Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

13.9.2024 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Kvůli zavedení evropského zabezpečovače ETCS na železničních koridorech z Prahy do Ostravy, z Ostravy do Břeclavi a z Břeclavi do Prahy od 1. ledna 2025 zmizí z tuzemských tratí další letitější lokomotivy. V některých případech poslední zástupkyně vybraných řad doslouží příští, nejpozději pak přespříští rok v místech, kde začne výhradní provoz pod dohledem ETCS po roce 2025.

Banány, Plecháče a Bastardi brzy odejdou na zasloužený odpočinek

Fanoušci strojů starších řad mají poslední možnost zvěčnit si tyto dosluhující exempláře na tratích v běžném provozu. „Kdo se chce svézt expresem vedeným legendární lokomotivou řady 151 pře-zdívanou Banán na železničním koridoru z Prahy do Ostravy a Žiliny, nebo si chce tuto lokomoti-vu na koridoru z Prahy na východ vyfotografovat, má na to zhruba poslední čtyři měsíce. Léto je díky dlouhým dnům a prázdninám ideální příležitostí železniční legendu zdokumentovat a zažít ji v provozu,“ řekl člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta. 
Řada 151, dříve označena jako E 499.2, byla vyrobena v roce 1978 v počtu 27 kusů v plzeňské lokomotivce a určena pro dopravu těžkých rychlíků a expresů na koridoru Praha – Košice – Čier-na nad Tisou. Na horských tratích na česko-slovenském pomezí a na Štrbské rampě na úpatí Vy-sokých Tater měla nahradit dvojici strojů, které byly potřeba pro dopravu až patnácti vozových vlaků. Výkon strojů je 4 000 kW a maximální rychlost je 160 km/h, původně 140 km/h. 
České dráhy nyní provozují posledních jedenáct lokomotiv řady 151 v depu v Bohumíně. Na trati mezi Prahou a Žilinou je jejich denní turnusová potřeba ještě sedm kusů a denně ujedou v průměru 750 km. Od jízdního řádu 2025 však z této tratě definitivně zmizí a posledních šest lokomotiv najde útočiště v pražském depu. Jejich plánované nasazení je v čele rychlíků Labe linky R20 mezi Prahou a Děčínem. 
Do konce roku z našich tratí úplně zmizí pomalejší verze Banánů s rychlostí 140 km/h označených řadou 150.2. Posledních šest vozidel slouží v pražském depu na spěšných vlacích z Prahy do Kutné Hory a vypomáhají na rychlících do Hradce Králové. Nejpozději s koncem letošního jízdního řádu, případně s dodávkou nových RegioPanterů, skončí jejich plánované nasazení. 

Zvoní umíráček i dalším
V osobní dopravě se blíží konec také dalších řad lokomotiv. Jedná se o typy 163, 210, 242 a 371. Lokomotivy řady 163 a 210 v příštím jízdním řádu už nebudou turnusovány a poslouží jen jako záloha a výpomoc při zvláštních akcích. Například jihočeská řada 210 bude do září nahrazena nově dodanou pěticí RegioPanterů. Pak poslouží už jen na záloze v Českých Budějovicích a v Plzni a také například při zajištění dopravy účastníků hromadných akcí na lipenské lokálce a při podobných mimořádných výkonech. 
Poslední Plecháče řady 242 v počtu zhruba 12 kusů budou ještě příští rok dosluhovat v plzeňském depu na rychlíkové lince R11 z Plzně do Českých Budějovic a Jihlavy, na posilových výkonech nebo při zajištění sezónních vlaků na západě a jihu Čech. Vypomáhat jim bude také jediný pro-vozní kus řady 263 s číslem 002. V roce 2026 už se s provozem těchto typů kromě mimořádných výkonů nepočítá.  
Také pro Bastardy neboli řadu 371 v Děčíně se významně omezí provozní revír a v roce 2025 bu-dou jezdit spolu s pražskými 151 na spojích R20 Labe mezi Děčínem a Prahou. Řady 151 a 371 si rozdělí výkony na této lince přibližně na polovinu. Bastardy pak zajistí i provoz sezonních vlaků Letní a Vánoční kometa do Drážďan. To by měly být jejich poslední výkony ještě v roce 2026. 

Ubude starých motoráků
S dodávkou nových vozidel a zaváděním ETCS se během nejbližších let sníží rozsah provozu i dalších legendárních vozidel, například motorových vozů 810 a 854, a to ve všech regionech.
Změní se také nasazení elektrických lokomotiv řady 380. Ty už od prosince nebudou jezdit po koridoru z Prahy do Břeclavi a dál na Slovensko a do Maďarska a ovládnou dálkovou dopravu na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic a dál do Lince. Letošní léto je tak poslední možnos-tí vyfotografovat si stroje této řady na tratích z Prahy na Moravu.  
V případě elektrických lokomotiv tak bude v blízké době dosaženo vysoké unifikace a ze součas-ného počtu deseti řad traťových elektrických lokomotiv klesne tento počet na dva základní typy: na řadu 362 a Vectron, která bude v provedení pro rychlost 200 km/h a pro rychlost 230 km/h. V regionální dopravě pak nahrazují elektrické lokomotivy především jednotky RegioPanter.
 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Po Branickém mostě opět jezdí vlakyPo Branickém mostě opět jezdí vlaky

18.8.2024 - Branický most se po šedesáti letech dočkal jižní koleje. Koncepčně dvoukolejná stavba byla po desetiletí provozována pouze jako jednokolejná, a to včetně navazujícího úseku do Krče a dále. Přestože se o plánovaném… »

Smíchov a Masaryčka se proměnily ve staveništěSmíchov a Masaryčka se proměnily ve staveniště

8.8.2024 - Přestože se práce na rekonstrukci Masarykova nádraží zpočátku soustředily převážně na prostor kolem sedmé koleje, se začátkem léta začaly ovlivňovat provoz mnohem více. Linky S2 a S22 provozované v Praze se musely přestěhovat… »

Vliv proměny vozidlového parku na jeho údržbuVliv proměny vozidlového parku na jeho údržbu

24.7.2024 - Cestující pří jízdě vlakem zpravidla upřednostňují moderní vozidla. Proto je pozitivní, že se Českým drahám daří starší vagony, jednotky a soupravy postupně nahrazovat novými. To však klade další a nemalé nároky na techniky,… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika