Železničář / Provoz / Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace
Dvanáct patrových vozů Bmto čeká modernizace
3.2.2016 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Je to už neuvěřitelných čtyřicet let, co do tehdejšího Československa východoněmecká vagónka Görlitz dodala pět desítek patrových vozů řady Bap. Po prezentační jízdě z Prahy do Vraného jich většina zakotvila na Posázavském pacifiku, kde nahrazovala stárnoucí taktéž východoněmecké čtyřvozové patrové soupravy Bp (později Bpjo, Btjo) či klasické rybáky. Teď se tyto letité vagony dočkají kompletní modernizace.
Vozy s kapacitou 126 míst k sezení a až 210 k stání mají dvoukřídlé vnější nástupní dveře ovládané madlem. Ty v kombinaci s nízkopodlažním uspořádáním dolního patra umožňují relativně snadnou přepravu tělesně postižených, dětských kočárků a jízdních kol. Nemají ovšem už bezbariérově přizpůsobené WC. Při výrobě byly osazeny kombinovaným teplovzdušným elektrickým a parním topením. Jejich maximální povolená rychlost je 100 km/h a nesou označení Bmto292, v 80. a 90. letech jezdily jako řada Bmo.
První vozy s dveřmi na tlačítka
Po rozdělení vozidlového parku na konci roku 1992 zůstaly všechny v Česku. Většina skončila v Praze a jezdila v Posázaví, českobudějovické začaly zajíždět přes Veselí a Jihlavu až do Kolína a některé sloužily na lokálce Rybník – Lipno a Tábor – Bechyně. Jejich provoz provázely četné závady – třeba fungující mechanismus zavírání dveří byl před rokem 1998 spíše výjimkou. Jeden čas se zvažoval prodej do Německa, kde jejich ekvivalenty jezdily ve velkém počtu.
Další cestou, jak je co nejlépe využít, se stala modernizace. Nejprve byl v roce 2001 vůz č. 124 vylepšen na řadu Bmteeo290, a to dosazením CZE, nového mechanismu zavírání dveří, látkových potahů sedaček a revitalizací toalet. O sedm let později se začalo s přečalouňováním sedaček a roku 2009 se zrodily první tři kusy další řady Bmteeo293. Šlo o podobnou rekonstrukci jako v předchozím případě, ale dominantní byla úprava dveří na ovládání tlačítky. Do roku 2011 byly takto upraveny všechny vagony z dřívější rekonstrukce i 12 kusů Bmto292 a všechny označeny nově Bdmteeo294. Kompletně se také zrestauroval jejich interiér. Zatímco modernizovaným patrům patří štace Počátky-Žirovnice – Jihlava – Kolín a podobně, ty starší o víkendech brázdí trať 210 a přes týden stojí v depu. Logicky se proto nabízí možnost v pracovní dny nevyužité vagony nasadit na linku
S7 Praha – Beroun v čele s elektrickou lokomotivou, případně s řídicím vozem, čímž by nahradily jednotky řady 451. Uvolněné 471 z berounské trati pak nahradí 451 na té kralupské. To se však neobejde bez náležité opravy. A tak se zrodila zakázka na modernizaci 12 vozů Bmto292, kterou vysoutěžila společnost Pars nova.
Vozy projdou zásadní opravou interiéru včetně nových čalouněných sedadel a dosazení WC s uzavřeným systémem. Cestující budou mít k dispozici zásuvky včetně výstupu USB. Vedle instalace CZE přibude ve vybavení takzvaná zelená linka a kabel pro přenos informací 18žilovým vedením UIC s podporou protokolu WTB ČD pro možnost provozování se řídicím vozem.
Zásuvky, wi-fi a uzavřené WC
Přibydou tlačítka signalizace „zastávka na znamení“, včetně dvou instalovaných v horním patře a rozvod wi-fi pro bezdrátový internet. Na vozech se objeví audiovizuální informační systém ve variantě pro regionální dopravu, přičemž na obou bočních stranách vozu, přibližně uprostřed mezi patry, technici namontují informační elektronickou směrovou tabuli. V interiéru cestující naleznou i osm vnitřních LCD infopanelů.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »