Železničář / Lidé a příběhy / Strojvedoucí z Plzně spojuje tvůrčí práce na webu
Strojvedoucí z Plzně spojuje tvůrčí práce na webu
13.2.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Na začátku šlo o nápad šestadvacetiletého Josefa Kulaviaka, který pracuje jako strojvedoucí Českých drah v plzeňském depu. Před dvěma lety přišel na to, že by se svým o dva roky starším kamarádem a současně strojvedoucím ze společnosti ČD Cargo Michalem Pelíškem mohl vytvořit společné praktické webové stránky pro kolegy z obou dopravních společností. Své dílo zprovoznili na apríla roku 2012.
Na začátku jejich webové stránky znalo jen pár železničářů z Plzně. Dnes už se jim ozývají čtenáři z celé republiky. „Snažíme se pomáhat kolegům, kteří jsou strojvedoucí v přípravě, či těm, kteří mají před zkouškami. Vždy nás potěší zpráva, že pomocí našich stránek někdo složil úspěšně zkoušky,“ říká Michal Pelíšek, jeden ze dvou strojvedoucích, kteří stojí za vznikem webu www.strojvedouciplzen.cz. Jak ho doplňuje Josef Kulaviak, druhý tvůrce, stránky prakticky vznikaly na dálku a jejich obsah se postupně vyvíjel. Nejdříve tam byly hlavně informace o několika řadách lokomotiv a motorových vozů, pak přibyly technické popisy, návody k řešení vybraných závad nebo například seznam simplexních kanálů či telefonní seznam. Podle statistik si uživatelé webu nejvíce oblíbili technické popisy lokomotiv, zejména dvousystémové lokomotivy řady 363 (Eso).
Podle stránek opravili porouchanou lokomotivu
Web je silně propojený s železničním provozem. Oba tvůrci konzultují obsah především s kontrolory vozby, se kterými řeší nejen poruchy, ale i uvádění nových řad do provozu. V poslední době šlo například o stroje řad 362 a 363 (s takzvaným WTB protokolem), které jezdí v soupravách s řídicími vozy přezdívanými Sysel, nebo zkušební provoz zabezpečovacího zařízení typu LS 06 na strojích řady 362. „S lidmi z ČD Cargo rozebíráme i nové lokomotivy, které se objevují na zkušebním okruhu ve Velimi, včetně modernizované řady 363.5. Neradi bychom zapomněli na naše kolegy strojvedoucí, kteří nám dodávají řadu poznatků z provozu, například ze zkušeností s novou řadou 844, motorových jednotek RegioShark polské výroby, ale i jinými, třeba i staršími stroji,“ říká strojvedoucí Josef Kulaviak.
Mezi nadšenci a milovníky železnice je velký zájem o novou fotogalerii, ve které neustále přibývají snímky současné i historické. Dnes je jich už kolem pěti stovek. Mezi strojvedoucími si získala popularitu kapitola týkající se odstraňování závad hnacích vozidel. „Zaznamenali jsme i návštěvy pomocí mobilních telefonů přímo z výkonu služby od řady strojvedoucích, kterým tato možnost pomohla vyřešit problém přímo na lokomotivě,“ potvrzuje praktickou stránku webu Michal Pelíšek.
Podporují komunikaci se čtenáři
Oba tvůrci webových stránek nechtějí ustrnout na místě a už si dali úkoly pro letošní rok. Zaprvé chtějí rozšiřovat fotogalerii, zadruhé zpracovat dvě řady elektrických vícesystémových lokomotiv, „škodováckou“ řadu 380 a rakouského Tauruse, tedy řadu 1216 ÖBB. Mají v plánu se zaměřit i na lokomotivy stejnosměrné trakce, například stroje řad 122, 130 nebo 163. „Bude to ovšem časově náročné, protože popisy tvoříme vlastními slovy, nikoli větami opsanými z příručky,“ komentuje Josef Kulaviak, který dnes příležitostně přednáší na plzeňské dopravní průmyslovce.
Stránky se vyvíjejí i díky komunikaci s fanoušky. Návštěvníci webu se například dělí o své zážitky na diskuzním fóru. Pomáhají i fotografové nebo kontroloři vozby DKV Plzeň. „Těší nás i to, že nás kontaktují i lidé mimo dráhu, kteří nám fandí a zasílají různé podněty k tvorbě. Z tohoto důvodu jsme vytvořili sekci Když se řekne…, kde najdete zajímavosti a názvosloví, které široká veřejnost nezná,“ říká Michal Pelíšek.
Jestliže máte čas a zájem prostudovat stránky www.strojvedouciplzen.cz, určitě neprohloupíte. A pokud se zde podělíte o svou zkušenost z provozu nebo zašlete fotografii, uděláte sympatickým tvůrcům webu radost.
JOSEF KULAVIAK
Po absolvování Střední průmyslové školy dopravní v Plzni nastoupil v roce 2007 do plzeňského Depa kolejových vozidel ČD. V současné době jezdí jako strojvedoucí, především na lokomotivách elektrické trakce. Uvidíte ho třeba na rychlících spojujících Cheb s Prahou. Mezi jeho koníčky patří fotografování nebo zajímavé automobily.
MICHAL PELÍŠEK
V letech 2000 až 2004 absolvoval Integrovanou střední školu v Českých Velenicích v oboru Mechanik silnoproudých zařízení. Do ČD nastoupil v roce 2004 na pozici vlakvedoucí osobních vlaků. Od roku 2007 působí jako strojvedoucí nákladních vlaků ve společnosti ČD Cargo. V současné době pracuje pro PJ Plzeň. Potkáte ho v čele nákladních vlaků od Chebu až po Českou Třebovou. Ve volném čase se věnuje sběratelství modelů TT.
Další články této rubriky
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »