Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Lidé a příběhy / Strojvedoucí Českých drah pomohl rodině v tíživé situaci

Strojvedoucí Českých drah pomohl rodině v tíživé situaci

22.12.2017 – autor: MARTIN HARÁK

Koncem října se u Vysokého Mýta odehrála tragická nehoda, při níž zemřel sedmačtyřicetiletý řidič dodávky. Zanechal po sobě rodinu ve složité sociální situaci. Tragédie nastartovala dobročinnou akci, v jejímž čele stanul strojvedoucí Českých drah Petr Horčička. Zorganizoval sbírku nejen v rodném Uhersku, ale i po internetovém fóru Chronomag. Jeho snaha vyvrcholila dojednáním spolupráce s Výborem dobré vůle – Nadací Olgy Havlové, jenž si finanční sbírku vzal na starost.

Strojvedoucí Českých drah pomohl rodině v tíživé situaci

Po zemřelém řidiči zůstala sociálně slabší rodina s dvěma syny a malou pětiletou dcerkou, se kterou chodí do jedné třídy ve školce právě dcera Petra Horčičky. Protože strojvedoucímu není lhostejný osud ostatních lidí, začal se rychle zajímat o to, jak by se jim dalo pomoci. Postiženou rodinu zná spíše zběžně, ale dlouhá léta je vnímá jako slušné a pracovité lidi, kteří nemají peněz na rozdávání.

„Maminka holčičky pečuje dobře jak o děti, tak o celou domácnost. Nyní však přišla o manžela, který rodinu z větší části živil jako řidič dodávkového vozidla, kde moc velké peníze nevydělal. Proto mě tato jejich rodinná tragédie silně zasáhla a začal jsem pro ně shánět nějaké prostředky,“ vysvětlil strojvedoucí Petr Horčička z pardubické Provozní jednotky Depa kolejových vozidel Česká Třebová.

Lhostejnost nebyla na místě

První impulzem byla pro Petra Horčičku myšlenka, že on sám má vše, co potřebuje. Nejen pevné rodinné zázemí, ale i dobrou práci, která ho navíc baví, a plno koníčků a v životě je spokojený. „Čím je člověk starší, tak se mu mění priority. Uvědomil jsem si, že kolem nás jsou lidé, kteří takové štěstí nemají. Neštěstí, které se stalo té rodině z vedlejší obce, bylo natolik silné, že jsem nemohl lhostejně přihlížet. Když jsem byl ve školce vyzvednout naši malou a viděl tu holčičku, která přišla v jedné vteřině o tátu, tak jsem se rozhodl, že jakýmkoli způsobem pomohu nejen jí, ale i jejím bratrům. Uvědomil jsem si, že v tomhle případě půjde hlavně o podporu vzdělání těch dětí.“

Rodiče z tragicky postižené rodiny na vzdělání všech dětí podle něj dbali, a i když neměli třeba na benzín, tak holčičku nabalili do tří svetrů a dovezli ji do školky na kole, aby získala správný sociální návyk. Postižená rodina byla už před tragédií těsně nad hranicí chudoby a nyní, když živitel rodiny zemřel, na tom bude ještě hůře. „Spousta z nás si neuvědomuje, že lidé ze slabších sociálních vrstev nemají třeba nikoho, o koho se mohou opřít,“ zdůraznil Horčička.

Peníze od desítek lidí

Nejprve Petra napadlo uspořádat finanční sbírku přímo mezi rodiči ve školce. Jenomže záhy zjistil, že udělat transparentní sbírku nebude moc jednoduché. „Sbírat peníze jako fyzická osoba byť na dobročinné účely, je nezákonné. Člověk se vystavuje trestnímu stíhání. Tak jsem hledal formu, jak to udělat, aby vybrané peníze průhledně směřovaly hlavně na vzdělání dětí a jejich rozvoj, nejlépe dlouhodobější formou. Sám jsem k podobným příběhům velmi nedůvěřivý, mnohokrát jsem zažil vybírání peněz a různé formy pomoci a ve finále vše nakonec vypadalo jinak. Chtěl jsem proto najít organizaci, která umožní a zastřeší výběr peněz a zároveň transparentně výtěžek rodině předá. Jsem vděčný, že mi pomohl Výbor Dobré vůle, který spolupracuje velmi ochotně a nezištně,“ doplnil Petr Horčička.

V první chvíli ho ani nenapadlo, že rozsah pomoci bude takový. „Měl jsem kolem sebe štěstí na mnoho erudovaných lidí, kteří pomohli dát celé záležitosti jasná pravidla, řád a tvář. Takže to není jen moje zásluha, ale hlavně lidí, kteří mi podali pomocnou ruku.Ať už se jedná o Výbor dobré vůle, nebo portál Darujme.cz. Ke sbírce velkou měrou přispěli členové internetového fóra Chronomag, což jsou milovníci hodinek a hodinářského umění,“ řekl na závěr skromně strojvedoucí.

PETR HORČIČKA

Po absolvování železničního učiliště v oboru elektromechanik pro rozvodná zařízení nastoupil v roce 1997 k železnici, podobně jako jeho dědeček s babičkou a tatínek. První profesí byl elektromechanikem ve vozovém depu v Pardubicích. V roce 2002 přešel na pozici vozmistra pro nákladní a posléze osobní vozy. Po deseti letech změnil profesi a od roku 2012 pracoval jako strojvedoucí motorové trakce nejprve v Hradci Králové a později v Pardubicích. Nyní vozí regionální spoje v Pardubickém kraji.


Průměrné hodnocení (32 hlasů): 4.69

Další články této rubriky

Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojíNechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí

31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »

Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadloChceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo

4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »

Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídímNa Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím

29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »

 

Všechny články rubriky Lidé a příběhy

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika