Železničář / Provoz / Kocoury čeká omlazovací kúra
Kocoury čeká omlazovací kúra
31.3.2022 – autor: JOSEF HOLEK Foto: CZ LOKO
České dráhy nechají kompletně zrekonstruovat ve firmě CZ LOKO všech čtrnáct motorových lokomotiv řady 742. Zakázku za bezmála sedm set milionů Kč by měla společnosti dokončit do dvou let. Po modernizaci budou lokomotivy označeny řadou 742.21 a ponesou obchodní název EffiShunter 1000M.
Motorové lokomotivy řady 742 přezdívané Kocour nechají ČD kompletně rekonstruovat u společnosti CZ LOKO. Při modernizaci vznikne prakticky zcela nové vozidlo, původní zůstane jen podvozek a hlavní rám. I ty ale podstoupí hlavní opravu. Přerod lokomotiv na řadu 742.71 EffiShunter 1000M je součástí Strategie 2030 a ČD za ni zaplatí 684 milionů korun. První vozidlo by mělo být hotové v únoru 2023, poslední na konci roku 2024.
„V rámci naší Strategie 2030 chceme obnovit významnou část našeho vozidlového parku. Společně s řadou 750.7 budou lokomotivy určeny pro výkony v nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem ETCS, pod jehož výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané železniční síti od ledna 2025,“ vysvětlil Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis. ČD je budou využívat pro zajištění vozby při napěťových výlukách, pro technologické a provozní jízdy na tratích s ETCS, v čele nehodových vlaků a pro další služební potřeby.
Lepší podmínky pro strojvedoucí
CZ LOKO má s výrobou motorových lokomotiv zkušenosti, z někdejších čtyřnápravových strojů ČKD z let 1977 až 1986 vyrábí nové, prvotřídní stroje. „Komplexní modernizace vychází z řady EffiShunter a s ohledem na náklady na vývoj a dodací doby komponentů je tento typ vysoce unifikovaný, byť na vozidle bude spousta dalších změn díky jejich využívání v osobní přepravě. Oceňujeme ochotu skupiny ČD optimalizovat park vozidel nezávislé trakce,“ uvedl místopředseda představenstva a generální ředitel CZ LOKO Josef Gulyás.
Nad rámec standardní výbavy budou stoje vybaveny zabezpečovacím systémem ETCS, online monitoringem a diagnostikou a novou generací trakční a pomocné výzbroje. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje maximální rychlost 100 km/h. „Ambicí našeho modernizačního programu je i zlepšení pracovních podmínek strojvedoucích a zvýšení bezpečnosti obsluhy a drážního provozu. A také růst spolehlivosti lokomotiv, prodloužení jejich životnosti, univerzálnější možnost použití a nasazení na tratích vybavených ETCS. Pro hospodaření firmy je zásadní řízení nákladů údržby a v rámci naší společenské odpovědnosti je důležité snížení energetické náročnosti a emisí výfukových plynů,“ uvedl Michal Kraus.
Uspěli i u ČD Cargo
Společnost CZ LOKO už se stejným projektem uspěla v soutěži nákladního dopravce ČD Cargo, s nímž v roce 2018 uzavřela kontrakt na modernizaci 50 lokomotiv této řady. „Modernizace a výroba nových univerzálních vozidel nezávislé trakce je náš hlavní výrobní program s vlastním know-how. Nyní ho rozšiřujeme o hybridní a duální vozidla s cílem co nejefektivnějšího a nejekologičtějšího provozu. I lokomotiva řady EffiShunter 1000M má po modernizaci výrazně nižší emise než původní řada 742, jezdící na kolejích více než čtyřicet let,“ uzavřel Gulyás.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »