Železničář / Provoz / Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla
Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla
8.7.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Hned zkraje roku 2005 se na kolejích ve zkušebním provozu objevila ruská motorová jednotka typu RA 731, v Česku vedená jako 835. Pronajaté vozidlo prošlo testy na tehdejším Železničním zkušebním okruhu a na tratích v okolí Prahy a zejména Brna, kde také zakotvila. První vlak řízený strojvedoucím Miroslavem Trávníčkem odjel druhé únorové pondělí (14. 2. 2005) po poledni z Brna hl. n. do Bohutic a mohl začít zkušební provoz s cestujícími.
Hned v pondělí 28. února se na pozvání ruského výrobce Metrovagonmaš Mytišči a obchodního zástupce v Česku uskutečnila prezentační jízda z Brna do Vranovic a zpět, které se účastnili například generální ředitel Metrovagonmaše Andrej Andrejev či ředitel Odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. Ten také tehdy redaktorovi Železničáře prozradil, že o jednotky 835 prozatím České dráhy nemají zájem, protože nákup vozidel nezapadá do koncepce obnovy vozidel pro regionální dopravu. Argumentovalo se zejména tím, že dvoudílná motorová jednotka z Mytišči není nízkopodlažní. Proto se naplánovala modernizace řady 810 a 010 na známé Regionovy, které doběhly v podstatě přednedávnem.
Proč zabloudila Marfuša na Moravu?
Jednotka byla sestavena ze dvou motorových vozů, z nichž každý měl svůj motor výrobce MTU (2 x 315 kW) a převodovku a také samostatné označení 835.001 a 835.201, ač provozně byla nedělitelná. Osmdesátitunový kolos pro 104 míst 2. třídy k sezení mohl jet až 120 km/h. Za prvních 14 dní provozu jednotka najezdila celkem 4 150 km a kromě jediného dne, kdy se do ní montoval infosystém, byla každý den na trati a vše probíhalo zcela bez závad.
Souprava dorazila do Česka už v září 2003 coby jedna z možností na vyrovnání dluhu bývalého SSSR. V prosinci zamířila na cerhenický zkušební okruh, kde absolvovala zkušební jízdy, stejně jako na tratích SŽDC.
Konec v tichosti
Vozidlo, kterému se neřeklo jinak než Marfuša (paralelu s příšernou postavou z pohádky Mrazík si snad ani nezasloužilo, podobně jako jména Baba Jaga či Dlabaný ingot), bylo zařazeno do pravidelného jednodenního turnusu, v němž denně urazilo průměrně 363 km. Jezdilo do Třebíče (o víkendu až do Jihlavy), v neděli do Nemotic a v pracovní dny na trati Brno – Oslavany, kde přenocovalo, se zájezdy Moravské Bránice – Ivančice, respektive Oslavany.
Jednotka zůstala majetkem firmy Elektromechanika Úvaly a byla pronajata ČD na dobu zkušebního provozu. Před jeho zahájením byly provedeny například aktualizace softwaru řídicího systému Lokel Intelo a oživení informačního systému, prověření zabezpečovače LS 90 a doplněny piktogramy. S koncem JŘ 2004/2005 byl provoz zastaven a jednotka se vrátila majiteli. V květnu 2007 byla dopravena do Maďarska, kde posloužila jako zdroj náhradních dílů pro jednotky téhož typu, tam provozované pod označením 63-41.
Další články této rubriky
Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu
12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »
České dráhy posílily údržbu vozů
17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »
V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor
11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »