Železničář / Provoz / Dispečeři na jihu Moravy hlídají provázanost spojů v kraji
Dispečeři na jihu Moravy hlídají provázanost spojů v kraji
11.11.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Provoz více než třinácti stovek vlaků, autobusů, trolejbusů a tramvají řídí každý den v Jihomoravském kraji Centrální dispečink koordinátora veřejné dopravy firmy KORDIS. Jednotlivé spoje pozorně sledují dispečeři na velkých monitorech prostřednictvím elektronických map a denně hlídají na jednatřicet tisíc přestupních vazeb mezi různými druhy veřejné dopravy.
Řízení dopravy připomíná složitý mechanismus. Vše podstatné se odehrává na obrazovkách monitorů v dispečerském středisku. Na příslušné mapě se pohybují vozidla městské hromadné dopravy včetně linkových autobusů a vlaků. České dráhy vybavily poměrně velký počet svých vozidel zařízením GPS, které umožní sledovat pohyb celého vlaku s vysokou přesností, přičemž taková koncentrace GPS na vozidlech regionální dopravy ČD není prozatím v žádném jiném kraji.
Desítky tisíc návazností denně
Dispečeři koordinátora jihomoravské integrované dopravy musejí denně sledovat dodržování asi 31 tisíc návazností mezi různými druhy veřejné dopravy, tedy nejen klasickou vazbu „vlak-autobus“, ale i vzájemně mezi regionálními autobusy nebo spoji městské dopravy. O náročnosti svědčí i to, že v kraji zajišťuje integrovanou dopravu jednadvacet autobusových regionálních dopravců, České dráhy a také Dopravní podnik města Brna. Vzhledem k tak obrovskému množství spojů a návazností není možné, aby byl celý systém jen na bedrech člověka. Proto vznikl podpůrný software, který nejen dispečerům pomáhá, ale umí řadu úkonů sám zajistit. „Software sbírá všechna data o dopravě začleněné v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje. Ve všech vozidlech, s výjimkou některých vlaků, je zabudován automatický systém přenášející data o jejich poloze. U vlaků nevybavených tímto systémem získáváme data z elektronického deníku výpravčích SŽDC,“ vysvětlil fungování systému ředitel KORDIS Jiří Horský.
Pohyb vlaků sleduje GPS
Systém sledování pomocí GPS mají samozřejmě nejnovější jednotky RegioPanter, ale také všechny pantografy řady 560, řídicí motorové vozy řady 954, některé starší elektrické lokomotivy řady 242 nebo motoroví Brejlovci. U Regionov tyto „sledovací krabičky“ prozatím chybějí. „Jednoznačně vidíme pohyb všech železničních vozidel na lince S2 z Březové nad Svitavou přes Brno do Křenovic, částečně i na lince S41 z Brna do Ivančic a Miroslavi, kde jsou GPS osazeny řídicí vozy. Bohužel je zatím minimum vozidel osazeno tímto zařízením na lince S3 z Tišnova do Břeclavi,“ upozornil vedoucí dispečinku KORDIS Antonín Chudiak. Dispečeři KORDIS navíc sledují 180 informačních elektronických odjezdových tabulí po celé jižní Moravě, které jsou umístěny v důležitých dopravních uzlech a k tomu odpovídají telefonicky na dotazy cestujících. „V případě mimořádností nebo třeba vánočních svátků posilujeme dispečink našimi zkušenými zaměstnanci ze zázemí, kteří mají společné služby na dispečinku a jsou k dispozici hlavně pro telefonáty zákazníků,“ dodal Chudiak.
Spolupráce dispečinků je nutná
V okamžiku, kdy se některé vozidlo zpozdí natolik, že je ohrožena návaznost, jsou automaticky posílány informace přípojným spojům tak, aby se přestup zajistil. To platí v případě regionálních autobusů nebo spojů městské dopravy. Komplikace nastávají při vzniku nových zpoždění vlaků, které nejsou vybaveny GPS. Podle Horského má pro tyto případy KORDIS nastaven scénář zasílání textových zpráv od dispečerů SŽDC z CDP Přerov, případně od výpravčích na tratích, které nejsou dálkově řízeny. V případě požadavku čekání vlaku na zpožděný autobus jsou automaticky zasílány SMS zprávy na regionální dispečink Českých drah, který obratem potvrdí možnost pozdržení odjezdu přípoje, nebo naopak jeho rozvázání a následně je informace předána dispečerům SŽDC. Ti, pokud tomu nebrání situace na trati, zajistí pozdržení vlaku ve stanici nebo zastávce. „Prubířským kamenem byly navíc letošní neobvykle rozsáhlé výluky na jihu Moravy, které daly zabrat bez rozdílu všem dispečerským složkám,“ řekl Horský.
Krajští dispečeři jsou pochopitelně v úzkém každodenním kontaktu s kolegy z Českých drah. Většina informací či požadavků je předávána elektronicky díky vzájemnému propojení softwaru na obou pracovištích. Telefonicky se denně upřesňuje aktuální stav výluk v celém obvodu jihomoravské dopravní integrace stejně jako další provozní odchylky či nasazení pohotovostních souprav. „Pro případy rozsáhlých mimořádností pak máme vypracován společný manuál koordinující kromě obou dispečinků také činnost SŽDC nebo brněnského Dopravního podnik,“ řekl vedoucí brněnského regionálního dispečinku ČD Milan Sáblík. Pro urychlení těchto informací v takových případech využívá regionální dispečer konferenční hovor, kdy může kromě dispečera KORDIS informovat současně všechna přesně určená pracoviště Českých drah, SŽDC a brněnského městského dopravce.
JAK SYSTÉM FUNGUJE?
V rámci evropského projektu JUPITER byl Centrální dispečink firmy KORDIS vybrán mezi sedm nejlepších řešení zapojení systémů GNSS do dopravních procesů. Na evropské úrovni tak byl oceněn unikátní otevřený a dále rozšiřitelný systém, který sbírá, vyhodnocuje a předává data o prostředcích veřejné dopravy od všech provozovatelů dopravy zapojených do integrovaného dopravního systému bez rozdílu druhu dopravy. Data nejsou využívána jen pro potřeby řízení provozu, ale i pro informování cestujících prostřednictvím zařízení a aplikací provozovaných KORDIS a třetími stranami.
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »