Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Jak se rodí RegioPantery aneb šelmy v nedbalkách

Jak se rodí RegioPantery aneb šelmy v nedbalkách

20.12.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Nová vozidla pro regionální dopravu si poměrně rychle budují renomé pohodlných vlaků. Aby si cestující mohli užít jejich nízkopodlažnost, komfort či připojení k internetu, musí technici odvést stovky hodin různorodé práce. Více než sto tisíc součástek a šedesát kilometrů kabeláže projde rukama zaměstnanců Škody Transportation při montáži jednoho RegioPantera. Vydali jsme se proto přímo do Plzně, abychom vám přinesli pohled z výroby.

Jak se rodí RegioPantery aneb šelmy v nedbalkách

Je devět hodin ráno a my čekáme u páté brány plzeňské Škodovky. Tam se nás ujímá Filip Snášel, který bude v příštích hodinách hrát roli našeho průvodce. Čekali jsme prostředí dýchající historií, místo toho nás zarazila až sterilní čistota v moderních budovách technokratického střihu. To, že se nacházíme na kultovním místě českého železničního průmyslu, připomíná jen známá cihlová zeď lemující zkušební kolej. Ale nejsme tu kvůli historickému rozjímání, zajímá nás žhavá součastnost. Chceme se podívat, jak se rodí RegioPanter. 

Příprava začíná na Moravě

Jednotky 7Ev, jak je RegioPanter výrobcem označován, začínají svůj život v Ostravě v areálu společnosti Škoda Vagonka. „Tam se z hliníkových profilů svařují tubusy jednotlivých vozů a pak je hrubá konstrukce převážena do Plzně. Soupravy tak vlastně ujedou více než 400 kilometrů ještě před tím, než se stanou opravdovým vlakem,“ popisuje náš průvodce logistiku výrobce. Tato operace s převozem přes celou rebubliku je nezbytná. Škoda Vagonka Ostrava má totiž v rámci skupiny Škoda jako jediná know-how pro výrobu protlačovaných hliníkových profilů použitých na tubusy jednotlivých vozů. Z Ostravy však základ budoucí jednotky nezamíří rovnou do montážního závodu, ale nejprve do společnosti MOVO Plzeň, kde dostane několik různých vrstev nátěrů. Do kabátku v korporátních barvách ČD se oblékne až ve Škodovce, odkud také vyrazí po necelých čtyřech měsících jako zcela dokončený výrobek k odběrateli. 

Porod v moři kabelů

Při vstupu do hlavní montážní haly nás přivítaly čerstvou barvou zářící skříně budoucí třídílné jednotky 440.003. Zarazil nás relativní klid, který všude vládl. „Proces výroby se diametrálně liší například od výroby automobilů. Vždyť se jedná o víceméně kusovou výrobu, která musí být velice precizní. Na každý druh prací proto máme specialisty, kteří se věnují jen své části kompletace jednotky,“ vysvětluje Filip Snášel. Při pozorování pracovníka, který zapojuje do svorkovnic jeden drátek po druhém z neuvěřitelně tlustého kabelového svazku v místě, kde bude zanedlouho sedět strojvedoucí, je zřejmé, že tady by asi robotický stroj nebyl nic platný. V celé jednotce se navíc instaluje na 60 kilometrů kabeláže, a to chce opravdu hodně velké zkušenosti s tím, co kam přesně patří.

Kompletace začíná spojením hliníkové skříně s ocelovou konstrukcí kabiny, která chrání strojvedoucího. Poté se umístí podlahová kabeláž a potrubí, následuje napěťová zkouška podlahy. Současně se pracuje na kabeláži střechy a osazení střešní výzbroje. Montuje se obložení interiéru, nakonec spřáhla, zavazují se podvozky. Další fází, kterou jsme měli možnost zhlédnout, byla montáž kabeláže v interiéru. Přestože v prostorách haly jsou velice dobré světelné podmínky, uvnitř budoucího vloženého vozu panuje téměř tma. Tři technici, kteří v útrobách jednotky zapojují rozsáhlou elektroinstalaci, odvádějí svou práci za svitu různých pracovních svítidel, napůl sedí, napůl stojí na bizarně vyhlížejících stoličkách či židlích. Při jejich fotografování si říkáme, jak dlouho je člověk schopen s úplně zakloněnou hlavou zapojovat elektroinstalaci pohonu dveří, jejichž svorkovnice jsou taktak na dosah ruky, to všechno ve změti kabelů připomínající doupě hadů. Kabelů, kablíků a drátů je tu opravdu neskutečné množství.

Jestliže montáž RegioPantera představuje rozvážný a pečlivý, zhruba měsíc trvající proces, po přetažení přes přesuvnu do protější haly nastává další fáze zrodu – oživování a zkoušení. „Ve zkušebně jednotkám vdechujeme život,“ ukazuje Filip Snášel do další haly, kde technici pracují na RegioPanterech, tramvajích ForCity nebo třeba lokomotivách řady 363.5 pro ČD Cargo. 

Zkoušením k dokonalosti

RegioPanter stráví ve zkušebně několik dalších týdnů, během kterých se naučí vše, co musí umět – počínaje řídicím systémem, informačním systémem pro cestující nebo třeba technologií wi-fi. Ve zkušebně panují velmi přísná bezpečnostní opatření, silové části elektrické výzbroje jsou pod proudem a nebezpečný úraz by tak mohl být dílem okamžiku. Při pořizování snímků jsme proto opatrní a náš ostražitý průvodce nás následně vyprovází ven ke zkušební koleji.

Na několik set metrů dlouhé koleji se odhalí správný či chybný postup montáže i práce. „Po absolvování zkušební jízdy a finálním doladění je jednotka předána zákazníkovi, kde následně vykoná ještě technicko-bezpečnostní zkoušku. Vzhledem k tomu, že první kusy ujely v rámci schvalovacího procesu desetitisíce kilometrů, další jednotky jsou již po vyrobení předávány do provozu,“ říká Filip Snášel. Tato chvíle čeká i na RegioPantera 440.002, u kterého se s areálem plzeňské Škodovky loučíme.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika