Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Strojvedoucí zachránil život vážně zraněného sebevraha

Strojvedoucí zachránil život vážně zraněného sebevraha

7.6.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Na trať tehdy vyjel zcela neplánovaně jako záskok za kolegu. Netušil, jak dramatická jeho směna nakonec bude. Strojvedoucí rakovnické provozní jednotky plzeňského DKV František Mrázek se stal přímým účastníkem mimořádné události, kdy se mu do cesty postavil, či spíše lehl sebevrah. Jak se zraněný muž záchranářům i národnímu dopravci nakonec odvděčil?

Strojvedoucí zachránil život vážně zraněného sebevraha

Toho lednového dne roku 2016 mrzlo a strojvedoucí František Mrázek na své chatě opravoval kamna. Bylo okolo desáté hodiny dopolední, když mu zavolal strojmistr rakovnické jednotky plzeňského DKV a zeptal se, zda by nešel na záskok do práce. Jenže strojvedoucí odmítl s tím, že je uprostřed rozdělané práce. Když strojmistr naléhal po poledni znovu, byl úspěšný. V tu dobu však nikdo netušil, že neplánovaná směna strojvedoucího skončí tragédií.

„Dojel jsem z Loun do Kralup a okolo třetí hodiny odpolední jsem vyrazil do Peruce,“ začíná František Mrázek vyprávět svůj nepříjemný zážitek. V motorovém voze řady 809 tehdy vezl tři cestující a cesta na lince Os 9712 byla bez problémů. Zvrat nastal až v oblouku u Klobuků v Čechách. V místě, kde se trať zařezává do úvozu.  „Byla tma, a já si všiml záblesku. Řekl jsem si, že přede mnou je něco, co tam být nemá,“ vzpomíná dnes už s odstupem času. Strojvedoucí tedy začal intenzívně brzdit, vůz se bohužel začal na ojíněných kolejnicích smýkat. A než stačil odbrzdit, viděl, že si mu před vůz lehá sebevrah. Prudké brzdění pokračovalo, námraza nenámraza. ­„Lehl si i přesto, že jsem na něj houkal. Natáhl se kolmo ke kolejnicím a ještě se našponoval. Jel jsem smykem a přál jsem si, aby už vlak stál. Bohužel, nestalo se,“ popisuje Mrázek smutnou událost.

Zastavil masívní krvácení

Po zastavení cestující v rychlosti informoval o nastalé situaci a odběhl ke zraněnému muži. Ten při střetu utrpěl těžká poranění. Kromě jiného mu vlak částečně amputoval obě nohy. „Když jsem k němu doběhl, jen chrčel a z nohou silně krvácel. Byl pochopitelně také ve velkém šoku. Mezitím se všichni cestující doslova rozutekli. Abych zaškrtil krvácení, použil jsem kravatu. Na druhou nohu mi však nezbylo, musel jsem si doběhnout pro čistý hadr do vlaku. Při tom jsem ještě rozsvítil reflektor a zraněnému sebevrahovi jsem tam nechal baterku,“ vybavuje si další podrobnosti.

Asi třicetiletý muž měl štěstí, že se pod motorovým vozem otočil a neutrpěl smrtelná zranění hlavy. Tu mu pak František Mrázek podložil, zavolal pro pomoc a vyčkával příjezdu záchranné služby, hasičů a kriminálky. „Muž po chvilce přišel k sobě, tak jsme spolu mluvili. Já mu v té chvíli tykal a uklidňoval jej, že brzy přijede lékař. Ptal se, kde je a co tam dělá a co se mu stalo. A v této chvíli mu řekněte, že nemá nohy,“ zmiňuje se s tím, že v nastalém stresu zapomněl použít i lékárničku.

Hlavně nepovolit!

Záchranné týmy dorazily na místo nehody do několika minut. „Chvilku jsem jim ještě svítil, pak si to ale vše vzali záchranáři pod svou režii a já se nechal vystřídat.  Hasiči i lékař mi ještě říkali, že jsem mu pahýly zavázal opravdu dobře a díky tomu ten nešťastník zcela nevykrvácel. Doktor pak sestřičce zakázal uzly povolit, jinak by prý muž přišel i o zbytek krve.“

Dnes si pan Mrázek snaží celou smutnou událost příliš nepřipomínat. „Nevěděl jsem, co se bude dít, až se na stejnou trasu opět vydám, ale zvládl jsem to. Kdybych si to připouštěl, nemohl bych svou profesi dělat. Lhal bych však, kdybych říkal, že se mi to nevybavuje. Na mysl to samozřejmě čas od času přijde. Člověk se s tím musí naučit bojovat,“ říká smířlivě.

Pomoc s hořkou pachutí

Podobná příhoda se Františku Mrázkovi stala už před více než dvaceti lety. Tehdy se jeho vlaku postavil sebevrah v lesíku u Beřkovic. „Stál tam, houkal jsem na něj, brzdil, což se mi nakonec podařilo. Karoserie vozu mu zastavila těsně u nosu. Pak utekl, zmizel a nikdy jsem ho už neviděl,“ vzpomíná na další neméně nepříjemný zážitek. Zatímco tehdy se naštěstí nic nestalo, v případě nehody u Klobuků byly následky horší. Přejetý muž nakonec přežil, a dokonce strojvedoucímu volal s otázkou, zda neutrpěl nějakou újmu. Ten s ním celý incident příliš nerozebíral. „Co jsem se později dozvěděl, měl na ČD a všechny, kteří se mu snažili pomoci, podat trestní oznámení. Že prý jsme mu ublížili,“ uzavírá strojvedoucí.  Za svůj čin byl František Mrázek oceněn. Od vedení národního dopravce získal pamětní list předsedy představenstva a generálního ředitele ČD a hodnotný dar.


Průměrné hodnocení (25 hlasů): 5

Další články této rubriky

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídímNa Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím

29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika