Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Havarovaný CityElefant je na omlazovací kúře v Přerově

Havarovaný CityElefant je na omlazovací kúře v Přerově

25.9.2019 – autor: MARTIN HARÁK Foto: AUTOR, PETR SOVADINA

Osmadvacátý červen roku 2010 se stal osudným vlaku 2316 směřujícímu z Prahy do Ústí nad Labem, který vedl Jaroslav Beránek z tehdejšího pražského Depa kolejových vozidel. Krátce před pátou odpolední jednotka CityElefant vykolejila před cílovou stanicí v ústecké čtvrti Vaňov. Následky nehody byly tragické – strojvedoucí zahynul, zranilo se jedenáct cestujících a čelní řídicí vůz 971.005 byl zcela zdemolován. Vlak se po nějaké době vrátil po opravách do běžného provozu. V současné době opět prochází komplexní opravou v přerovském závodě DPOV.

Havarovaný CityElefant je na omlazovací kúře v Přerově

Čelní řídicí vůz 971.005 byl zcela zdemolován nárazem do betonové protihlukové stěny a část vlaku, který sestával z vloženého vozu 071.005 a čelního motorového vozu 471.005, se při nehodě převrátil na bok a poškodil několik sloupů trolejového vedení. Relativně lehký řídicí vůz začal po vykolejení kopírovat betonovou zeď, doslova se napíchl na sloup trolejového vedení, který jej rozpáral, utrhl půlku horního patra a kabinu strojvedoucího s veškerým vybavením a zničil přední čelo. Strojvedoucí bohužel při nehodě zahynul. Pokud by však byl vlak opačně konfigurován a motorový vůz jel vpředu a řídicí vzadu, nemusely být následky tak tragické. Podle odborníků z DPOV v Přerově je hmotnost motorového vozu řady 471 mnohem vyšší než řídicího řady 971, a navíc jsou podvozky pevně spojené se skříní hnacího vozu, zatímco u řídicího vozu jsou nasunuty jen na čepech. Když se skříň řídicího vozu naklonila, uvolnily se podvozky a odletěly. Hypoteticky by v případě obráceného pořadí vlaku hmotnost podvozků sama o sobě podržela vozovou skříň, která by se neroztříštila. Po nehodě byla předběžně hned také vyčíslena škoda na trati ve výši 15 milionů korun a na vlaku 50 milionů korun. 

Čekalo se na nový vůz 971

Vložený a čelní motorový vůz byly po nehodě odtaženy do přerovských dílen, kde jej mechanici opravili a počkali na vyrobení nového řídicího vozu, aby jednotka byla opět kompletní. Nový řídicí vůz zhotovili v roce 2011 v Ostravě v závodě Škoda Vagonka. Mezitím byly vložený vůz 071.005 a motorový 471.005 v péči techniků v Přerově, kteří na obou vozech dodělávali přemostění záchranné brzdy a řízení baterií a další zařízení, která byla potřeba k nově vyrobenému řídicímu vozu. Od nehody totiž uteklo již několik let a nový vůz 971.005 byl od výrobce vybaven modernějším zařízením. Tomu se nakonec musely přizpůsobit i dva zbylé vozy. V Přerově se opravovaly rovněž podvozky vlaku, které se při nehodě utrhly a odletěly mimo trať. Díky tomu se zachránily nezdeformované a jen lehce poškozené. Poté byla jednotka zkompletována a o rok později se vrátila do provozu. Původní vůz 971.005 byl zaměstnanci DPOV a tehdejšího Depa kolejových vozidel Praha v srpnu 2010 rozebrán na díly, které se daly použít při opravách sesterských jednotek, a zbytek nepoužitelných dílů, včetně těžce poškozené skříně vozidla, byl sešrotován.

Do vyvazovací opravy

Letos se celý vlak po osmi letech intenzivního provozu v pražské integrované dopravě dostal do situace, kdy se musel vrátit zpět do Přerova na vyvazovací opravu. V současné době je celá jednotka na vyvazovací opravě, která je naplánována na dva měsíce. V rámci ní bude také kompletně opraven interiér, který je už celkově opotřebený. Měly by být přečalouněny sedačky do korporátního systému Českých drah, tak aby vydržely dalších šest až sedm let v provozu. Současně se musí vyměnit podlahové krytiny, opravu potřebuje jak klimatizace, tak celé vodní hospodářství a další komponenty. Plánováno je vybroušení či výměna poškozených oken. „Celá elektrická jednotka bude současně vybavena zcela novým informačním systémem s diodami LED jak na čelech, tak bocích, které by měly být lépe čitelné. Jde o pilotní projekt, který si právě na tomto vlaku vyzkoušíme,“ uvedl ředitel Provozního střediska oprav DPOV v Přerově Petr Sovadina.

 


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Další články této rubriky

VRT v Česku: Geodeti vyrazili do terénuVRT v Česku: Geodeti vyrazili do terénu

5.12.2019 - Síť vysokorychlostních tratí v Česku dostává jasnější obrysy. Geodeti už mapují území mezi Prosenicemi a Ostravou, Modřicemi a Šakvicemi a od konce září také mezi Prahou a Poříčany. Vytvářejí tak geodetické a mapové… »

ČD vyjedou i na jihu ČechČD vyjedou i na jihu Čech

28.11.2019 - Zástupci Českých drah a Jihočeského kraje podepsali smlouvy o zajištění veřejné železniční dopravy na většině tratí regionu. Dopravce navíc investuje do nových vlaků a modernizace stávajících vozidel bezmála dvě miliardy… »

Na Valašsku plánují zvýšení traťové rychlostiNa Valašsku plánují zvýšení traťové rychlosti

27.11.2019 - Osm kilometrů dlouhý úsek Valašské Meziříčí – Hustopeče nad Bečvou důležité železniční spojnice vedoucí z Hranic na Moravě na sousední Slovensko projde kompletní modernizací. »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika