Železničář / Provoz / Informační systémy musí sloužit plnohodnotně
Informační systémy musí sloužit plnohodnotně
6.8.2018 – autor: JIŘÍ KOCUR
Zhodnotit aktuální stav a zvolit další postup pro zajišťování plnohodnotného fungování audiovizuálních informačních systémů, s nimiž se cestující setkávají ve vlacích Českých drah. To byl hlavní úkol nedávného jednání pracovní skupiny specialistů z oblasti IT, kolejových vozidel a obchodu osobní dopravy.
Zástupci informovali rovněž o aktuálním stavu řešení některých provozních problémů, jako je například ne vždy správná datová komunikace mezi různými typy vozů navzájem a harmonogramu jejich řešení.
Jednání se uskutečnilo na konci června a svolal jej člen představenstva pro osobní dopravu Michal Štěpán. Připomněl, že správná funkce zařízení je rovněž vizitkou přístupu Českých drah ke svým zákazníkům. Zároveň se hovořilo také o připravovaných SW a HW úpravách vozidel za účelem sjednocení hlasitosti ve všech vozech na stejnou úroveň, aby se již nestávaly případy, kdy v každém voze soupravy je jiná hlasitost. To by mělo pomoci ke zvýšení akustické pohody zákazníků Českých drah během jejich cest. K tomu by mělo přispět i připravované SW řešení situace, kdy se na vlaku objeví více vozů nastavených jako MASTER (hlavní vůz) a akustické hlášení probíhá duplicitně přes sebe, což je velmi nepříjemné. Nově by takováto situace neměla nastávat a jednotlivé vozy tak nově dostanou vždy online ze serveru informaci, jestli jsou hlavní, nebo podřízené.
Jak s rezervacemi ve vlacích?
Poté se živě debatovalo o elektronických rezervačních systémech, kterými je vybaveno nejen mnoho našich vozů, ale používají ho i zahraniční dopravci, jejichž soupravy zajíždějí na naše území. Předmětem diskuze tak byl nejen online přenos dat na displeje rezervačního systému i během jízdy vlaku, ale především také komunikace mezi rezervačními systémy jednotlivých dopravců. Součástí jednání byla také optimalizace množství přenášených dat na jednotlivé vozy. Důvodem je nejen množství dat přenášených v zahraničí, ale také zrychlení přenosu. Jednotlivé vozy tak vždy dostanou jen informace platné pro konkrétní vůz namísto balíku dat pro celou soupravu.
Cílovým stavem je odpadnutí používání papírových lístečků, zejména u spojů ze zahraničí, které bohužel navíc často i zcela chybí. Řešila se také situace, kdy někteří cizí dopravci vůbec nemají své rezervační systémy připraveny na přenos dat ze svých systémů, a možným řešením by bylo, kdyby na vybraných linkách vše zcela zpracovával jen rezervační systém Českých drah ARES.
Člen představenstva ČD zodpovědný za úsek osobní dopravy Michal Štěpán vyjádřil nespokojenost s dobou trvání projednávání tohoto problému a vyzval přítomné, aby zlepšili komunikaci a nalezli efektivní řešení. „Tato technika musí fungovat, proto jsme ji požadovali. Lidský zásah musí být výjimkou, ne každodenním faktem,“ upozornil.
Další jednání se uskuteční počátkem října a účastníci pracovní skupiny budou předkládat konkrétní harmonogramy pro vyřešení dílčích úkolů. „Správným fungováním těchto systémů se významně odlehčí vlakovým četám, které tak budou mít více času na péči o cestující,“ uzavřel Štěpán.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »