Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky

ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky

10.1.2019 – autor: JOSEF HOLEK

České dráhy, jako první v České republice, představí hybridní vlaky. Dvě upravené jednotky řady 650 vyjedou na neelektrifikované tratě koncem tohoto roku. K bezemisnímu pohonu budou sloužit baterie. Novinku nedávno představil předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec.

ČD průkopníkem: představí hybridní vlaky

Jako první krok k redukci ekologicky méně šetrných dieselových vlaků označil generální ředitel a předseda představenstva Českých drah Miroslav Kupec přestavbu dvou elektrických jednotek řady 650 na hybridní pohon. RegioPantery doplněné o baterie by měly poprvé vyjet v Jihomoravském kraji.

„Koncem roku 2019 chceme představit první hybridní vlaky v barvách ČD. Dva RegioPantery upravené ve spolupráci s výrobcem budou na elektrifikovaných tratích jezdit na elektřinu z trolejí a mimo ně na baterii,“ oznámil na svém twitterovém účtu generální ředitel a předseda představenstva ČD Miroslav Kupec.

Hybridní jednotky 650.005 a 650.006 z brněnského Střediska údržby Oblastního centra údržby Východ ČD se nebudou na první pohled lišit od ostatních, na střeše jim přibude další kontejner s akumulátory a technologií a budou navíc zajíždět i na neelektrifikované tratě. Národní dopravce ve spolupráci s výrobcem Škoda Transportation už technickou změnu připravuje. „Baterie budou umístěny na střeše vozidla, na hlavovém voze HV2 ve speciálním kontejneru,“ upřesnila Lubomíra Černá, mluvčí výrobce. „Kontejner obsahuje akumulátorové články, řídicí jednotku BMS a další přístroje pro provoz a zabezpečení systému,“ popsala novinku mluvčí. Jednotka řady 650 už byla akumulátory vybavena, zatím jen zkušebně.

Desítky kilometrů na jedno nabití

Vozidlo bude možno přepnout do režimu bateriového napájení povelem prostřednictvím nadřazeného řízení. Baterie mohou mít různou kapacitu podle potřeb ČD pro zajištění běžného provozu. „Celkově lze konstatovat, že vozidlo RegioPanter už je systémově připraveno na instalaci bateriového napájení,“ dodala Černá. Přestavba je podle informací výrobce poměrně jednoduchá a trvá několik týdnů. Časově náročnější jsou ovšem dodací lhůty potřebných komponentů, testování, typové zkoušky a schválení systému.

Nyní například plzeňská Škodovka řeší výpočet vhodné kapacity baterií pro vybrané tratě tak, aby nebyl bateriový pack zbytečně předimenzovaný, těžký a zároveň poskytl dostatečnou kapacitu pro zvolené tratě. Na akumulátor umí kolejová vozidla ujet obvykle několik desítek kilometrů.

Tramvaje, ale se stejnou technologií, už Škoda Transportation dodala do tureckých měst Konya a Eskisehir. Hybridní vlaky představili na berlínském železničním veletrhu Innotrans i výrobci Bombardier (Talent 3) nebo Siemens. Ten hybridní jednotky Desiro ML Cityjet eco vyrábí pro ÖBB.


Průměrné hodnocení (15 hlasů): 5

Další články této rubriky

České dráhy převzaly poslední EffiShunter řady 794České dráhy převzaly poslední EffiShunter řady 794

22.3.2019 - Společnost CZ LOKO předala dvanáctou a zároveň poslední objednanou motorovou lokomotivu řady 794, určenou pro posunovací službu u Českých drah. Vozidla, která nesou obchodní název EffiShunter 300, dodával tuzemský výrobce… »

ČD získaly na Plzeňsku zakázku na 15 letČD získaly na Plzeňsku zakázku na 15 let

12.3.2019 - České dráhy budou i nadále provozovatelem vlaků na lince P2 Plzeňského kraje. Od roku 2021 se navíc na lince objeví zbrusu nové elektrické jednotky vybavené moderními technologiemi a komfortními prvky. Smlouvu na patnáctiletý provoz… »

Vozy ARmpee829 nabídnou více míst první třídyVozy ARmpee829 nabídnou více míst první třídy

15.2.2019 - ČD představí první z restauračních vozů přestavovaných na vůz 1. třídy s bistrem s novým interiérem a technologickým vybavením kuchyně. Kromě toho bude cestujícím sloužit nový informační a elektronický rezervační systém,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika