 a 2026. Krom obnovy železničního svršku, spodku, propustků, mostů a trakčního vedení bude rovněž rekonstruováno ostrovní nástupiště v zastávce Dolní Zálezly. Zároveň se uskuteční příprava pro konverzi napájení na střídavý proud a nasazení ETCS.
Druhý úsek mezi Prackovicemi a Lovosicemi má navazovat v letech 2025 až 2027. Rozsah bude obdobný, a to včetně rekonstrukce nástupišť na dotčených zastávkách, vybudována bude rovněž nová odbočka pro zlepšení propustnosti tratě například při mimořádnostech.
Další články této rubriky
České dráhy dokončily obnovu vjezdové části Centra údržby Praha jih
11.1.2025 - České dráhy v polovině listopadu úspěšně dokončily kompletní modernizaci vjezdové části Centra údržby Praha jih v pražské Michli, která začala loni v březnu. Během více než šestiměsíční výluky byly zmodernizovány celkem… »
Raillex: Specialista na přepravy automotive
25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »
Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun
15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »