Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

13.3.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Na kolejích se objevila unikátní měřicí souprava, která může přezkušovat evropský vlakový zabezpečovač i další technologie. Měřicí motorový vůz vznikl zásadní přestavbou z někdejšího stroje 851.026-5 Českých drah. První únorovou sobotu se s rovněž přestavěným konferenčním či doprovodným vozem představil v plné slávě novinářům.

Krokodýl nabitý technikou testuje evropský zabezpečovač ETCS L2

Evropský zabezpečovací systém ETCS úrovně 2 pracuje přes satelitní navigaci a GSM-R. Jeho pevná část se v současnosti postupně dosazuje na trati Kolín – Břeclav, což vyžaduje příslušné testovací vozidlo. Na počátku stálo rozhodnutí, zda si konsorcium budující ETCS má vozidlo vybavené mobilní částí ETCS pořídit nebo půjčovat. Ani jedno nepředstavovalo zrovna levnou variantu. Volba vedení společnosti AŽD Praha zněla: pořídit si vlastní vozidlo.

Pro vybudování unikátního měřicího vozu byl proto v září 2012 od Českých drah zakoupen motorový vůz 851.026-5 (Vagonka Tatra Studénka, 1968). Ve společnosti CZ LOKO Česká Třebová pak začala rekonstrukce vozu. Po rozebrání doslova na holé železo a očištění stávajících částí se začalo se stavbou téměř nového vozidla a s jeho postupným „nabíjením“ moderními technologiemi. 

Od Dopplerova radaru po anténu pro balízy

Srdcem vozu 99 54 9165 001-7 je motor Caterpillar CAT C27 o výkonu 700 kW s novým chlazením, který splňuje všechny přísné ekologické limity pro provoz a má nižší spotřebu. Zachovány jsou hydrodynamický přenos vozu, rozměry vozu i maximální rychlost vozu 110 km/h. Původní tvar vozidla byl rovněž zachován, pouze byly oknem nahrazeny původně průchozí čelní dveře s tím, že zejména pro potřeby měření a lepšího rozhledu na trať došlo pouze k odstranění nepotřebných průchozích dveří na obou čelech a k jejich nahrazení dalšími čelními okny.

Vůz je osazen elektrocentrálou CAT i novým řídicím systémem od společnosti MSV elektronika, který je tvořen centrálním regulátorem vozidla a automatickým vedením vlaku (CRV, AVV) a diagnostickým počítačem vozidla se softwarem AŽD Praha. Pro potřeby AVV bylo upuštěno od generální opravy původní brzdy vozidla, ale v České Třebové provedli její kompletní modernizaci s po­užitím komponent společnosti DAKO. S energetickými požadavky měřicích technologií i elektrické výzbroje vozidla muselo dojít ke komplexní výměně a rozšíření možností napájení vozu. K napájení je použito nových vozových baterií dobíjených při běhu motoru z nového alternátoru Leroy o výkonu 45 kW, nebo v případě odstavení vozidla z vnější přípojky, případně z elektrocentrály CAT. Na spodku vozu se nacházejí například Dopplerův radar pro měření rychlosti či anténa ETCS pro čtení balíz. 

Přibude ještě radioblok

V sobotu 1. února se novinářům představil nejen unikátní měřicí Krokodýl, ale i přestavěný konferenční (či doprovodný) vůz. Souprava projela přes pražský Smíchov, Rudnou a Hostivici nejen se zástupci médií, ale i s generálním ředitelem AŽD Praha Zdeňkem Chrdlem. Skupinky zájemců byly provázeny odborníky z AŽD, kteří je zasvěcovali do technických a jiných tajů obou vozů.

Zvuk motoru a hlavně hydrodynamického přenosu fialového Krokodýla je nezaměnitelný. Když souprava vedená jistou rukou strojvedoucích Vladimíra Vanického a Pavla Březiny šplhala Prokopským údolím, motor Caterpillar jen tiše předl. V motorovém voze představili zájemcům taje systému jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS Jan Patrovský, výzkumný pracovník AŽD, a Martin Boreček, který má v téže firmě na starosti výzkum okolo mobilní komunikace GSM-R, která je nezbytnou technickou a komunikační základnou moderního zabezpečovače. Zájemci se mohli dozvědět nejen řadu zajímavostí okolo zrodu a vybavení obou nevšedních vozidel, o trendech v zabezpečovací technice, ale třeba i o vztahu Evropské unie, potažmo státu a jednotlivých druhů doprav.

Měřicí vůz dorazil na předvádění z Volar. Není to náhoda, protože právě tady na dirigované vedlejší trati Číčenice – Volary od roku 2011 funguje moderní zabezpečení typu Radioblok RBA-10. Mobilní část radiobloku by vbrzku měla být namontována i do měřicího Krokodýla.       

PŘESTAVĚNÝ PŘÍPOJNÝ VŮZ K MĚŘICÍMU AŽD PRAHA

Přípojný vůz SR ex Bmx (řada 050) nese nové označení 60 54 89-29001-1. Přebudováno bylo vnitřní uspořádání a zaslepeny čelní dveře. Dosazeny byly dva bloky klimatizace, buňka WC s vlastním vodním hospodářstvím, které využívá i kuchyňka. Další novinku představuje elektrocentrála s bateriovou skříní. Přívěsný vůz je s měřicím propojen komunikační zásuvkou. Markantní změny lze vidět v interiéru – velký oddíl byl předělen příčkou na oddíl konferenční/barový a prostor k sezení pro 38 osob. V obou oddílech se nacházejí monitory pro sledování výstupů z měření. Zhotovitelé – firmy CZ LOKO, ČMŽO a ČMŽO - elektronika – ponechali na voze dveře se zasouvacím schůdkem. Také SŽDC má svůj speciál – z vozu 851.013 z roku 1969 si nechala vystavět u DPOV, PSO Nymburk, vůz FST4 určený k diagnostice prostorové průchodnosti tratě.


Průměrné hodnocení (6 hlasů): 4.17

Fotogalerie

Další články této rubriky

Raillex: Specialista na přepravy automotiveRaillex: Specialista na přepravy automotive

25.12.2024 - Přepravy automotive představují v produktovém portfoliu ČD Cargo významnou roli. Jsme partnery významných evropských automobilek, intenzivně spolupracujeme s operátory – vlastníky železničních vozů na přepravy automobilů.… »

Na obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korunNa obnovu tratí a stanic příští rok půjde bezmála 63 miliard korun

15.12.2024 - Správa železnic bude mít příští rok na obnovu tratí a stanic k dispozici 62,7 miliardy korun, tedy téměř o miliardu víc než letos. Rekordních 39,3 mld. půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého… »

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika