Železničář / Lidé a příběhy / Trojice zaměstnanců, která dostala cestující do bezpečí
Trojice zaměstnanců, která dostala cestující do bezpečí
22.11.2012 – autor: MARTIN HARÁK
Případ lidské i profesionální solidarity se udál letos v květnu v Uhersku při hrozivě vyhlížející železniční nehodě. Vlak EuroCity směřující z Budapešti do Berlína vrazil v plné rychlosti do automobilu stojícího na přejezdu. Zaklíněné auto i lokomotiva začaly po nárazu hořet. Díky zásahu strojvedoucího, vlakvedoucí a průvodčího nedošlo k ohrožení cestujících a materiální škody byly omezené.
Všichni tři pocházejí z Břeclavi, pracují pro České dráhy a 7. května měli společnou službu na spoji EuroCity. Řeč je o strojvedoucím Františku Zugarovi, vlakvedoucí Boženě Hofírkové a průvodčím Marianovi Kuchařovi, kteří byli oceněni u příležitosti Dne železnice. Onen květnový den se jejich služba vymkla normálu, když mezinárodní vlak z Budapešti do Berlína narazil do zaklíněného automobilu na přejezdu u stanice Uhersko. Automobil byl sice už prázdný, ale v ohrožení se ocitli cestující ve vlaku, protože okamžitě po nárazu vznikl požár.
Vlak naštěstí nevykolejil, ale někteří lidé nebrali situaci vážně
„Při průjezdu pravotočivým obloukem jsem na vzdálenost asi sto metrů uviděl stát na kolejích starou škodovku a u ní pobíhajícího chlapíka, který mně gesty naznačoval, abych zastavil. To opravdu nebylo možné ani zázrakem. Na rychloměru jsem měl v ten okamžik 158 km/h!“ vzpomíná na onen den strojvedoucí František Zugar. „Takzvaně jsem nasypal rychlobrzdu a zůstal sedět, nic jiného se stejně nedalo dělat. Během asi dvou vteřin se ozvala dutá rána a auto jsem roloval před sebou. A to přes celé nádraží až k odjezdovému návěstidlu, což bylo dobrých pár set metrů. Všechno se sběhlo rychle, tak jsem se jen modlil, aby vlak nevykolejil. V tomhle jsme měli štěstí v neštěstí, jenže lokomotiva začala po nárazu hořet,“ pokračuje.
Strojvedoucí se okamžitě spojil se svým nadřízeným v Břeclavi, zatímco vlakvedoucí Božena Hofírková kontaktovala hasiše a dispečery. Hlavním úkolem pro průvodčího Mariana Kuchaře bylo odvést cestující, zvláště těch z prvních vozů, do bezpečí. „Někteří lidé bohužel berou takovou situaci jako senzaci, i když se vlastně jedná o tragédii,“ říká průvodčí Kuchař. „Zatímco většina cestujících, včetně dvaceti dětí, které seděly hned v prvním voze za lokomotivou, odešla spořádaně do bezpečné vzdálenosti, několik zvědavců běhalo kolem požáru a fotografovalo zbytky automobilu. Snažil jsem se jim vysvětlit, že na vedlejší koleji může jet klidně vlak a stane se další tragédie. Nerad na to vzpomínám. Vždyť EuroCity bylo plné, vezli jsme asi 500 lidí,“ dodává Marian Kuchař.
Čekání na hasiče představovalo pro vlakvedoucí Boženu Hofírkovou asi nejdelší půlhodinu v životě. „Na dispečinku slíbili, že hned přijedou. Během té půlhodiny jsme ale vyprázdnili všechny hasičské přístroje na lokomotivě, ve vozech, ale i ze sousední lokomotivy od společnosti ČD Cargo. Velmi nám pomáhal ještě odborný lektor DVI Jiří Bodó z Ústí nad Labem,“ uvádí vlakvedoucí Hofírková.
Požár nebyl do příjezdu hasičů pod kontrolou
Když už si zaměstnanci ČD mysleli, že požár zlikvidovali, rozhořel se s ještě větší intenzitou. „Propadali jsme v té chvíli lehkému zoufalství. Ještě že byl na trati zastaven provoz a cestující jsme dostali dostatečně daleko. Naštěstí hasiči dorazili v momentě, kdy jsme spotřebovali poslední hasicí přístroj,“ vzpomíná strojvedoucí František Zugar. Na vážnost situace upozorňoval i hustý černý dým, který se linul z přední části vlaku.
Vlak EuroCity nakonec zůstal stát ve stanici Uhersko tři hodiny. Navíc panovalo značné vedro, což situaci ještě zhoršovalo. Nervozitu projevovali zejména fanoušci skupiny Metallica, kteří kvůli nehodě nestíhali plánovaný koncert v Praze. Když však viděli dlouhotrvající boj s ohněm, tak se i u nich projevilo pochopení. V krizové situaci se ale ukázaly i pozitivní lidské vlastnosti. Například pokladní z Uherska, která už měla po směně, zůstala na nádraží a podávala cestujícím pitnou vodu a sháněla jim informace o přípojích. Všichni zaměstnanci Českých drah, kteří se podíleli na likvidaci požáru a uklidňování mimořádné situace, si tak zaslouží upřímný lidský obdiv a poděkování.
FRANTIŠEK ZUGAR
Strojvedoucí z Provozní jednotky Břeclav DKV Brno. Po studiu Střední průmyslové školy dopravní v Břeclavi, obor Kolejová doprava v železniční dopravě, odešel pracovat jako strojvedoucí. V této funkci působí kontinuálně již 38 let.
BOŽENA HOFÍRKOVÁ
Na dráze pracuje 38 let ve funkci průvodčí a vlakvedoucí v břeclavském Středisku vlakových čet spadajícím pod RCVD Brno. Na železnici se dostala po studiu gymnázia a následně střední průmyslové školy zemědělské. V mládí se zkoušela dostat i na DAMU.
MARIAN KUCHAŘ
Břeclavský průvodčí pracuje v RCVD Brno od roku 1998. Na železnici nastoupil v roce 1997 po absolutoriu břeclavské Střední průmyslové školy dopravní jako signalista, po několika měsících se nechal přeložit na práci k vlakovým četám, kde vydržel dodnes.
Další články této rubriky
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »