Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Aplikace Můj vlak: dlouhé čekání se vyplatilo

Aplikace Můj vlak: dlouhé čekání se vyplatilo

18.12.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ

Skoro všichni už ji měli, jen České dráhy ne. A upřímně řečeno, málokdo očekával, že pokud se nakonec zadaří, udělá díru do světa. Více než rok na ní pracoval tým deseti vývojářů a (jak sami přiznávají) ke konci ztráceli víru v úspěch i oni sami. Výsledek ale překvapil laickou i odbornou veřejnost, rok poté má Můj vlak ve svých smartphonech instalováno přes čtvrt milionu uživatelů, denně zaznamenává 13 tisíc využití a prodá se jejím prostřednictvím až 1 500 jízdenek za 24 hodin.

Aplikace Můj vlak: dlouhé čekání se vyplatilo

Rozepisovat se o tom, co všechno aplikace Můj vlak umí, by bylo nošením dříví do lesa. Zprostředkuje vám totiž prakticky vše, co při cestování vlakem potřebujete. A právě díky této vlastnosti je aplikace Českých drah unikátní, opěvovaná, a dokonce inspirující. Někteří vývojáři po vzoru Mého vlaku začali aplikace pojímat nejen jako jednoúčelový nástroj na vyhledávání spojení nebo prodej jízdenek, ale jako komplexního průvodce při cestování. A přesně touto myšlenkou vývoj v létě 2013 odstartoval.

Inspirací byly potřeby běžného zákazníka

„Hodně jsme se věnovali vývoji a ladění mobilního webu Českých drah a koncepci aplikace pro chytré telefony jsme poměrně dlouhou dobu zvažovali. Nechtěli jsme mít jen „nějakou aplikaci“, ale naším cílem bylo přijít s něčím, co tu ještě nebylo. Na druhou stranu to nesmělo trvat příliš dlouho, protože oproti konkurenci jsme měli asi roční zpoždění,“ popisuje začátky projektu Roman Menc z Odboru obchodu osobní dopravy ČD, který společně s Jiřím Krejčím a Tomášem Kohoutkem stojí za návrhem konceptu, uživatelského rozhraní a designu nové aplikace. Stanovili si nejednoduchý cíl – vytvořit aplikaci, která pokryje potřeby běžného zákazníka. „Nechtěli jsme vytvořit aplikaci, která přinese jen vyšperkovaný e-Shop. Leitmotivem vývoje byla informační komplexnost. Tedy možnost jednoduše najít vhodný spoj, zakoupit si na tento vlak jízdenku, dozvědět se, zda jede včas, na jaké nástupiště přijede a jaké služby nabízí nástupní i cílová stanice. Prostě úplný průvodce cestováním,“ vysvětluje Roman Menc. Vývoj, na kterém se podílelo studio Simbio Digital a společnost Chaps, trval od léta 2013 do října 2014.

Kouzlo tkví v přizpůsobení se jednotlivým platformám

Den D nastal 30. října 2014. Zájem o Můj vlak od počátku předčil očekávání. Aplikaci recenzovaly všechny portály, které se zajímají o mobilní komunikaci, a nešetřily chválou. Dílem také proto, že aplikace je uzpůsobená zvyklostem jednotlivých platforem. „To je další unikum Mého vlaku. Ovládání jsme přizpůsobili jinak pro iPhony a jinak pro Android. Uživatelé totiž nelibě nesou fakt, že některé aplikace vznikají pro konkrétní platformu a pro jinou se jen modifikují. Tomu jsme se chtěli vyhnout,“ říká Roman Menc. Přesto zůstala jedna skupinka nepotěšena – vyznavači platformy Windows Phone. „Ačkoli tento operační systém zaujímá jen asi tři procenta uživatelů chytrých mobilních zařízení v Česku, zájem o Můj vlak z jejich strany je velký. Aplikace pro Windows Phone bude k dispozici už příští rok,“ říká Roman Menc.

Aplikace je vylepšována i pro aktuálně podporované systémy. Zdokonaloval se algoritmus výpočtu zpoždění, které se zobrazuje v záložce Palubní portál. Můj vlak využívá takzvanou umělou polohu vlaku, jejímž principem je zohlednit časovou nepřesnost i v případě, že v posledním sledovaném bodě projel včas a do dalšího bodu nedorazil například kvůli mimořádnosti na trati. „Virtuální“ výše zpoždění se začne počítat 15 minut poté, co měl vlak projet dalším bodem a zvyšuje se do doby, než spoj měřeným bodem reálně projede. Hodnota je pak aktualizována na přesnou výši zpoždění. Vzhledem k promyšlenému algoritmu, který se dál vyvíjí, je odchylka predikovaného a reálného zpoždění minimální. Vylepšení čeká i výběr místa ve vlaku. „Uživatelé si často píší o možnost výběru místa přímo z plánku vozidla. Tuto funkcionalitu máme rozpracovanou a počítáme s ní, jen ji musíme doladit. Předpoklad je první kvartál roku 2016,“ dodává Menc. Ve vývoji je i propojení s chytrými hodinkami Apple či pro systém Android.

Ocenění za svěžest i funkčnost

Ruku v ruce se šířením aplikace (samozřejmě zdarma) na smartphonech a tabletech cestujících rostla i její obliba. Ta nemohla ujít pozornosti organizátorů soutěží a anket. Úspěch na sebe nenechal dlouho čekat. Už v červnu 2015 získala druhé místo v kategorii Klientský servis ankety Aplikace roku. O jejím umístění rozhodli sami uživatelé. Odborná porota pak Můj vlak ocenila před nedávnem – v listopadu 2015 stanula aplikace na nejvyšším místě v soutěži WebTop100 v kategorii Mobilní řešení, v absolutním pořadí obsadila druhou příčku. Hodnotitelé nejvíce oceňovali její grafickou svěžest i jednoduchou funkčnost. „Největším oceněním je pro nás ale přes čtvrt milionu uživatelů a průměrně 13 tisíc využití denně. To je více než dostatečná satisfakce za chvíle, kdy jsme už nevěřili, že to dokážeme. Vážím si i podpory ředitele Jiřího Ješety a člena představenstva ČD Michala Štěpána, kteří se o projekt zajímali a vždy trvali na pevných termínech,“ uzavírá Roman Menc.

CO SE CHYSTÁ?

◆ Kreditový účet – elektronická peněženka umožní placení jízdenek v řádech sekund, bez bankovních transakcí

◆ Verze pro platformu Windows Phone

◆ Booking místa z plánku

◆ Každodenní automatické notifikace

◆ Propojení s hodinkami Apple a Android

◆ Rychlé opakování nákupu jízdenky

◆ Zobrazování výlukových informací jen u dot­čených vlaků

◆ Personifikace (vlastní vyzvánění, vytváření rodinných profilů)


Průměrné hodnocení (24 hlasů): 4.63

Další články této rubriky

Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronuLovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu

12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »

České dráhy posílily údržbu vozů České dráhy posílily údržbu vozů

17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »

V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátorV železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor

11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika