Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Zaměstnanci na Osoblažce pečují o omlazenou mašinku

Zaměstnanci na Osoblažce pečují o omlazenou mašinku

23.5.2013 – autor: MARTIN HARÁK

Jedinou úzkorozchodnou trať, na které provozují dopravu České dráhy, najdete ve Slezsku – v poměrně opuštěném koutu republiky nedaleko polských hranic. Podívali jsme se za našimi zaměstnanci, kteří se tu starají o pravidelný provoz, který svým charakterem připomíná tak trochu nostalgické jízdy. Jejich cílem je, aby se zde cestující cítili stejně dobře jako třeba v moderním vlaku na koridoru.

Zaměstnanci na Osoblažce pečují o omlazenou mašinku

Na dvacet kilometrů dlouhé trati spojující Třemešnou ve Slezsku a Osoblahu zabezpečuje dopravu jedna turnusová lokomotiva s přívěsným vozem. Obě vozidla nedávno prošla zásadní modernizací, takže vypadají jako nová. Však jsou na ně zdejší zaměstnanci Českých drah náležitě hrdí. „Nemáme sice už tolik cestujících jako v minulosti, ale ve špičkách pracovních dní jezdíme slušně obsazeni. Totéž platí pro jarní a letní víkendy, to někdy musíme posilovat vlak dalším přívěsným vozem,“ říká Jan Žídek, který má osoblažské depo, které vypadá jako z pohádek o mašinkách, na povel. 

Nový motor má nižší spotřebu

Motorová lokomotiva 705.913, která prošla modernizací, byla vyrobena v roce 1958. Zásadní změna spočívá ve výměně pohonné jednotky a také obou stanovišť strojvedoucího. „Dnes můžeme lokomotivu i přívěsný vůz považovat za zcela moderní vozidla. Na původní stroje odkazuje především vnější obal a retro nátěr. „Lokomotiva byla navíc osazena ekologickým a úsporným vznětovým šestiválcovým motorem Tedom M1.2C M640S namísto původního těžkého motoru ČKD 12V 170 DR. Nový šestiválec má až o padesát procent nižší spotřebu, byť je výkonově takřka shodný s tím původním, který se mimochodem používal i do starých motorových vozů řady 830,“ informuje Jan Žídek.

Vysvětluje nám ještě, že úředně depo náleží pod bohumínskou provozní jednotku DKV Olomouc a že kromě zmodernizované soupravy tu mají ještě tři lokomotivy a čtyři přívěsné vozy sloužící jako rezerva. Ty už se ale modernizovat nebudou, protože do provozu se nasazují jen výjimečně, například když zmodernizovaný stroj potřebuje nezbytnou údržbu. Další investiční náklady na „omlazení“ vozidlového parku by tedy nebyly ekonomické. Kromě toho dvě lokomotivy 916 a 917 dnes slouží jen jako zdroj na náhradní díly. 

Strojvedoucí si zvykají na tlačítko bdělosti

Na úzkokolejné Osoblažce se pravidelně střídají čtyři strojvedoucí 365 dní v roce. Jeden z nich, Marek Florián, potvrzuje naprostou spokojenost s modernizovanou lokomotivou. „Obsluha stroje 913 je naprosto bezproblémová a hlavně výrazně tišší než u jeho sourozenců se starými motory. Na těch se ostatně pořád něco spravovalo a nebylo výjimkou, že jsme zůstali stát někde na trati kvůli špatnému chlazení nebo mazání. To nyní zcela odpadlo. Vytratil se i typický zápach po naftě a oleji a stanoviště je na úrovni dnešní doby,“ libuje si.

Na obou stanovištích stroje 913 najdeme moderní sofistikované pracoviště vybavené palubním počítačem a moderními ovládacími prvky. Zevnitř lokomotiva vůbec nevypadá, že byla vyrobena v roce 1958. „Na modernizovaném stroji používáme nově tlačítko bdělosti, což je poněkud nezvyk oproti původnímu klasickému provedení, kde nebylo k dispozici. Je to určitá daň za pěkné pracovní prostředí,“ směje se Marek Florián. „Výborným pomocníkem je palubní počítač, ve kterém se mohu podívat do historie závad vozidla. Tedy nejen kdy jsem měl sám nějaké problémy, ale s čím se potýkali například kolegové. Mám tak dokonalý přehled, podobně jako kolegové, jak lokomotiva funguje, což je patrně asi ten největší přínos,“ vysvětluje strojvedoucí. 

Textil místo koženky

A co ocení na modernizované soupravě cestující? Určitě nové textilní potahy na sedačkách, které už v zimě nestudí a v létě nelepí jako původní koženkové. Navíc teď mají k dispozici moderní informační systém znázorňující jméno příští stanice či zastávky. „Jezdíme ke všem spěšným vlakům spojujícím Ostravu s Jeseníkem, kde jsou nasazeny modernizované soupravy. Chceme, aby se naši zakazníci při přestupu na malý vlak cítili stejně dobře jako ve velkém vlaku, kterým právě přijeli,“ vysvětluje vrchní přednosta DKV Olomouc Dušan Tylich, který díky své funkci vlastně také patří mezi naše lidi na Osoblažce.


Průměrné hodnocení (3 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídímNa Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím

29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika