Železničář / Provoz / Česká řada 380 získává v Maďarsku pevnou půdu pod nohama
Česká řada 380 získává v Maďarsku pevnou půdu pod nohama
13.2.2014 – autor: GABRIEL KORCSMÁROS
Technicko-bezpečnostní zkoušky lokomotiv Českých drah řady 380 v Maďarsku úspěšně pokračují. Na konci ledna testy absolvovaly stroje čísel 380.003 a 380.014. Do konce února ale mají projít schvalovacím procesem další kusy vozidel řady, aby mohly být v budoucnu nasazeny v pravidelném provozu na mezinárodní vlaky EuroCity. Maďarští strojvedoucí byli s naší nejmodernější elektrickou lokomotivou spokojeni.
Elektrické lokomotivy řady 380, které České dráhy postupně přebírají od výrobce, jsou třísystémové. Znamená to, že jsou schopny provozu pod třemi hlavními napájecími systémy, které se v Evropě používají: 25 kV/50 Hz; 15 kV/16,7 Hz; 3 kV. K tomu, aby moderní stroje ze Škodovky tuto vlastnost v budoucnu v plné míře využily, je třeba úzké spolupráce železničních společností v jednotlivých státech. Aktuálně to platí i pro naše kolegy z Maďarska.
Objevují koleje za Komárnem
Už řadu měsíců tam probíhají různé typové a technicko-bezpečnostní zkoušky. Na konci ledna jimi například procházely stroje 380.003 a 380.014. Do pohraniční stanice Komárno (SK)/Komárom (HU) se lokomotivy dostaly z Prahy 20. ledna. K samotným zkouškám těchto dvou lokomotiv došlo mezi stanicemi Komárom a Győrszentiván. Kromě sledování jízdních vlastností při rychlosti 160 km/h maďarští strojvedoucí, instruktoři a další odborní pracovníci testovali i funkčnost brzdového systému, samotnou elektrodynamickou brzdu, různé brzdové vlastnosti, účinnost brzdových systémů u jednotlivých stupňů nastavení druhu vlaku. Také testovali správné fungovaní zabudovaného zabezpečovacího systému typu MIREL VZ1, který je kompatibilní s maďarským zabezpečovačem. Do konce ledna pak přijely další tři stroje této řady. Vše proběhlo v pořádku: lokomotivy testy absolvovaly úspěšně.
Poprvé loni v březnu
Není to poprvé, kdy se na maďarských tratích objevila moderní česká lokomotiva. Úplně prvním strojem řady 380, který překročil slovensko-maďarské hranice, byl 380.017 už na konci března loňského roku. I tato lokomotiva absolvovala technicko-bezpečnostní zkoušky v úseku Komárom – Győrszentiván. Aktuálně již disponuje schválením k provozu na maďarských tratích. V srpnu loňského roku pak v Maďarsku proběhly zkoušky u stroje 380.011, který pak u soukromé společnosti v čele nákladních vlaků mezi Štúrovem a Curticí zkušebně najezdil více než 30 tisíc kilometrů. Podle všeho bez komplikací a závad. Zajímavostí posledních lednových zkoušek bylo, že z Prahy do Maďarska se v konvoji vezl i stroj 380.011, který už ovšem potřebná povolení k provozu od tamního drážního úřadu získal. Jedenáctka tak jen „pózovala a odpočívala“ v Komáromu.
Zaujalo i ovládání rolety
První reakce maďarských strojvůdců na nablýskaný nový stroj byly vesměs pozitivní. Na „český zázrak“ se dívají jako na povedenou a spolehlivou lokomotivu. Vzhled a řešení skříně působí na první pohled impozantně, stroj vůbec není nudný jako třeba Eurosprinter nebo Traxx. Ostatně v Maďarsku si škodováckého designu vždy vážili.
Mezi pozitivy stanoviště Maďaři vyzdvihují i maličkosti jako ovládání rolety na čelním skle tlačítkem nebo jednoduché ovládání kontroléru. Trochu netradiční se jim zdá řešení podsvícení tlačítek na ovládacím pultu, které hlavně v nočních hodinách není úplně ideální (modré ledky). Jinak jsou spokojeni s řešením ovládacího pultu, kde je všechno potřebné po ruce. V neposlední řadě si maďarští strojvůdci pochvalují čistotu a kulturu stanoviště, které jsou na vysoké úrovni. Ani výhledu ze stanoviště se nedá nic vytknout. Jsou to povedené a spolehlivé lokomotivy, na kterých se dobře jezdí – slyšel jsem pozitivní reakce od strojvůdců MÁV.
Poslouží jako náhrada za Gorily?
Podle plánů má být otestováno všech dvacet kusů lokomotiv Českých drah řady 380 do konce února. Když půjde všechno hladce a povolení k provozu na síti MÁV dostanou všechny lokomotivy, mohly by v brzké budoucnosti nahradit slovenské Gorily (lokomotivy řady 350) na výkonech mezinárodních spojů EuroCity z Prahy až do Budapešti a zpět – a časem možná i dál. Zatím však tomuto kroku brání jedna maličkost. Lokomotivy řady 380 dnes nesmí být provozovány vlastní silou v úseku mezi Štúrovem a státní hranicí s Maďarskem. Padne-li však toto tabu, pak by se na našich strojích mohli maďarští strojvůdci objevovat pravidelně.
Fotogalerie
Další články této rubriky
V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis
15.11.2024 - České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje… »
Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek
10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »
Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova
28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »