Železničář / Lidé a příběhy / S nasazením života odzbrojil nebezpečného cestujícího
S nasazením života odzbrojil nebezpečného cestujícího
9.12.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Ten den se mu do paměti zapsal nejspíše navždy. Při rutinní kontrole jízdenek na spoji EuroCity 272 Avala jedoucího z Bělehradu do Prahy na vlakvedoucího Aleše Košťála před Brnem vytáhl jeden z cizinců zbraň a začal ho s ní ohrožovat. Jen díky obrovské náhodě a štěstí se statečnému zaměstnanci podařilo šíleného útočníka zpacifikovat a nenastalo krveprolití se ztrátami na životech. Za svůj odvážný čin byl letos oceněn vedením Českých drah.
Čtvrtek 2. října 2014 byl zpočátku úplně obyčejný den. Aleš Košťál z bohumínského střediska vlakových čet měl doprovázet poslední vlak toho dne v úseku Břeclav – Praha. Možná to mohl být ale poslední vlak jeho života, což v té chvíli na břeclavském nástupišti vůbec netušil. Vlak EuroCity 272, který loni jezdil až ze srbského Bělehradu, přijel s menším zpožděním do Břeclavi, kde již čekal Aleš se svým kolegou. Urychleně převzali službu od slovenských kolegů a vlak se dal vzápětí do pohybu. „Po odjezdu ze stanice Břeclav jsem začal s kontrolou jízdních dokladů ve voze první třídy. Vzhledem k situaci, kdy se nedodrželo řazení vlaku – nebyly řazeny dva vozy druhé třídy – nám síťový dispečer povolil umístění cestujících s jízdenkou pro druhou vozovou třídu do jedničky. A právě tam se také nacházel pasažér, který měl mezinárodní jízdenku platnou pouze do stanice Břeclav,“ vzpomíná Aleš Košťál.
Slušné upozorňování nezabralo
Cizince upozornil, že stanici Břeclav již minuli a bude následovat stanice Brno hlavní nádraží. A protože se domníval, že cestující omylem přejel, upozornil jej, že si v Brně bude muset přestoupit na vlak, který pojede zpět do Břeclavi. Cestující prý jen přikývl, a tak vlakvedoucí pokračoval v kontrole jízdních dokladů. Před Brnem se ale vrátil zpět do vozu první třídy, kde slušně cestujícího upozornil, že za několik minut bude následovat stanice Brno hlavní nádraží, kde si musí přestoupit. Pak se odebral na chodbičku vozu, kde vyčkával příjezdu vlaku do Brna. „Asi po minutě za mnou tento cizinec přišel a začal na mě křičet cizím jazykem, pravděpodobně ruštinou. Cestujícímu jsem se snažil v klidu a pomalu vysvětlit česky a pak ještě německy, že přejel svou cílovou stanici. Po chvíli muž přestal křičet a choval se klidně. Během pár okamžiků ale najednou sáhl do kapsy, vytáhl pistoli a začal mi mířit do obličeje. Poté znovu křičel a mával pistolí před tváří. To už byla opravdu situace, kterou nikomu nepřeji,“ říká vlakvedoucí.
Aleš Košťál se znovu pokusil cizinci klidně vysvětlit celou situaci, ten mu však neustále mířil pistolí do obličeje. Protože už vlak pomalu vjížděl do brněnského hlavního nádraží, tak do chodbičky vstoupil jeden z náhodných cestujících, který chtěl v Brně vystupovat. To byl moment překvapení, který rozhodl o šťastném konci. „Cizinec se pootočil na přicházejícího cestujícího a toho jsem zcela impulzivně a bez přemýšlení využil. Střelce jsem z boku chytil za ruce, které jsem mu zkroutil a střelnou zbraň vytrhl. Přitom jsem nahlas křičel, ať lidé zavolají policii a současně další cestující důrazně požádal, ať z vozu první třídy vystupují raději dveřmi na druhém konci vozu.“ Situace se pak vyvíjela jako v nějaké gangsterce. Odzbrojený zpacifikovaný chlapík zůstal prý nevěřícně stát na chodbičce vozu a nijak dále na vzniklou situaci nereagoval.
Agresivita cestujících je bohužel na vzestupu
Vlakvedoucímu se podařilo mobilem zavolat policisty o urgentní pomoc. „Více se v tu chvíli nedalo dělat. Pistoli jsem měl u sebe a střelec byl naprosto netečný. Jen jsem doufal, že se třeba nebude chtít rvát. Vyvrcholení bylo překvapivé. Po zastavení vlaku klidně vystoupil a odešel do podchodu, kde ho naštěstí díky mému přesnému popisu dostihli a zadrželi policisté, kteří mají služebnu na brněnském hlavním nádraží,“ dodává Aleš Košťál. Střelnou zbraň předal zasahující hlídce. Mobilem informoval strojvedoucího vlaku, domovské komando a síťového dispečera a odebral se s policisty na služebnu k výpovědi. Nočním vlakem se vrátil zpět do Bohumína a situaci prostřednictvím komanda ohlásil ještě na linku Bezpečnostních incidentů ČD.
S agresivitou cestujících se prý setkává stále častěji nejen on, ale i jeho kolegové. „Jezdím devatenáctým rokem, ale co se děje v posledních letech, nemá obdoby. Doprovázením vlaků jsem si splnil svůj dětský sen, proto ani po této nepříjemné události nemůžu říci, že bych do práce chodil s obavou, že se něco takového může opakovat. To bych asi nemohl vyjít ani ven na ulici. Každému kolegovi, kterého by taková situace případně potkala, mohu jen doporučit zachovat klid a rozvahu. I když je jasné, že se každý v takové krizové situaci zachová jinak. Jsem proto velice rád, že naše firma pořádá pro zaměstnance vlakového doprovodu různé kurzy a školení jako je například chování v krizových situacích. Člověk totiž nikdy neví, kdy se mu to bude hodit,“ dodává na závěr Aleš Košťál.
ALEŠ KOŠŤÁL
Po vyučení na Středním odborném učilišti železničním v Krnově v roce 1996 odešel pracovat jako průvodčí a později vlakvedoucí nejprve do DSVČ Opava a po deseti letech do Bohumína. Nejprve doprovázel regionální vlaky z Opavy například do Hradce nad Moravicí, Hlučína, Ostravy či Olomouce. V současné době doprovází vlaky kategorie EuroCity a Expres na tratích Bohumín – Praha a Bohumín – Břeclav, resp. na Slovensko do Čadce. Od roku 1999 působí ve Federaci vlakových čet a v současné době zastává funkci viceprezidenta FVČ a předsedy ZO FVČ Bohumín. Ve svém volnu se věnuje četbě a cykloturistice.
Další články této rubriky
Nechtěli, aby učil a věnoval se dráze, dnes dělá obojí
31.10.2024 - V mládí ho varovala matka učitelka před kariérou v pedagogice a otec strojvůdce před dráhou. A tak dnes Zdeněk Michl působí na dopravní fakultě pražského ČVUT, brigádně vyráží po Evropě jako průvodce nočních vlaků a dopravě… »
Chceme ze zubačky udělat ještě větší lákadlo
4.10.2024 - Česko má štěstí na řadu jedinečných tratí. Jedna z nich ale přece jen vybočuje. Jizerskohorská železnice je v úseku mezi Tanvaldem a Kořenovem jednou z posledních evropských normálněrozchodných ozubnicových drah. Unikátní… »
Na Pendolino jsem si nikdy nemyslel. O to raději ho řídím
29.8.2024 - Povídání s Ivem Valáškem vzniklo cestou mezi Prahou a Pardubicemi na palubě Pendolina. Kromě služby dráze ale svůj život zasvětil také službě vlasti. V Aktivních zálohách ozbrojených sil České republiky zatím plnil naštěstí… »