Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí

ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí

26.4.2023

V roce 2022 přepravilo ČD Cargo přes 10,5 milionu tun hnědého uhlí do elektráren, tepláren i do uhelných skladů po celé České republice. Je to o přibližně 3 miliony tun více než v roce 2021. Přijali jsme celou řadu opatření a udělali maximum pro to, abychom napomohli řešení energetické krize. Kromě realizace tradičních obchodních případů jsme byli osloveni také staronovými zákazníky, kteří v minulosti přešli na spalování jiných paliv. Podařilo se nám dokázat, že jsme pro všechny spolehlivým dopravcem, solidním obchodním partnerem.

ČD Cargo vyhrálo výběrové řízení na přepravu uhlí

Na podzim loňského roku jsme se zúčastnili výběrového řízení s názvem „Provozování drážní dopravy a poskytování služeb – TKR“ vyhlášeného společností Veolia Energie Česká republika. Podali jsme nejlepší nabídku a uspěli. Pojďme se nyní proto na tento obchodní případ podívat podrobněji. Předmětem výběrové řízení bylo zajištění provozování dráhy a drážní dopravy a vykládka paliva na vlečce teplárny v Krnově. S těmito činnostmi má naše společnost bohaté zkušenosti. Po celé České republice zajišťujeme obsluhu více než 900 vleček a na 40 vlečkách jsme i provozovateli dráhy. Právě v obvodu PJ Ostrava máme v tomto segmentu dva významné referenční zákazníky – Lenzing Biocel Paskov a Cement Hranice. Také s vykládkou uhlí máme bohaté zkušenosti, zejména pak na jihu a východě Čech.
Teplárna Krnov
Představme si nejprve společnost, která teplárnu v Krnově provozuje. Skupina Veolia Energie zahájila svoji činnost na českém trhu už na počátku devadesátých let minulého století a dnes své hlavní energetické komodity – teplo a teplou vodu – dodává do 560 tisíců domácností a společně pak s elektřinou a dalšími komoditami, jako jsou chlad, plyn, stlačený vzduch a dusík, je dodává do více než 300 průmyslových podniků a 1 800 zařízení v terciárním sektoru (obchod, doprava, zdravotnictví atd.). Teplárna v Krnově, spolu s dalšími energetickými zdroji například v Třebovicích, Přívoze nebo Olomouci, organizačně patří do Regionu Morava. Výroba elektrické energie zahájená v Krnově v roce 1903 byla úzce spjata s rozvojem textilního průmyslu. Po skončení druhé světové války výroba elektřiny postupně klesala, a to na úkor dodávek tepla. V roce 1967 se Elektrárna Krnov přejmenovala na Výtopnu Krnov. Postupně byly instalovány nové kotle – jako poslední byl v roce 2009 zprovozněn kotel K6, v té době se jednalo o největší kotel na spalování biomasy v Česku.
ČD Cargo je tradičním dopravcem paliva do krnovské teplárny. Vozíme jak hnědé uhlí z Dolů Bílina, tak v menší míře i černé uhlí z OKD. Přepravní objem v souvislosti s Green Dealem postupně klesal a ustálil se zhruba mezi 6–10 tisíci tunami ročně v závislosti na délce topné sezony a dalších vlivů. V loňském roce však objem opět výrazně narostl a dosáhl téměř 18 tisíc tun. Souviselo to samozřejmě se situací na energetickém trhu. Přepravy do Krnova pokračují plynule i v letošním roce. Od začátku roku do poloviny března jsme v osmi ucelených vlacích přepravili již téměř 10 tisíc tun hnědého uhlí.

Obsluha vlečky a vykládka paliva
Vlečka krnovské teplárny odbočuje z železniční stanice Krnov a odbočují z ní ještě další dvě vlečky – Krnovská škrobárna a SVIT ENTERPRISES. Ty však nyní nejsou příliš využívány. V areálu teplárny se nacházejí tři koleje o délce 345–350 metrů, na koleji č. V3 je hlubinný zásobník, zbylé dvě koleje slouží k odstavování plných ložených i vyložených vozů. Bohužel na vlečce není k dispozici rozmrazovací tunel. Ze stanice jsou vozy na vlečku sunuty. K posunu s vozy na koleji s „hlubiňákem“ může být použit vrátek, ČD Cargo však přednostně zajišťuje posun s motorovou lokomotivou, a to z důvodu potřeby připojení „wapek“ na vzduch „žlutými hadicemi“. Pracovníci vykládky pak vozy otevírají a zavírají pneumaticky; manipulace a vykládka se výrazně urychlí. Na vlečce jsou i dva přejezdy. Ten blíže areálu teplárny u objektu Armády spásy musí být v době posunu a vykládky zabezpečený uzavřením vjezdových vrat (z každé strany pozemní komunikace jsou jedna vrata), aby se zabránilo nekontrolovatelnému pohybu osob v kolejišti. Ty mohou během této doby využít blízký podchod.
„První vlak jsme v teplárně vyložili a dočistili 30. a 31. ledna, učili jsme se za pochodu, chlapi vše skvěle zvládli a akce klapla na jedničku,“ říká Daniel Dorda, dozorčí PP Ostrava hlavní nádraží. „Bohužel vykládku dalších vlaků nám v únoru výrazně ztížily klimatické podmínky, protože teploty dosahovaly až minus 14 °C,“ doplňuje pan Dorda. „Ucelené vlaky jsou sestaveny z 22 vozů řady Falls, vykládáme je po skupinách 11 vozů a měli bychom to zvládnout za jednu směnu od 9 do 14 hodin. Vykládací četu tvoří v základní sestavě celkem tři pracovníci. Z každého vozu také musíme vzít vzorek. Po vykládce pak vzorky z celého vlaku předáváme pracovníkovi zauhlování společnosti Veolia,“ vysvětluje dále Daniel Dorda a dodává: „Pro naše zaměstnance je to úplně nová práce, ale jsme za ni rádi. Po ukončení kůrovcových přeprav je to další nová pracovní příležitost.“
 


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 3

Další články této rubriky

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinekBanány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 - Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých… »

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika