Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Dvoumotoroví predátoři z Polska na Zlínsku za dva roky zdomácněli

Dvoumotoroví predátoři z Polska na Zlínsku za dva roky zdomácněli

18.9.2014 – autor: MARTIN HARÁK

Většinou je známe jako Žraloky. Z této přezdívky vychází i oficiální komerční název – RegioShark. Ale podle rčení jiný kraj, jiný mrav se jim říká jinak na Chodsku a jinak na Zlínsku. A právě do východní části republiky jsme se vypravili na lov Šariků, jak tu motorovým jednotkám PESA Link II říkají. První z nich začal v kraji jezdit v září 2012 a nás zajímalo, jak se jim dva roky poté daří.

Dvoumotoroví predátoři z Polska na Zlínsku za dva roky zdomácněli

Cestující i železničáři si na ně už zvykli. Motorové jednotky dravého vzhledu jsou dnes totiž v provozu nejen ve Zlínském, ale i Pardubickém, Plzeňském, Karlovarském a Ústeckém kraji na nejdůležitějších regionálních spojích. Například na trati z Plzně do Domažlic devět těchto jednotek kompletně zabezpečuje osobní regionální dopravu. A také je v každém kraji železničáři nazývají jinak – na Plzeňsku je to Šrek, jinde Žralok a na Valašsku a Zlínsku je to naopak Šarik.  

Nejprve do Rožnova, později na Vizovice a Bojkovice

Do Zlínského kraje dorazil první RegioShark s označením 844.003 v září roku 2012. Pro jednotku, na které probíhaly první zácviky strojvedoucích, byl nejprve vypracován speciální turnus na trati z Valašského Meziříčí do Rožnova pod Radhoštěm. Následující dvě jednotky, označené jako 844.013 a 844.014, byly převzaty v dubnu 2013. Pro tyto tři jednotky byl pak zpracován oběh mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm, respektive Kojetínem. Po finálním doplnění stavu dodáním dalších tří strojů 844.020, 844.021 a 844. 022 v červenci a srpnu 2013 do Provozní jednotky Valašské Meziříčí (DKV Olomouc) se rozšířila vozební ramena pro tyto motorové vlaky i směrem na Vizovice a Bojkovice.

Šlo o radikální kvalitativní skok. RegioSharky jsou moderní vozidla přizpůsobená potřebám cestujících s omezenou schopností pohybu včetně cestujících na invalidních vozících. V letních měsících je s povděkem kvitována klimatizace, příjemný je moderní informační systém pro cestující, toaleta s uzavřeným systémem, kterou je možné využít i ve stanicích. Komunikační boom posledních let podporuje vozidlo bezdrátovým připojením k internetu.

„Současných šest vozidel bylo pořízeno se spoluúčastí evropského Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Morava a Zlínský kraj prozatím neplánuje nákup dalších vozidel,“ říká Lenka Hrdinová, pověřená řízením Krajského centra osobní dopravy Zlín. Dodává, že díky pořízení nových vozidel za pomoci ROP byly nahrazeny motorové vozy řady 842 a přívěsné vozy Bdtn na trati 303 Kojetín – Kroměříž – Hulín – Holešov – Valašské Meziříčí, další vozidla RegioShark řady 844 jsou nasazena na linkách Kroměříž – Vizovice, Vizovice – Uherské Hradiště – Bojkovice a Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm. Rozmach RegioSharků je značný, přesto by se užily i další. Rozsah osobní dopravy na trase z Otrokovic do Vizovic, vedoucí přes krajské město Zlín, je vyšší, než lze zajistit jednotkami RegioShark, proto jsou některé vlaky na této důležité trati vedeny současně jednotkami Regionova. 

Občas zazlobí klimatizace, někdy je bariérou polština

Jejich vysokou potřebnost dokresluje i fakt, že provoz je „ostrý“ – tj. bez zálohy. Všech šest jednotek je denně zařazeno do pravidelného turnusu. Část údržby jde realizovat v noci bez nutnosti odstavení, malé prohlídky, případně garanční zásahy, ale vyžadují odstavení jednotky z provozu. „Přetrvávají sice problémy s klimatizací, ale situace se již podstatně zlepšila, ačkoli ještě není úplně optimální. Pokrytí jednotek signálem wi-fi bylo také nedostatečné, proto byly na stroji 844.014 zkušebně instalovány dvě antény – v každém dílu jednotky jedna. Šarik je navíc značně odlišné vozidlo od strojů české výroby. Například agregáty uložené v takzvaném powerpacku jsou poměrně obtížně přístupné, zcela novou koncepci mají motory typu MTU či vytápěcí zařízení Webasto. V depu jsou ale pro řešení garancí po dobu záruky k dispozici dva servisní pracovníci firmy PESA, což je pro nás určitá záruka jistoty,“ říká Martin Škoda z Provozní jednotky Valašské Meziříčí.

Ve výrobním závodě PESA bylo před vlastní dodávkou jednotek na seznámení s konstrukcí a základní obsluhou několik pracovníků správkárny a kontroloři vozby z Valašského Meziříčí. Na­opak do technologického centra v německém Friedrichshafenu se rozjeli pracovníci správkárny, kde absolvovali školení na údržbu a opravy powerpacků. „Ze začátku byla poněkud problémem jazyková bariéra, protože polština je sice podobná češtině, ale celá řada slov má jiný význam. Nicméně se někteří styční zaměstnanci naučili už trochu polsky, Poláci zase naopak česky. Naši šikovní pracovníci z Valašského Meziříčí se v minulosti na­učili i jiné věci, takže seznámení s novými vozidly pro ně nebyl velký problém,“ vysvětluje vrchní přednosta DKV Olomouc Dušan Tylich. 

Chváleni jsou za pohodlí, odhlučnění a ergonomii

Strojvedoucí se musí srovnat s tím, že cestující mívají občas problém s vysouvacím schůdkem vstupních dveří při vystupování z jednotky. „Lidé zmáčknou tlačítko otevírání dveří a z jejich pohledu se neděje nic. Nejdříve se totiž vysouvá schůdek a až za chvilku dveře. Takže se stává, že někdo z cestujících zazmatkuje, hlavně na zastávkách, kde jsou krátké pobyty, a propadne tak trochu hysterii,“ říká kontrolor vozby Josef Plešek.

Dodává, že obsluha těchto strojů je ale velmi pohodlná. „Strojvedoucí mají na stanovišti dostatek prostoru a v dosahu rukou všechny ovládací prvky. V kabině panuje relativní klid bez rušících vlivů, protože je dobře odhlučněna. Sekundární vypružení skříně od podvozku je provedeno vzduchovými měchy, což činí jízdu pohodlnou a příjemnou. Rozporuplně jsou vnímána boční okénka, neboť omezují výhled do stran, což je tak trochu daň za nadčasový futuristický design i pevnost kabiny z důvodu bezpečnosti při srážce. Pihou na kráse je i logika diagnostiky poruch. Například o výpadku klimatizování prostoru pro cestující se strojvedoucí prakticky nedozví. A logicky za jízdy takovou závadu těžko objeví, protože se musí věnovat řízení vlaku. Pak je vše jen na dobré spolupráci strojvedoucího s vlakovým doprovodem,“ doplňuje kontrolor Plešek.

PESA LINK II

Délka jednotky – 43 730 mm
Krajní podvozky hnané
Hmotnost – 86,7 t
Výkon – 2 x 390 kW
Max. rychlost – 120 km/h

Počty míst:               
Díl A – 64 míst k sezení, 1 místo k sezení sklopné, 54 míst k stání               
Díl B – 41 míst k sezení (z toho 9 míst v 1. třídě),14 míst k sezení sklopných, 76 míst k stání

 


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika