Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla

Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla

8.7.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Hned zkraje roku 2005 se na kolejích ve zkušebním provozu objevila ruská motorová jednotka typu RA 731, v Česku vedená jako 835. Pronajaté vozidlo prošlo testy na tehdejším Železničním zkušebním okruhu a na tratích v okolí Prahy a zejména Brna, kde také zakotvila. První vlak řízený strojvedoucím Miroslavem Trávníčkem odjel druhé únorové pondělí (14. 2. 2005) po poledni z Brna hl. n. do Bohutic a mohl začít zkušební provoz s cestujícími.

Motorová Marfuša před deseti lety Česko nedobyla

Hned v pondělí 28. února se na pozvání ruského výrobce Metrovagonmaš Mytišči a obchodního zástupce v Česku uskutečnila prezentační jízda z Brna do Vranovic a zpět, které se účastnili například generální ředitel Metrovagonmaše Andrej Andrejev či ředitel Odboru kolejových vozidel Rostislav Novák. Ten také tehdy redaktorovi Železničáře prozradil, že o jednotky 835 prozatím České dráhy nemají zájem, protože nákup vozidel nezapadá do koncepce obnovy vozidel pro regionální dopravu. Argumentovalo se zejména tím, že dvoudílná motorová jednotka z Mytišči není nízkopodlažní. Proto se naplánovala modernizace řady 810 a 010 na známé Regionovy, které doběhly v podstatě přednedávnem.

Proč zabloudila Marfuša na Moravu?

Jednotka byla sestavena ze dvou motorových vozů, z nichž každý měl svůj motor výrobce MTU (2 x 315 kW) a převodovku a také samostatné označení 835.001 a 835.201, ač provozně byla nedělitelná. Osmdesátitunový kolos pro 104 míst 2. třídy k sezení mohl jet až 120 km/h. Za prvních 14 dní provozu jednotka najezdila celkem 4 150 km a kromě jediného dne, kdy se do ní montoval infosystém, byla každý den na trati a vše probíhalo zcela bez závad.

Souprava dorazila do Česka už v září 2003 coby jedna z možností na vyrovnání dluhu bývalého SSSR. V prosinci zamířila na cerhenický zkušební okruh, kde absolvovala zkušební jízdy, stejně jako na tratích SŽDC.

Konec v tichosti

Vozidlo, kterému se neřeklo jinak než Marfuša (paralelu s příšernou postavou z pohádky Mrazík si snad ani nezasloužilo, podobně jako jména Baba Jaga či Dlabaný ingot), bylo zařazeno do pravidelného jednodenního turnusu, v němž denně urazilo průměrně 363 km. Jezdilo do Třebíče (o víkendu až do Jihlavy), v neděli do Nemotic a v pracovní dny na trati Brno – Oslavany, kde přenocovalo, se zájezdy Moravské Bránice – Ivančice, respektive Oslavany.

Jednotka zůstala majetkem firmy Elektromechanika Úvaly a byla pronajata ČD na dobu zkušebního provozu. Před jeho zahájením byly provedeny například aktualizace softwaru řídicího systému Lokel Intelo a oživení informačního systému, prověření zabezpečovače LS 90 a doplněny piktogramy. S koncem JŘ 2004/2005 byl provoz zastaven a jednotka se vrátila majiteli. V květnu 2007 byla dopravena do Maďarska, kde posloužila jako zdroj náhradních dílů pro jednotky téhož typu, tam provozované pod označením 63-41.            


Průměrné hodnocení (16 hlasů): 3.63

Další články této rubriky

V Pardubicích slouží nová zastávka i lávkaV Pardubicích slouží nová zastávka i lávka

10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »

Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobuNová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu

16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »

Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo ČeskemTornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem

25.5.2024 - Řada 460 se loučí s pravidelným provozem. Někdejší ikona příměstských vlaků na severu Čech, Olomoucku nebo Ostravsku předává štafetu novějším strojům v podobě jednotek RegioPanter. Na konci dubna se za mimořádného zájmu… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika