Železničář / Provoz / Dominanta Děčína změní do konce listopadu tvář
Dominanta Děčína změní do konce listopadu tvář
4.11.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Železniční most spojující levý a pravý břeh Labe v Děčíně podstupuje výraznou omlazovací kúru. Stavba od svého vybudování v roce 1868 prochází v pořadí již třetí změnou. Právě probíhající rekonstrukce, do které bude investováno téměř 80 milionů korun, již měla být dokončena. Čáru přes rozpočet stavbařům i dopravcům však udělaly červnové povodně.
Když se řekne Děčín, většině lidí se vybaví zámek, který byl v letech 1968–1991 okupován sovětskou armádou, nebo Pastýřská stěna s unikátní zoo v lesoparku s romantickým výletním belvederem. Pro železničáře má však Děčín ještě další dominantu: most, který od roku 1868 (vybudován Českou severní dráhou) spojuje Děčín hlavní nádraží a Děčín východ.
Na 358 metrech překlenuje Labe i ústí řeky Ploučnice. Pro všechny vlaky směřující nejen do Šluknovského výběžku a na Českolipsko či Liberecko, ale po pravém břehu Labe také ve směru Ústí nad Labem-Střekov, je využití tohoto jednokolejného mostu nejkratší cestou. Jeho technický stav však už dlouhá léta volal po rekonstrukci.
Téměř čtyřicetileté provizorium končí
Most se v minulosti měnil jen dvakrát. Poprvé v letech 1892–1895, kdy byla Schiffkornova příhradová konstrukce z litiny a kujného železa nahrazena spolehlivější nýtovanou. Tu nahradilo v roce 1976 armádní mostní provizorium. Ač provizorní, přežilo až do nového tisíciletí. O rekonstrukci se sice hovořilo již v roce 2007, došlo však jen na modernizaci mostovky klenoucí se nad ústím Ploučnice a ostrohem. Zbývajících zhruba 80 milionů korun se nenašlo. Teprve loni se podařilo zajistit investiční krytí díky významné pomoci evropských fondů – v maximální výši překročí dotace 61 milionů. Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, tak 28. listopadu 2012 oficiálně odstartoval stavbu s názvem Rekonstrukce mostu v km 2,089 tratě Děčín – Jedlová.
Harmonogram rozdělený na několik etap počítal s tím, že v průběhu letošního dubna až srpna bude vše připraveno na velkou, 49 dní trvající výluku, během níž se vymění celá mostovka. Jenže na počátku června, kdy byla na březích téměř vybudována staveniště a technologické zázemí pro zahájení náročné operace, zasáhly Čechy povodně.
S velkou vodou přišlo dvouměsíční zpoždění
Povodeň nejenže znemožnila pokračovat v práci, ale poničila část staveniště a na ostrohu mezi Ploučnicí a Labem strhla část ocelové konstrukce do řeky. Původní termín výměny mostovky tak musel být z 19. 8. – 7. 10. přesunut na období 28. 9. – 29. 11. Od konce září skutečně mezi hlavním a východním děčínským nádražím přestaly jezdit vlaky. „Veškerá osobní doprava je nahrazena náhradní autobusovou, přičemž rychlíky z Ústí nad Labem do Liberce a zpět jsou v úseku z/do Děčína nahrazeny v celé trase. Důvodem je další výluka související s povodní, a to v úseku Křižany – Rynoltice. Pokud bychom rychlíky nahradili jen v úseku Děčín hl. n. – Děčín východ, museli by cestující do autobusů přestupovat dvakrát. Takto je to pohodlnější,“ vysvětluje důvody náhradní dopravy na tak dlouhém ramenu ředitel KCOD Ústí nad Labem Daniel Jareš. Nákladní doprava je vedena odklonem přes stanici Děčín-Prostřední Žleb a Labe překonává po mostě nedaleko přístavu v Loubí (viz box). Zde je však nutná úvrať, což s sebou samozřejmě přináší určité provozní komplikace.
Opět s horní mostovkou
Rekonstrukce děčínské železniční dominanty je opravdu rozsáhlá. Nejdříve proběhla sanace pilířů a částí opěr, vrtání mikropilotů a betonáž nových úložných prahů opěr. Nejnáročnější je však odstranění staré mostovky a následné uložení nové ortotropní. K tomu dochází doslova po centimetrech v kombinaci podélných a příčných posunů jednotlivých mostních polí po podpěrných ocelových konstrukcích. Do finálního stavu zbývá vybudování nového průběžného štěrkového lože, trakčního vedení a dokončovacích prací. Nová mostovka bude opět horní a její vzhled by měl korespondovat s navazující částí přes ústí Ploučnice, vybudovanou v roce 2006. Varianta s dolní mostovkou podle SŽDC nepřicházela v úvahu z důvodu povodňových plánů, kdy hladina stoleté vody sahá pouhých 110 centimetrů pod konstrukci mostu.
Mosty v děčínském uzlu
Dnes již jen nákladní dopravě slouží druhý (a trochu opomíjený) železniční most v Děčíně. Je jednokolejný a překonává Labe originálním způsobem, kdy je mostovka výrazně zešikma vůči toku řeky. Spojuje Děčín východ (nákladní nádraží) a Děčín-Prostřední Žleb, kde se napojuje na 1. tranzitní koridor ve směru do Německa. Byl vybudován později než „hlavní“ železniční most v Děčíně v roce 1874, ovšem do dnešních dní se zachoval prakticky v původní podobě (prošel několika generálními opravami). Mohutné pískovcové pilíře svědčí o původním záměru Rakouské severozápadní dráhy vybudovat kapacitní dvoukolejný most. K tomu však nikdy nedošlo.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »