Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Lanovka na Ještěd prošla omlazovací kúrou

Lanovka na Ještěd prošla omlazovací kúrou

9.10.2019 – autor: MARTIN HARÁK

Téměř tři měsíce trvající odstávka kabinové lanovky Českých drah na Ještěd umožnila nejen celkovou výměnu pohonu, ale i zabezpečovacího zařízení. Stejnosměrný poháněcí motor lanovky byl po čtyřiačtyřiceti letech opotřebovaný a technici jej vyměnili za nový na střídavé napětí s frekvenčním měničem. Zcela nové je také řídicí stanoviště strojníků ve vrcholové stanici, ovládání jednotlivých kabin a telefonní komunikační systém. Lanová dráha se znovu rozjela 27. června, tedy na den přesně po šestaosmdesáti letech od jejího vzniku.

Lanovka na Ještěd prošla omlazovací kúrou

Provoz na lanové dráze na vrchol Ještědu, pnoucí se ve výšce 1 012 metrů nad mořem, začal v roce 1933. Celou dobu svého provozu je lanovka v majetku státních drah, dříve československých, dnes českých, a představuje výhodnou spojnici liberecké okrajové části Horní Hanychov s nejvyšším vrcholem hojně navštěvovaného Ještědského hřbetu. Poslední rekonstrukcí toto zařízení prošlo v roce 1975, kdy byly zároveň vyměněny obě kabiny, postavena místo dvou pouze jedna centrální podpěra, a navíc dvojnásobně zrychlen pohyb lanovky. V té době byl současně v horní stanici vyměněn pohon se stejnosměrným motorem o výkonu 204 kW, napájeným z Ward-Leonardova soustrojí.

Zásadní omlazení silně vytížené lanové dráhy nastalo ale až letos. Na samotném začátku dubna byla lanová dráha uzavřena pro veřejnost a do práce se dala skupina techniků, kteří museli nejprve rozebrat původní pohon na Ještědu a postupně jej vyměnit za nový střídavý motor se zvýšeným výkonem 250 kW, který je řízený frekvenčním měničem. Podle přednosty lanové dráhy Vladimíra Štěpána je nový pohon nejen jednodušší, ale rovněž úspornější. Současně namísto původní spleti kabelů vede od rozvaděče k řídicímu pultu strojníka jen jediný kabel. „Původně bylo v elektrickém kanálu mezi strojovnou a řídicí místností jedna­dvacet trubek plných kabelů, dnes používáme pouze jednu jedinou,“ vysvětluje přednosta.

Nové dotykové monitory

Lanová dráha dostala také nový elektronický systém řízení a zabezpečení. K řídicímu stanovišti na Ještědu už nevedou silové kabely, ale pouze datové. Dolní i vrcholová stanice byly částečně pod i nad zemí propojeny světlovodným kabelem, který je vyveden mimochodem i na podpěře, kde je zřízena meteorologická stanice. Nové je i komunikační zařízení s visutými kabinami včetně řízení pohybu. „Dodavatelská firma nás vybavila zabezpečeným rádiovým přenosem, a navíc byly obě kabiny vybaveny novými dotykovými monitory a ovládacími prvky. Před výjezdem ze stanice průvodčí zadá svůj osobní kód, poté se rozsvítí monitor a obsluha dá pokyn strojníkovi, že je kabina připravená k pohybu. Strojník, což je v pracovním kolektivu jakýsi „velící důstojník“, až po zalogování obou průvodčích uvádí obě lanovky do provozu,“ říká Štěpán.

V obou kabinách a v řídicím stanovišti na Ještědu je na displejích k dispozici také přesný počet cestujících a strojník má na svém pracovišti ve vrcholové stanici k dispozici sofistikovaný monitorovací kamerový systém. Ten mu ukáže v různých úhlech a místech dění v dolní i horní stanici. I před rekonstrukcí mohl průvodčí sám snížit rychlost kabiny během míjení podpěry, neměl ale přehled o tom, jak silný vítr vane a musel dát jen na to, jak moc se kabina kymácí. Nově má přehled jak o síle větru tak i o jeho směru a potřebný manévr může provést s předstihem.     

Završením celkové modernizace lanovky bylo vybavení telefonní sítě IP technologií, která je instalována jak v kabinách, tak i administrativních prostorách či osobní pokladně v dolní stanici Horní Hanychov. Zájemci o historii určitě ocení, že původní řídicí pult z horní stanice, ovládací pult z dolní stanice a ovládací pult z jedné kabiny byly odvezeny a deponovány v Depu historických vozidel ČD v Lužné.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů ČD testují bionaftu z odpadních tuků a rostlinných olejů

19.2.2024 - České dráhy začaly v nových motorových jednotkách řady 847 (RegioFox) dodávaných společností Pesa testovat motorovou naftu se zvýšeným obsahem udržitelné biosložky na bázi hydrogenačně upraveného rostlinného oleje (HVO).… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika