Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Kompetenční centra zvládnou velké opravy

Kompetenční centra zvládnou velké opravy

27.8.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

České dráhy plánují ve Strategii 2030 rozšířit údržbu a opravu svých vozidel vlastními silami a volné kapacity nabídnout dalším dopravcům. Z opravárenství vzniká třetí pilíř podnikání společnosti vedle osobní a nákladní dopravy. Do tohoto plánu zapadá vznik kompetenčních center ve vybraných střediscích údržby, kde se uskuteční vyšší stupně oprav označovaných dnes jako obnovy R1, dříve všeobecně známých jako „vyvazovačky“.

Nové spěšné vlak y ČD propojí Plzeň, Cheb a Karlovy Vary

Železniční trh se během uplynulých let zásadně změnil. „A další změny nastanou v blízké době. Podstatně se navýšil počet dopravců v osobní i v nákladní dopravě. Otevírání trhu bude pokračovat i v dalších letech, ať už půjde o regionální, nebo dálkovou dopravu. Zároveň vstupují v platnost nová evropská pravidla pro údržbu drážních vozidel, dnes tak často skloňované ECM. A v neposlední řadě jsou zde požadavky na údržbu nových moderních řad vozidel a zároveň na rozsáhlé modernizace těch, která jsou uprostřed své životnosti,“ představuje aktuální situaci v oblasti drážního provozu a údržby železničních vozidel Michal Kraus, náměstek generálního ředitele ČD pro servis. V této situaci vnikl plán na vznik kompetenčních center ve vybraných střediscích údržby, která se budou věnovat vyšším stupňům obnovy R1 až R3. Pilotní projekty vznikají v Oblastním centru údržby Střed (OCÚ), kde už se několik takových center rodí, jak dokládá jeho ředitel František Kozel. „V obvodu našeho centra jsme vytipovali čtyři pracoviště, kde chceme provádět vyšší stupně obnov na našich vozidlech i na lokomotivách a vozech jiných dopravců. Jsou to lokality v Praze Vršovicích, České Třebové, Trutnově a v Liberci,“ říká.

Zkušebně v Liberci

V Liberci ztratily České dráhy část svých výkonů v regionální i v dálkové dopravě, které se budou snažit v budoucích výběrových řízeních získat zpět. Nyní je však rozsah výkonů na severu Čech menší než v uplynulých letech. Bylo by však chybou přijít o zkušené profesionály řady oborů, kteří se v depu věnují opravám. „Na trhu práce dnes není nadbytek zručných techniků, motorářů, zámečníků a dalších technických profesí. Když seženete mladé šikovné kluky po vyučení nebo maturitě, potřebují získat zkušenosti od zkušených pracovníků. Třeba na defektoskopii trvá až 10 let vyškolit opravdu dokonalého odborníka. Proto nechceme o naše kvalitní zaměstnance přijít a v Liberci nyní na zkoušku rozjíždíme jedno z kompetenčních center, které se zaměří na obnovy stupně R1 až R3 u motorových vozů řady 840 a 841,“ upozorňuje František Kozel. Těchto vozů mají České dráhy 33 a zhruba polovina je jich v Liberci přímo deponovaná. V OCÚ Střed pak uvažují, že by se k nim měly přidat i nedávno pořízené vozy z Německa spadající pod stejný typ RS1. Pak by se tam starali o více než 50 vozů. 

Vedle RegioSpiderů by se v Liberci prováděly také vyvazovačky u motorových jednotek řady 814. V OCÚ Střed se dal dohromady projektový tým, který vznik kompetenčního centra připravuje. Zároveň bude sledovat jeho zkušební provoz a ten vyhodnotí, jestli se podařilo naplnit očekávané cíle. Mezi ně patří např. nižší náklady na obnovy R1 až R3, vyšší flexibilita v údržbě i efektivní využití libereckého střediska údržby. „Kompetenční centrum v Liberci proto musíme doplnit o přípravky potřebné k provádění obnov, ale většinu činností zde už zvládáme. Můžeme provádět kompletní repasi kolejnicových brzd, opravy celých power packů včetně seřízení na zkušebním stavu, opravy vakuových WC, topných agregátů nebo výměny kol. Ty jsou speciální konstrukce a podobná tramvajovým, ale musejí zvládat větší zatížení. Mají gumový mezikroužek, který snižuje hlučnost a zlepšuje odpružení celého vozu,“ vysvětluje František Kozel. Pro opravy jednotek 814 je pak důležité vybavení sadou zvedáků, které umožní zvednout celou dvoučlánkovou jednotku, například při vyvázání náprav. To podstatně zkracuje dobu oprav oproti postupu, kde se zvedá jen jeden vůz a jednotku je nutné rozpojit a znovu spojit.

Vedení OCÚ Střed se však ohlíží po práci pro své zaměstnance i jinde. V Liberci jezdí také soupravy Arrivy a Länderbahnu, který navíc používá podobný typ vozů RS 1 jako ČD. „S Arrivou jsme se dohodli na provádění provozních prohlídek a korektivních kontrol na jejich vozidlech na libereckém pracovišti. První z nich byla plánovaná na červen na jedné ze souprav Desiro,“ doplňuje František Kozel. Pro všechny strany je tak smlouva o poskytování komplexních servisních služeb v dílnách a zaměstnanci ČD výhodná.

Chystá se i v Trutnově a Třebové

Další kompetenční centrum pro vozidla nezávislé trakce vzniká v Trutnovském depu. Tam se odehrávají obnovy R2 na Brejlovcích řady 754. V první polovině letošního roku tam provedly dvě takové opravy. „V Trutnově máme také velkou základnu pro údržbu motorových vozů 854. Disponujeme náhradními díly potřebnými pro jejich komplexní údržbu. Z velkých celků jde například o spalovací motor CAT 3412 E, hydrodynamické převodovky H 750 a kompletní sady dvojkolí,“ říká manažer OCÚ Střed Michal Rousek, který má větší opravy na starosti a věnuje se také vzniku kompetenčních center.

Třetí kompetenční centrum pro vyšší stupně obnov vzniká v České Třebové. Zaměřeno je na vozidla elektrické trakce a přípojné vozy k velkým motorákům. Podle Rouska zde opravují elektrické lokomotivy Škoda 2. generace s pomalým převodem a nově také jednotky CityElefant. „Také v Třebové máme nastavený výměnný systém oprav, proto se zaměřujeme jen na opravy ‚pomalých‘ lokomotiv řad 163 a 363. Provádíme tam obnovy R1 jak na vozidlech Českých drah, tak na strojích dceřiné společnosti ČD Cargo. Dosud jsme dělali osm oprav těchto řad do roka a nyní bychom to chtěli zvýšit na dvanáct. Výměnný systém budeme uplatňovat také při obnovách R1 a R3 u jednotek 471. Proto máme připravenou například sadu hnacích i běžných podvozků a další celky.“

Letos více plánovaných obnov Zatímco v roce 2020 uskutečnilo OCÚ Střed jen 19 plánovaných obnov R1 nebo vyššího stupně, letos jich plánuje už 53. Vedle uvedených vozidel také například na 714.230 a letos chystají obnovu R2 ještě jedné lokomotivy stejného typu. „Musím ocenit všechny kolegy, kteří na přípravě kompetenčních center a obecně na realizaci vyšších stupňů oprav v našem OCÚ Střed pracují. Všechna příprava vyvazovaček a obecně vyšších stupňů obnovy je dnes činností navíc k běžným povinnostem, které technici a mistři mají. Než se opravy rozjedou v sériovém provedení, je potřeba naplánovat všechny kroky, nastavit technologii, zajistit díly a podobně. To představuje desítky a stovky hodin práce navíc, protože nedisponujeme žádnými projekčními kancelářemi, které mají velcí opravci. Přesto se nám to vyplatí. Podle našich propočtů by se investice do kompetenčníchcenter měla vrátit za přibližně pět let, což je velmi dobré číslo,“ dodává František Kozel.

O práci se však nemusí bát ani velcí opravci nebo dceřiná společnost DPOV. Nové podmínky však budou znamenat větší tlak na kvalitu práce, termíny obnova lepší cenu. „Pro DPOV pak máme připravené úkoly v oblasti rozsáhlejších modernizací vozidel, která jsou v polovině své životnosti. Zákazníci dnes chtějí třeba moderní interiér, a tak se budou takové investice dělat více, než tomu bylo v uplynulých dekádách,“ ujistil náměstek Michal Kraus.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 4

Další články této rubriky

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika