Železničář / Provoz / České dráhy zahájily velkou obměnu vozového parku
České dráhy zahájily velkou obměnu vozového parku
21.5.2021 – autor: JOSEF HOLEK, ROBERT PAGAN Vizualizace: SIEMENS MOBILITY Foto: JAN CHALOUPKA
České dráhy objednaly dvacet devítivozových souprav pro vnitrostátní i mezinárodní dálkové trasy. Nové netrakční jednotky Viaggio Comfort s kapacitou 555 míst nabídnou nejmodernější prvky výbavy a budou schopné jezdit rychlostí 230 km/h. V provozu by se měly objevit postupně v letech 2024 až 2026.
Objednávka sto osmdesáti nových vozů u konsorcia firem Siemens Mobility a Škoda Transportation odstartovala velkou obměnu techniky Českých drah. Generální ředitel a předseda představenstva ČD Ivan Bednárik podepsal smlouvu na více než 12 miliard korun v první polovině dubna. Nové vlaky by měly vyjet na linky z Prahy do Hamburku, Budapešti, Grazu a Villachu. Soupravy budou moci jezdit rychlostí až 230 km/h.
„V České republice je v plánu zvýšení rychlosti na konvenčních tratích na 200 km/h a výstavba vysokorychlostních tratí. To v budoucnu umožní provoz vlaků vyšší než dnes maximálně povolenou rychlostí 160 km/h. I proto musíme pokračovat v plánovaných investicích do nových vlaků, kterými naplníme požadavky na standardy vozidel provozovaných na konvenční i vysokorychlostní síti ve střední Evropě. Upevníme si tak dlouhodobá strategická partnerství v rámci mezinárodní přepravy a posílíme pozici v dálkové dopravě,“ vysvětlil Ivan Bednárik.
Vychází z railjetů
Generální ředitel Siemens Mobility Roman Kokšal doplnil, že nákupem kvalitních vozidel zhodnocují České dráhy investice Správy železnic do modernizace tratí i prostředky vkládané ministerstvem dopravy do objednávky veřejné dopravy. „Cílem jsou cestující. Právě jim je určena rychlost, pohodlí a aktivní využití času při cestování. Konstruktivní spoluprací se svými zahraničními partnery vytvářejí ČD ve středoevropském prostoru atraktivní dopravní spojení vhodná k vnitrostátním i mezistátním cestám,“ uvedl.
Soupravy vycházejí z koncepce známých jednotek Viaggio Comfort. Přinesou nejmodernější prvky výbavy, čímž cestujícím nabídnou nejvyšší možný komfort. Kromě klimatizace, elektrických zásuvek pro nabíjení drobné elektroniky, připojení k internetu pomocí bezdrátové sítě wi-fi hovoříme o zatím nekonvenčních oknech, které díky speciální fólii umí posílit signál mobilních telefonů, anebo indukčních (bezdrátových) nabíječkách pro mobily v první třídě.
Nové vlaky si s railjety určitě nespletete. Přední část nového řídicího vozu totiž nevychází z lokomotiv Taurus, ale z Vectronu, tedy jeho nástupce. Osobní vozy však budou příbuzné těm z objednávky na 50 kusů, jež konsorcium už vyrábí a které mají jezdit „jen“ rychlostí 200 km/h. Navíc nemají řídicí vůz.
Komfort i pro hendikepované
Koncept netrakčních vratných souprav snižuje provozní náklady a zkracuje dobu potřebnou na obrat v koncových stanicích. Z řídicího vozu je možné dálkově ovládat elektrickou lokomotivu řazenou na opačném konci vlaku. Nechybí ani přednosti vysokorychlostních vlaků, jako jsou například pevná mezivozová spojení. Ta umožňují bezbariérový průchod celým vlakem a brání pronikání hluku, chladu i prachu z vnějšího prostředí.
Vozy pro Správu železnic
Kontrakt umožňuje odebrat celkem 182 vozů. Pro osobní přepravu ČD jich je určeno 180 v hodnotě téměř 12,5 miliardy korun. Zbylé dva si pořizuje Správa železnic pro účely testování tratí. Využije je na pravidelné měření statických i dynamických parametrů trakčního vedení a nahradí více než 30 let starý měřicí vůz. Vzhledem k připravovanému zprovoznění úseků železniční infrastruktury na rychlost 200 km/h je pro technickobezpečnostní zkoušky požadována rychlost alespoň 220 km/h. Zakázková výroba dvou vozů by tak představovala vysoký finanční i časový rámec uvažované dodávky. Správa se přidala formou sdružení sektorových zadavatelů veřejné zakázky.
Další články této rubriky
Lovosická nástupiště v novém, v Kladně již z peronu
12.4.2024 - V rámci našeho infrastrukturního okénka se tentokrát podíváme na čtyři významné stavby, které v posledních měsících doznaly výraznějších změn. Konkrétně na lovosické nádraží, kde jsou již v provozu všechna nová… »
České dráhy posílily údržbu vozů
17.3.2024 - Linka R17 Vltava / Lužnice / Silva Nortica z Prahy do Českých Budějovic, Českých Velenic a Vídně se dlouhodobě potýkala s nedostatkem vozů. Kvůli tomu musely být nasazeny náhradní vozy nebo zkráceny soupravy. České dráhy proto… »
V železničním srdci republiky přibyl už třetí simulátor
11.3.2024 - ČD Cargo představilo ve druhé polovině února nový simulátor lokomotivy Siemens Vectron. Umístěný je v České Třebové, tradiční baště tuzemských železničářů. Velmi zdařilou a do detailu vyvedenou kopii skutečné kabiny… »