Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD pořídí vlaky za sedm miliard

ČD pořídí vlaky za sedm miliard

29.4.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto a vizualizace: ŠKODA TRANSPORTATION

České dráhy uzavřely s konsorciem společností Škoda Transportation a Škoda Vagonka rámcový kontrakt na dodávku až 50 nízkopodlažních dvouvozových elektrických jednotek typu RegioPanter se 140 místy k sezení. Prvních 31 souprav se už začalo vyrábět. Objednáno je také pět nových push-pull souprav pro Moravskoslezský kraj. I tuto zakázku získalo zmíněné konsorcium. V provozu by vlaky měly být na jaře 2021.

ČD pořídí vlaky za sedm miliard

České dráhy pokračují ve výrazném omlazování vozidlového parku. Trend potvrdily uzavřením rámcového kontraktu na padesát nízkopodlažních elektrických jednotek a pět moderních, dvoupodlažních push-pull  souprav od konsorcia firem Škoda Transportation a Škoda Vagonka. Hodnota obou zakázek činí zhruba sedm miliard korun. Nová vozidla se objeví v regionální dopravě.

„Soutěž na rámcovou dodávku až 50 moderních elektrických jednotek jsme vyhlásili už loni, abychom mohli jednotlivým regionům nabídnout co nejrychleji další obnovu vozidlového parku. Ta se odvíjí od smluv na zajištění dopravní obslužnosti od prosince 2019, které s kraji postupně uzavíráme,“ vysvětlil předseda představenstva a generální ředitel ČD Miroslav Kupec. Dvouvozové nízkopodlažní jednotky RegioPanter najdou uplatnění v krajích po celé republice. „Jejich výrobu jsme zadali hned při podpisu rámcového kontraktu. Díky tomu nasadíme první jednotky z uvedeného kontraktu už za 25 měsíců, tedy na jaře roku 2021. Pokud bychom soutěžili nové vlaky až po uzavření všech kontraktů na dopravní obslužnost, byly by první jednotky nasazeny přibližně o rok později,“ upřesnil Kupec. Smlouvy vedení ČD a konsorcia se uzavíraly na konci března v budově generálního ředitelství ČD.

Nasazení téměř kamkoli

Potvrzená je nyní výroba 31 jednotek pro linku spěšných vlaků Plzeň – Cheb – Karlovy Vary (4 kusy), pro linku P2 Klatovy – Plzeň – Beroun (11 kusů), pro kraj Vysočina (6 kusů) a Jihočeský kraj (10 kusů) v hodnotě 3,6 miliardy korun. RegioPantery nabídnou až 140 míst k sezení a všechny žádané prvky výbavy včetně elektrických zásuvek či internetového připojení. Jednotky budou dvousystémové (3 kV DC, 25 kV

50 Hz AC), což umožní jejich nasazení prakticky na jakékoli elektrifikované trati v ČR. Vlaky ve špičce nabídnou trojnásobnou kapacitu díky možnosti spojení až tří jednotek řízených jedním strojvedoucím. Maximální rychlost je 160 km/h a samozřejmostí je vybavení evropským zabezpečovacím zařízením ETCS. Hodnota rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů činí 5,89 miliardy korun.

České dráhy v současnosti provozují 12 jednotek RegioPanter řady 440, osm jednotek řady 640, 17 jednotek řady 650 a 14 jednotek pro dálkovou dopravu InterPanter řady 660 a 661.

Zcela nová bude i pětice netrakčních push-pull souprav, kterou hodlá národní dopravce nasadit na linky v Moravskoslezském kraji. Jednotky, vycházející z koncepce NIM Express pro DB, budou ČD provozovat na trati mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem, Frýdlantem nad Ostravicí a Frenštátem pod Radhoštěm. „Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou. Nové vlaky nabídnou bezbariérový nástup, klimatizované oddíly, wi-fi připojení k internetu, elektrické zásuvky pro napájení elektroniky cestujících nebo dostatečně velké prostory pro cestování osob na vozíku, přepravu kočárků, kol a v zimě lyží,“ vyjmenoval Miroslav Kupec. Jezdit mohou až 160 km/h a budou vybavené systémem ETCS. Celková hodnota uzavřeného rámcového kontraktu včetně dodávky náhradních dílů je 1,039 miliardy Kč. Vlastní soupravy v hodnotě 986 milionů Kč ČD obdrží na jaře roku 2021.  

S prodlouženou zárukou

Netrakční jednotky se budou skládat ze tří vozů, jednoho řídicího se stanovištěm strojvedoucího, ze kterého je možné dálkové ovládat lokomotivu, a dvou vozů vložených. „Cestující se mohou těšit na dvoupodlažní soupravy nové generace plně odpovídající západoevropským standardům. V základní sestavě budou třívozové soupravy složené ze dvou vložených a jednoho řídicího vozu s celkovou kapacitou až 356 míst k sezení. Na vozidla mimo jiné poskytujeme nadstandardní záruku v délce pěti let od dodání do provozu,“ sdělil předseda představenstva a prezident skupiny Škoda Transportation Petr Brzezina.

Z výbavy push-pull a RegioPanterů

●  světlý a přehledný klimatizovaný interiér

●  nízkopodlažní uspořádání a plošina

●  dveře ovládané speciální vysílačkou pro nevidomé vč. akustického majáčku

●  prostorné bezbariérové WC a sklopný přebalovací pult

●  Wi-Fi připojení k internetu

●  elektrické zásuvky 230 V vč. USB portů

●  sklopné nebo rozkládací stolky

●  moderní audiovizuální informační systémem s LCD monitory

●  informační štítky v Braillově písmu

 


Průměrné hodnocení (10 hlasů): 4.6

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika