Železničář / Provoz / Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři
Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři
18.10.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Jedinečný technický a historický skvost – Masarykův salonní vůz z roku 1930 – je v současné době v péči restaurátorů a techniků. Ti této památce od začátku června v luženském ČD Muzeu vracejí původní lesk a zároveň opravují opotřebené či poškozené díly. České dráhy, které péči o své historické vozy věnují patřičnou pozornost, do renovace salonu investují více než půl milionu korun.
![Masarykův vůz si vzali do parády restaurátoři](/assets/zeleznicar/hlavni-zpravy/masarykuv-vuz712.jpg)
Masarykův salonní vůz řady Aza 080, který je součástí sbírek ČD Muzea v Lužné u Rakovníka, právě prochází kompletní revitalizací. Do opravy oken, rozvodů vody a elektrické energie dopravce investuje více než půl milionu korun. Jelikož jde o jedinečnou národní kulturní památku, musela na částečnou rekonstrukci nastoupit specializovaná restaurátorská firma. Hotovo by měla mít ještě letos na podzim.
„Opravují okna, která měla nefunkční otevírací mechanizmy a deformované dřevěné části rámů. Skla jsou v mosazných rámech, které technici museli také očistit,“ připomněl jednu z etap oprav František Kaplan z oddělení muzejních sbírek Centra historických vozidel ČD v Lužné. „Rekonstruována byla rovněž elektroinstalace, respektive napájení. Měli jsme problémy s osvětlením nikoli jen v expozici, ale i při prezentacích vozu mimo areál muzea. Část napájení je nyní upravená tak, že půjde kdekoliv připojit na běžné napětí 230 V. Při provozu samotného vozu pak bude možné měnit napájení, a to z cizího zdroje, anebo z vlastních baterií.“
Kotel zatím s otazníkem
Připomeňme, že se elektrikáři museli potýkat s rozvody, které jsou téměř 90 let staré. Přemýšleli hlavně nad tím, jak vše zapojit tak, aby rozvod elektrické energie stále fungoval a současně bylo možné bezpečně přepínat mezi bateriemi a běžnou sítí. „Dále jsme zjistili, že zdroj energie, což je trafo a usměrňovač pro rozvod 24 V, byl v případě zapnutí některých spotřebičů, například hlavního lustru v salonu, slabý. Museli jsme proto instalovat jiný zdroj o dvojnásobném výkonu,“ uvedl Kaplan.
Opraváři se pustili i do rozvodu vody. Původní pocházel z počátku 90. let, kdy byl instalován při velké rekonstrukci. Zapojen však byl provizorně, přičemž technici demontovali i původní vodojemy z třicátých let. Místo nich byl do vozu dosazen vodojem používaný v tehdy běžně provozovaných osobních vozech. „Nyní jsme měli obavu, že po letech využívání jsou v rozvodech netěsnosti. Proto jsme měli už řadu let vodu vypuštěnou, aby neprosakovala do skříně a nepoškodila salonní vůz ještě více,“ vysvětlil František Kaplan. „Budeme řešit i nový kotel. Až obnažíme vodovody, ukáže se, v jaké kondici je i topení. Zatím nevíme, jestli kotel vyměníme, anebo jej ponecháme.“ Závěrečným krokem rekonstrukce je i čištění koberců, čalounění a ostění. Na koberce ještě přijdou běhouny, které zabrání jejich nadměrnému opotřebovávání.
Až na Riviéře
Salonní celokovový vůz s pensylvánskými podvozky, označený Aza 1-0080, vyrobili ve smíchovské firmě Ringhoffer pod číslem 123648. Do provozu zamířil 7. března 1930, v den prezidentových narozenin. Zejména interiér je na špičkové úrovni – stěny jsou obložené dřevem z australské třešně, do té je vložena řezba z pařeného dřeva hrušky. Salon se stolem pro šest osob osvětluje velký skleněný lustr s 86 žárovkami. Ve voze vedle ústředního salonu jsou dvě umývárny, tři toalety, malá a velká ložnice a čtyři oddíly pro doprovod. Cestovní rychlost 56 tun těžkého vozu byla už tehdy velice solidních 140 kilometrů v hodině. Masaryk tímto vozem podnikal nejen četné státnické cesty po Československu i po zahraničí, ale rovněž jím jezdil na dovolené. Nejdelší výlet salon Aza 080 uskutečnil na francouzskou Riviéru. Loni se stal nedílnou součástí projektu Prezidentský vlak, vyjel i v rámci prosincové rekonstrukce příjezdu TGM do vlasti.
Další články této rubriky
V Pardubicích slouží nová zastávka i lávka
10.7.2024 - Po bezmála čtyřech letech skončila modernizace železničního uzlu v Pardubicích. Cestující díky tomu mohou využívat nové moderní nástupiště, pohodlně dostupné výtahy a eskalátory. Část vlaků také začala zajíždět na novou… »
Nová stanice v Bubnech už pomalu získává podobu
16.6.2024 - Už více než rok trvá kompletní rekonstrukce úseku železniční trati mezi pražskými Bubny a Výstavištěm. Letos výrazně pokročila především výstavba čtyřkolejné stanice v Bubnech, včetně navazujících estakád. Ty nahradí jak… »
Tornádo se rozloučilo s Olomoucí a projelo Českem
25.5.2024 - Řada 460 se loučí s pravidelným provozem. Někdejší ikona příměstských vlaků na severu Čech, Olomoucku nebo Ostravsku předává štafetu novějším strojům v podobě jednotek RegioPanter. Na konci dubna se za mimořádného zájmu… »