Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / Pendolina si dopřávají velkou údržbu

Pendolina si dopřávají velkou údržbu

3.5.2021 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ

Za běžného provozu patří jednotky řady 680 Pendolino k nejvytíženějším vlakům Českých drah. Šest ze sedmi souprav je obvykle nasazeno každý den a denní průměrný běh dosahuje přes 1 100 km. Teď jsou však kvůli snížené poptávce po cestování kvůli epidemii koronaviru častěji odstaveny, což umožňuje jejich rozsáhlejší opravy a údržbu.

 Pendolina si dopřávají velkou údržbu

Podle Jana Studeníka, který má v OCÚ Střed SÚ Praha jih na starosti údržbu těchto vlaků, se aktuálně turnusují denně pouze dvě jednotky. „Díky tomu máme větší prostor uskutečnit na Pendolinech rozsáhlejší opravy nebo odstranit poruchy, jejichž příčina není snadno identifikovatelná. Odstraňování těchto poruch za běžného provozu je potom dlouhodobou záležitostí,“ vysvětlil Jan Studeník.
Mezi nejvýznamnější úpravy patří kompletní výměna mezivozových datových kabelů. Ty byly v původním provedení náchylné k závadám a mohly způsobit i odstavení vozidla. „Nyní máme čas na kompletní výměnu propojek mezi vozy, která se kvůli časové náročnosti původně prováděla pouze v rámci vyvazovacích oprav. Provedeme ji řádově o měsíce až roky dříve, než byl plán,“ upřesnil Studeník. S výměnou kabelů se začalo před rokem a při přibližně tříleté periodě vyvazovacích oprav by byly nahrazeny až v roce 2023.
Vedle samotné výměny technici všechny ostatní kabely upravili tak, aby bylo možné vyměnit propojku samostatně. Díky tomu šlo celou opravu zjednodušit. Dosud se musely jejich opravy provádět přímo na vlacích. Úpravami by se měla snížit jejich poruchovost téměř na nulu.

Preventivní výměny dvojkolí
U jednotek se sjetými monobloky se preventivně vyměňují dvojkolí. „Jde o jednu z nejdůležitějších součástek pro bezpečné fungování vlaků. Proto jsme současný menší provoz využili ke kompletní kontrole dvojkolí a preventivní výměně těch s nejmenším průměrem. Toho dosáhnou vlivem opotřebení v provozu i preventivního soustružení profilu kol, které přispívá k prodloužení jejich životnosti. Pokud se tedy dostaneme na nejmenší možný profil ještě před plánovanou vyvazovací opravou, musíme dvojkolí vyměnit přímo v depu. Tato operace při vytížení řady 680 v běžném provozu ale znamená nasazení náhradní soupravy z klasických vozů,“ upozornil Studeník.
Přísnější prohlídkou procházejí také dveře. Oproti běžné prohlídce se navíc vyměňují energetické řetězy pro vedení různých kabelů propojující křídla dveří s vozidlovou skříní. Tyto součásti jsou z plastu a kvůli stárnutí materiálu začaly praskat. Díky většímu časovému prostoru na údržbu jednotek se dělají také kompletní prohlídky a opravy různých celků, jako jsou sedadla, obložení interiéru, vybavení barového oddílu a kuchyně nebo WC. „Věnujeme se rovněž věcem, které souvisí s aktuálním děním, například instalujeme na všechna WC zásobníky pro dezinfekci,“ shrnul Studeník.
Ve Středisku údržby Praha jih řeší i úpravu interiérového osvětlení Pendolin. Po revitalizaci interiéru před několika lety směřovalo nejvíce podnětů od cestujících a palubního personálu právě sem.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

RegioSpideři si ve Veselí dopřávají komplexní péčiRegioSpideři si ve Veselí dopřávají komplexní péči

6.5.2021 - Pro udržení vysoké míry spolehlivosti a bezpečnosti motorových jednotek Stadler Regio Shuttle RS1 je nezbytné přesně dodržovat plánované stupně preventivních kontrol a oprav těchto vozidel. Jejich nejvyšší stupně dlouhodobě pro… »

 Flotilu Vectronů ČD posílilo dalších šest strojů Flotilu Vectronů ČD posílilo dalších šest strojů

4.5.2021 - České dráhy převzaly v březnu od společnosti Rolling Stock Lease do nájmu všech šest vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron. Dopravce tím rozšířil flotilu těchto strojů ze stávajících jedenácti na sedmnáct… »

Rok železnice připomene zvláštní vlak Rok železnice připomene zvláštní vlak

30.4.2021 - Letošní rok je pro železničáře zcela mimořádný. Začal Evropský rok železnice – událost, která zde doposud nebyla a v následujících desetiletích nepochybně hned tak nebude. Poprvé v historii Evropské unie je takto vyznamenán… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika